A pak že se českým filmům nedaří. Tvoří polovinu nejnavštěvovanějších titulů tuzemských kin, Zátopek v nich neúnavně běhá skoro rok

A pak že se českým filmům nedaří. Tvoří polovinu nejnavštěvovanějších titulů tuzemských kin, Zátopek v nich neúnavně běhá skoro rok
Zátopek | Lucky Man Films
5. HÁDKOVI (Česká republika)
Hádkovi | Bontonfilm
tržby 1 milion 594 tisíce Kč / návštěvnost 9251 divák / 93 kina
Třetí víkend v českých kinech a aktuální pátá příčka patří komediální vztahovce Hádkovi režiséra a scenáristy Vojtěcha Moravce. Jeho celovečerní debut Matky (2020) atakoval hranici 300 tisíc diváků (statistiky Unie filmových distributorů), tudíž je prozatímních 37 tisíc platících v případě novinky Hádkovi zklamáním. PR filmu bylo poměrně masivní, herci kvalitní (Jitka Čvančarová, Sandra Nováková, Jakub Prachař a další), ale načasování na začátek léta, komornější pojetí a téma hádek v hlavní roli zřejmě nezaujalo. Recenzenti by potvrdili, že poměrně zaslouženě.

4. DC LIGA SUPERMAZLÍČKŮ (USA)
DC Liga supermazlíčků
tržby 4 miliony 173 tisíce Kč / návštěvnost 25 716 diváků / 167 kin
Superman, Batman a supermazlíčci v jednom animáku pro děti a jejich rodiče. Hrdinové z Ligy spravedlnosti dostali zvířecí podobu a vyrazili atakovat peněženky diváků. Mnohem směrodatnější než tuzemské statistiky budou celosvětová čísla, která prozatím činí 41 milion dolarů (Box Office Mojo) a v rámci toho 23 mega ze severoamerických kin, přičemž rozpočet snímku činil 90 milionů dolarů (The Filmik). Solidní rozjezd, ale žádný zázrak.

3. THOR: LÁSKA JAKO HROM (USA)
Taika Waititi
tržby 5 milionů 330 tisíc Kč / návštěvnost 29 245 diváků / 98 kin
Žádná jiná marvelovka nemá čtyři filmy. Thor si je dle ohlasů fanoušků zaslouží, když jeho nejnovější dobrodružství vidělo v rámci českých kin přes 368 tisíc diváků, kteří v pokladnách nechali přes 65 milionů korun. Celosvětově má na kontě 662 miliony dolarů (Box Office Mojo) a řadí se na druhé místo v rámci komerčně nejúspěšnějších marvelovek s Thorem v hlavní roli (Ragnarok z roku 2017 bezpečně dominuje s 853 miliony dolary a těžko bude čtyřkou překonán).

2. MIMONI 2: PADOUCH PŘICHÁZÍ (USA)
Mimoni 2: Padouch přichází
tržby 5 milionů 445 tisíc Kč / návštěvnost 32 398 diváků / 81 kino
Žluťásci to v tuzemských kinech rozjeli spolu s koncem školního roku. A ačkoliv jsou pojetím akce a humoru spíš pro předškoláky, podařilo se jim za pět víkendů od premiéry pokořit metu 400 tisíc diváků a 66 milionů korun v rámci tržeb. Druhý animovaný celovečerák s mimoni v hlavních rolích celosvětově utržil 710 milionů dolarů (Box Office Mojo), takže na svého předchůdce podobně jako čtvrtý Thor komerčně nedosáhne. První Mimoni (2015) totiž celosvětově vydělali přes miliardu 100 milionů dolarů. Žlutý fenomén se vyčerpává, což ale neznamená, že ho tvůrci a producenti všemožných doplňkových předmětů pro děti nebudou dál dojit.

1. TOP GUN: MAVERICK (USA)
Top Gun: Maverick | CinemArt
tržby 5 milionů 482 tisíce Kč / návštěvnost 29 499 diváků / 89 kin
Maverick je jinačí případ, přišel do kin 36 let po svém předchůdci a do světových tabulek se zapíše jako jedno z největších komerčních překvapení roku 2022 (na kontě má dle webu Box Office Mojo aktuálně miliardu 321 milion dolarů v rámci tržeb). Šedesátiletý Tom Cruise to znovu dokázal, Maverick se stal jeho komerčně nejúspěšnějším filmem (na jeho vzniku se podílel i coby koproducent) a my se od něj jistě dočkáme řady příjemných filmových překvapení.
Vyšehrad: FYLM
Vyšehrad: FYLM | GangBang Production
V rámci českých statistik ale patří Maverickovi v žebříčku top 20 druhá příčka za filmovým Vyšehradem. Lavi má aktuálně na kontě přes 630 tisíc diváků, zatímco Cruisův Maverick 594 tisíce. Druhý Top Gun nicméně vládne v rámci tržeb a nad Vyšehradem má náskok v poměru 110 : 105 milionům korun. Což je logické, protože americké blockbustery mají dražší lístky do kina, navíc musíme připočíst navýšené vstupné do pražského IMAXu.
Českému filmu se nicméně u tuzemského publika v rámci kin velmi dobře daří. V aktuálním žebříčku top 20 tržeb a návštěvnosti českých kin je hned desítka tuzemských děl. Největším vytrvalcem je Ondříčkův Zátopek (2021), který se promítá obdivuhodných 49 týdnů (rok jich má 52). Na biopic o slavném běžci vyrazilo přes 453 tisíce diváků, v kinech za vstupenky nechali téměř 64 miliony korun.

Aktuální žebříček tržeb a návštěvnosti tuzemských kin najdete ZDE.