Kdysi fenomenální žluťásci ztrácí kouzlo. Padouch přichází a Mimoni vyklízejí scénu

Mimoni 2: Padouch přichází | CinemArt
První film s Mimoni v hlavních rolích vstoupil do kin roku 2015 a celosvětově pokořil metu miliardy dolarů. Nyní se promítá druhý celovečerní animák s Mimoni v hlavních rolích. Jaký je?

Trailer: Mimoni 2: Padouch přichází

Mimoni 2: Padouch přichází
Mimoni 2 volně navazují na první film, který byl situovaný do 60. let v USA a ve Velké Británii. Tvůrci seznámili diváky s ledovou zemí Mimoňů a jejich historií (úvodní část filmu je mimořádně zdařilá) a následně přinesli dobrodružství trojice z nich, která vyrazila mezi lidi a kromě padouchů narazila též na kulturní fenomén hippies, britské hnutí mods, swinging London a dobovou hudbu. Především pro vyznavače této kultury byli první Mimoni dost přitažliví.
Animace byla špičková, detaily a pomrkávání odpovídající době, hudba využívala nepříliš provařené autentické pecky (Kinks, The Who a řada dalších). To ale nemohl ocenit mainstreamový divák, dítě pochopitelně vůbec. Tomu stačilo pár rozmařilých Mimoňů, kteří provádějí svérázné kousky ve zdánlivě bezvýchodných situacích. Jak se v tomto Mimoni posunuli ve druhém filmu?
Nejvýznamnější změnou je, že sledují budoucího padoucha Grua na jeho cestě k antihrdinství. Gruovi je deset let, ve škole se vymyká a miluje zločineckou partu Šílená šestka, jíž chce být členem. A díky bizarním žluťáskům, kteří ho doprovázejí na každém kroku, toho hodlá dosáhnout. Děj se tentokrát odehrává pouze v USA ve druhé polovině 70. let. Móda i hudba se proměnila, frčí funky, disco a startuje punk.
Když Šílená šestka vypeče svého zakladatele, který by se dal označit jako vysloužilý člen motorkářského gangu Hell´s Angels, chytí se Gru na vábničku, ale dopadne to docela jinak, než by tenhle snaživý padouch očekával. Dojde na zběsilé putování na západní pobřeží do San Franciska, na jehož cestě budou hrát podstatnou roli motorka, šlapací tříkolka a letadlo řízené... Kým jiným než Mimoni.
Mimoni 2: Padouch přichází
Mimoni 2: Padouch přichází | CinemArt
Co ve filmu funguje nejlépe? Mimoni, kteří zde na rozdíl od Grua a dalších poměrně povrchně vyobrazených padouchů dostávají méně prostoru. Jako vítači Grua před školou jsou originální a okouzlující, při návštěvě cukrárny zdatně sekundují a pomyslným vrcholem je série scén, v nichž pilotují letadlo a nakonec se dostanou až do San Franciska. Všednější jsou naopak šarvátky Grua s Šílenou šestkou, řada akčních scén a čínská anabáze (jako kdyby se tvůrci chtěli zavděčit tamním divákům a trhu).
Pokud jednička s Mimoni důsledně dbala na usazení v době, kultuře a společnosti, Mimoni 2 s těmito popkulturními prvky pracují volněji. Dojde na scény a tematiku věnovanou fenoménům jako Čelisti, Rocky, Indiana Jones nebo kung-fu. Hudební fandové si užijí Davida Bowieho, Rolling Stones nebo Ramones. Už to ale nevyvoláváten wow efekt, který přinesla jednička, a ačkoliv má film pod devadesát minut, dospělý divák se i při špičkové animaci v dokonale vybudovaném světě občas podívá na hodinky.
Mimoni 2: Padouch přichází
Mimoni 2: Padouch přichází | CinemArt
Mimoni jsou nejsilnější v krátcích gazích, převlecích a vtípcích, jenže na to celovečerní film nepotřebují. A dívat se na ně, jak už potřetí dělají smutná psí očka, aby někoho zase k něčemu přemluvili? To už se mi dlouho před koncem, který je prostý působivého a silného finále, také zajídalo. Pro šestileté až osmileté děcko dobrý dárek za vysvědčení. Pro ostatní tak trochu ztráta času a peněz za vstupenku.
Docela by mě zajímalo, jak tvůrci na druhý film s Mimoni v hlavních rolích budou navazovat. Série Já, padouch totiž celosvětově utržila dvě a půl miliardy dolarů (Box Office Mojo) a čtvrtý film je v plánu na přespříští rok. Nesrozumitelnou řečí žvatlající Mimoni totiž mají nejlepší spojence na světě, děti. Ti si občas také připadají, že jim jejich rodiče nerozumí, a uchylují se k aktivitám zdánlivě postrádajícím smysl a cíl.
Uvidíme, kolik filmů s Mimoni ve výsledku vznikne (veverčák Scrat to dotáhl na pět dílů Doby ledové a letos dostal vlastní minisérii, film vznikl i s tučňáky ze série Madagaskar). V případě Mimoňů tedy není důvod zavírat krám, když jsou zákazníci. Dosavadní dětští diváci odrostou a do kinosálů usednou další. Čeká to pochopitelně i jejich rodiče.
hodnocení: 50 %