Rakeťák nepostrádá vesmírné lodě, nečekaného padoucha, roztomilou kočičku ani propisku! Pro dospělé je však trochu smutný

Rakeťák | Pixar
Buzz Rakeťák je členem Strážců vesmíru. Ti cestují nezmapovaným vesmírem spolu se skupinou vědců a prozkoumávají nové planety a jejich obyvatele. Na jedné takové nehostinné planetě ale na Buzze Rakeťáka a jeho velitelku Aishu Hlohovou zaútočí obyvatelé nehostinné planety (velcí hmyzáci a plíživé lijány). Rakeťák s Hlohovou tak usoudí, že nemá cenu budit vědce z hyperspánku, a dají se na útěk. Jenže jejich loď při útoku havaruje a celá lidská posádka je nucená na planetě zůstat.
Vybuduje si zde sídlo a začne s výzkumy, jak získat nový palivový článek, aby mohli planetu opustit. Po prvním roce příprav a zkoumání se Buzz může vydat na testovací čtyřminutový let, který má ověřit stabilitu palivového krystalu. Vše ale selže a po přistání nejenže nemají hyperpohon, ale zjišťují, že pro Buzze sice let trval jen pár minut, pro lidi na planetě ale uběhly čtyři roky. Může za to dilatace času. Buzz je však odhodlaný do toho jít znovu, musí dokončit misi a dostat posádku domů. Lety opakuje stále dokola a lidi kolem něj stárnou a umírají. Uspěje? A jakou roli v tom všem sehraje Zerg?
Rakeťák
Rakeťák | Pixar
Když se na Rakeťáka podíváte, pochopíte, proč malý Andy v roce 1995 po jeho postavičce tolik toužil. Je to akční sci-fi film odehrávající se ve vesmíru, plná napětí a silných okamžiků, které musí potěšit každého milovníka dobrodružství. A to Andy rozhodně je, soudě podle toho, jaká dobrodružství zažívá se svým kovbojem Woodym. Pro milovníky Toy Story je tak film Rakeťák naprostou nutností, ale užijí si ho i ti, co o Toy Story nikdy neslyšeli.
Po technické stránce nelze Rakeťákovivytknout ani to nejmenší. Navíc je poznat, že animátoři skutečně spolupracovali s NASA. Zobrazení vesmíru i pohyb v něm je dokonalý. Použitá dilatace času vychází z Einsteinovy teorie relativity a každý záběr je propracovaný do nejmenších detailů (ať už jde o skafandry hlavních postavy nebo o nehostinnou planetu a její nepřátelské hmyzí a rostlinné obyvatele). Atmosféru dokresluje skvělá orchestrální hudba Michaela Giacchina, která k tomuto druhu dobrodružství sedí již od Hvězdných válek nejlépe. Vše pak působí ještě epičtěji a napínavěji.
Rakeťák
Rakeťák | Pixar
Bohužel mám výhrady k příběhu. Ne že by děj neměl spád nebo v něm docházelo k nějakým chybám, ale přišlo mi smutné, jak vysokou cenu hlavní hrdina zaplatí za své snažení. Problémem ale je, že snímek nahlížím očima dospělého, dětem nejspíš veškeré dopady cestování časem nedochází, a ačkoli ve snímku vše vědecky vysvětlí, většina z nich to nepochopí. Vadit jim to nejspíše nebude, ale je to škoda. Podtext je totiž poměrně mrazivý a smutný.
A Buzz také není za vyloženého klaďase. Jeho tvrdohlavost a snaha neustále všechno sám zvládnout leze poměrně na nervy. Musí být po jeho. Na druhou stranu právě tato zarputilost a tendence splnit misi za každou cenu poměrně pěkně odpovídá povaze Buzze jako hračky v Toy Story. I v tomto filmu dostanou hlavní hrdinové podobnou lekci a musí pochopit, co je týmová práce a přátelství.
Rakeťák
Rakeťák | Pixar
Tentokrát ve mně ale animák vyvolal skutečně rozporuplné pocity. Bavila jsem se, vizuální stránka byla dokonalá, příběh dynamický (těch sto minut uběhlo jako voda), napínavý, nechybělo roztomilé zvířátko, ale byl tu ten depresivní podkres, který ve mně vyvolal těžko popsatelný tíživý pocit, jenž překrývá šťastný konec. Což je ale jen další důkaz, jak dobře se toho v Pixaru ujali.
Jejich filmy nejsou jen naivní dětskou zábavou, mají v sobě vždy i něco pro dospělého, takže si filmy užije skutečně celá rodina (v tom smyslu, že rodiče nekoukají celou dobu na hodinky a neodpočítávají vteřiny do konce jejich utrpení). Rozhodně bych však snesla víc humoru a hravosti. A jedna propiska v hlavní roli na tom nic nezmění (víc neprozradím, jděte do kina).
A ještě jedna lahůdka na konec. Zkuste najít všechny podobnosti s jinými filmy, já ve snímku našla scény z Top Gunu, Nové naděje, Hvězdné pěchoty a Legendy o Mulan.
hodnocení: 75 %

Tip redakce: V kinech měl premiéru třetí díl Jurského světa, jenž volně navazuje na trilogii Jurský park z 90. let. Napadlo vás někdy, že dobrodružství s dinosaury je vlastně feministická antiutopie?