Sedmiminutový potlesk a slzy v očích. Miláček z Mumie je zpět na scéně a jako třísetkilový muž si jde pro Oscara

Sedmiminutový potlesk a slzy v očích. Miláček z Mumie je zpět na scéně a jako třísetkilový muž si jde pro Oscara
Brendan Fraser na festivalu v Benátkách. | Franco Origlia / Getty Images
Potlesk vestoje sice není pro světové festivaly nijak neobvyklý a publikum jím filmové premiéry častuje klidně i patnáct minut, ale do jejich zvuku se občas vpisují jímavé osobní příběhy. Rozhodně to platí pro přijetí novinky The Whale (Velryba), již pro studio A24 natočil režisér Requiemu za sen a Černé labutě Darren Aronofsky a v níž si Brendan Fraser zahrál 270 kilogramů vážícího gay muže uvězněného na vozíku ve svém pokoji.
Přítomní tvůrci si po úvodním promítání pro tisk vysloužili sedmiminutový potlesk vestoje a fotoaparáty ulpívaly na dojatém Fraserovi, jenž stěží skrýval pohnutí a uctivě se klaněl. Ačkoli je pod filmem podepsaný Aronofsky, jehož filmové obecenstvo nahlíží jako autorského a snad i vizionářského režiséra, Velryba je i dle této epizodky filmem Brendana Frasera, s nímž se život v posledních letech nemazlil a proměnil jej v muže, jenž má na první pohled blíž právě ke gaučovému povaleči nežli k bývalé akční hvězdě.
„Dnes vypadám poněkud jinak,“ nechal se slyšet třiapadesátiletý Fraser pro Hollywood Reporter. „Má cesta dosud sestávala z prozkoumávání tolika různých charakterů, kolika jsem byl schopný. Tenhle film je pro mě největší výzvou, o což jsem stál. Charlie je pro mě nejodvážnějším a nejvíce heroickým mužem, jakého jsem kdy ztvárnil. Jeho superschopností je totiž vidět v ostatních dobro a také ho v nich probudit. A během toho kráčí vstříc spasení.“
Charlie je ve filmu ztroskotaný učitel, jenž na internetu poskytuje kurzy kreativního psaní. Odešel od rodiny, protože se zamiloval do studenta, který však později zemřel. Charlie nikdy nezapíná webovou kameru, neboť se stydí za svou tloušťku, která mu zabraňuje opouštět dům. Dobrosrdečný Charlie se setkává s minimální podporou od jediné přítelkyně, zdravotní sestry Liz (Hong Chau), ovšem návrat a náhlý zájem odloučené dcery Ellie (Sadie Sink) a hovory s podomním kazatelem evangelia (Ty Simpkins) o víře a možném vykoupení v něm probouzí dávnou potlačenou naději.
Pro Frasera jde o přirozený kariérní krok. Devadesátá léta, kdy svou prvotřídní fyzičkou a živočišným charismatem uhranul davy ve filmech jako Mumie, Bohové a monstra či Král džungle, dávno odvál čas. V novém miléniu se herec pokoušel setrvat u korýtka, ovšem z Looney Tunes: Zpět v akci, Cesty do středu Země či Inkoustového srdce se vyklubaly propadáky, přičemž Brendana dohnala i série osobních pohrom.
Mumie
Brendan Fraser – Mumie | 1999 Universal Pictures
Zemřela mu milovaná matka, procházel nákladným rozvodem, který jej finančně těžce poznamenal, a navrch prozradil, že byl terčem sexuálních útoků – ukázal prstem na Philipa Berka, bývalého prezidenta Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu. Náročné období se na Fraserovi fyzicky podepsalo a z donucení začal brát role v béčkových produkcích, které se ani nedostávaly do kin.
V současnosti se ale vše obrací k lepšímu. Lidé na internetu Fraserovi vyjadřují nehynoucí podporu a především na TikToku se uchytil pojem „brenaissance“, který šíří nová generace fanoušků a fanynek, obdivující Brendana za jeho pokorné a upřímné veřejné vystupování a přející si jeho comeback.
Hollywoodští tvůrci přání zřejmě vyslyšeli a Fraser měl na začátku roku v rozvrhu hned tři velké filmy. Takřka hotová komiksová Batgirl, v níž ztvárnil zápornou úlohu, bohužel podlehla bouři ve studiu Warner Bros. a její premiéra se zcela zrušila. Náplastí ale bude nový historický thriller Martina Scorseseho Killers of the Flower Moon, v němž má Fraser prominentní roli vedle Leonarda DiCapria, Roberta DeNira či Jesseho Plemonse, a hlavně aktuálně uváděná Velryba.
Velryba
Velryba | Protozoa Pictures
Ta má za sebou první vlnu recenzí a novinářských ohlasů, které jsou veskrze spokojené a Frasera často vyzdvihují až do nebes. Recenze BBC rovnou pasuje hereckého navrátilce na Oscara, přičemž k těmto odhadům svádí i Aronofskyho kouzlo otestované minulostí. Roku 2008 ostatně režíroval zapovězeného problémistu Mickeyho Rourkea v dramatu Wrestler, které herci přineslo nominaci na Oscara a vítězství na Zlatých glóbech.
Aronofskyho režie prý navozuje pohlcující klaustrofobický dojem a navzdory omezené kulise působí kineticky. Oscary přivolává také web Deadline, a to primárně na hlavu Frasera, jenž podle všeho nikdy nezahrál lépe. Jeho výkon obestřený nánosem make-upu i digitálně obstaraného masivního těla vyzdvihuje i recenzent Variety, jenž píše o „dojímavém výkonu v kůži cizího těla“ – vzdáleně podobného tomu, do něhož herce uvrhl lstivý Hollywood.
„Je pro mě poetické, že jeho trauma je zobrazováno ve fyzické váze jeho těla,“ uzavíral Fraser své vyjádření pro Hollywood Reporter. „Musel jsem se naučit hýbat novým způsobem. Používal jsem svaly, o nichž jsem dosud neměl ani ponětí. Pociťoval jsem dokonce závrať, když mi na konci každého dne odstranili všechny umělé doplňky. Jako byste z lodi sestoupili přímo do doku tady v Benátkách – takový vlnivý pocit. Říkám to, protože Charlie ve mně vzbudil respekt k lidem s podobnou stavbou těla. Naučil jsem se, že mentálně i fyzicky musíte být nesmírně silnou osobou, abyste mohli obývat tuto fyzickou schránku. A tou podle mě Charlie je,“ prozradil Brendan Fraser, jehož mnoho fanoušků a fanynek nahlíží úplně stejně.
Velryba zatím nemá tuzemského distributora a v amerických kinech bude mít premiéru 9. prosince 2022.

Kinobox: Tak nám zakázali vysílat Vinnetoua v televizi! Co s tím budeme dělat, mámo?

V posledních dnech nás německá a česká bulvární média zásobovala dezinformacemi, že se zakazují filmy s Vinnetouem. Není to pravda. Je ale pravda, že mayovky jsou v něčem překonané a třeba i lehce rasistické?