„Bylo mi 18 let a kvůli příjmení jsem nesměl hrát prince.“ Slavný herec zavzpomínal, jak přišel o hlavní mužskou roli v klasice Tři oříšky pro Popelku

„Bylo mi 18 let a kvůli příjmení jsem nesměl hrát prince.“ Slavný herec zavzpomínal, jak přišel o hlavní mužskou roli v klasice Tři oříšky pro Popelku 6 obrázků v galerii
Tři oříšky pro Popelku | Foto: Filmové studio Barrandov / DEFA
Tři oříšky pro Popelku jsme všichni viděli snad stokrát. Oblíbenou pohádku s romantickou hudbou Karla Svobody natočil v koprodukci ČSSR a NDR režisér Václav Vorlíček a snímek zcela právem patří ke klasice české i německé filmové pohádkové tvorby.

Málokdo si dnes nejspíš umí představit, že by se v rolích Popelky a prince představili jiní herci než okouzlující Libuše Šafránková a švarný (leč předabovaný) Pavel Trávníček. Kdyby měl ale Václav Vorlíček v době natáčení volnou ruku, respektive kdyby nebyla doba tuhé normalizace, kdy pro řadu umělců platil status persona non grata, roli prince by hrál Jan Hrušínský.

Jan Hrušínský | Foto: Barrandov TV

Ten nyní, při letním úklidu a třídění archiválií, narazil na dopis, který mu v roce 1973 napsal režisér Evald Schorm. Hrušínský se o dopis podělil na svém facebookovém účtu a při té příležitosti zavzpomínal na Popelku.

„Tři roky předtím jsme s Evaldem spolu s tátou v roce 1970 točili televizní film Lítost, který šel rovnou do trezoru a k divákům se dostal až o dvacet let později. V roce 1973, v době tuhé normalizace a všemožných zákazů, kdy Schorm, táta a mnozí další nesměli točit vůbec nic na Barrandově ani v televizi, se Evald dozvěděl, že dramaturg Filmového studia Barrandov Ludvík Toman a jeden z tehdejších ředitelů FSB Bohumil Steiner mi kvůli mému příjmení zakázali hrát roli prince, kterého mi nabídnul režisér Vorlíček ve Třech oříškách pro Popelku. Nesměl jsem se zúčastnit ani kamerových zkoušek. Bylo mi 18 let, film byl natočený beze mě a život šel dál,“ uvedl Hrušínský v obsáhlém statusu, který celý najdete v odkazu níže.

Hrušínský nebyl jediný, jehož jméno se nemohlo ve filmu objevit. Tři oříšky pro Popelku byly pro veřejnost dítětem scenáristky Bohumily Zelenkové, ve skutečnosti se ale na snímku nijak nepodílela. Použití jejího jména bylo pouhou zástěrkou pro skutečného autora, jímž byl František Pavlíček, dramatik a spisovatel, který musel v době normalizace opustit veškeré kulturní dění a byl nucený vykonávat dělnické profese. Kdyby tehdy vyšlo najevo, že scénář k Popelce psal ve skutečnosti on, nesměla by se točit.


Kinobox: ​​Je Kdyby radši hořelo nástupce legendárního Hoří, má panenko? Podívejte se na videorozbor Kamila Fily

Nová česká komedie Kdyby radši hořelo vypráví o malé vesnici a místních hasičích, které pálí konspirační teorie a strach z uprchlíků. Na FAMU debut dobré, ale bude z toho klasika jak od Formana?

Ankety
Chtěli byste vidět film nahlížející kriticky vládu Alžběty II?
Ano, rozhodně.
Ano, ale až s odstupem času.
Ne, o mrtvých jen dobře.
Ne, Alžběta ani královská rodina mě nezajímají.
Nejnovější články:
Načíst další články