Mistr současného amerického hororu si tentokrát pohraje s UFO

Mistr současného amerického hororu si tentokrát pohraje s UFO
Nene | CinemArt
Jordanu Peelovi stačily dva filmy k tomu, aby se stal jedním z nejsledovanějších a nejrespektovanějších amerických režisérů současnosti. Jeho Uteč z roku 2017 je určujícím hororem dekády. I když My se setkalo s rozporuplnějšími reakcemi co do přímočaré „spokojenosti“, i tak bylo snadné docenit přinejmenším odvážnou hru s žánrem a spoustu svěžích nápadů.
Nyní přichází třetí Peelův režijní počin Nene (Nope), který už svým lakonickým názvem přesně po vzoru svých předchůdců naznačuje, že afroamerický filmař plánuje pokračovat v započaté cestě. Z upoutávek je navíc patrné, že nás čeká jeho nejrozmáchlejší produkce.
Nene | Universal Pictures
Oficiální synopse prozrazuje, že budeme sledovat příběh sourozenců, jimž podivné předměty padající z nebe zabily otce. Bylo to UFO? Trailery nenechávají tuto odpověď zrovna otevřenou: Bylo to UFO!
Zatím nezbývá než skládat ze střípků informací rozházených záměrně matoucím způsobem po trailerech. Můžeme ale odhadovat, že Peele využije svůj na pohled béčkový námět k vytvoření další satirické alegorie americké společnosti, jak to udělal v obou svých předchozích titulech.
Ufománie má svůj vrchol již za sebou, jde ji ale jistě využít k reflexi současné kultury konspiračních teorií. Stejně tak je však možné, že Peelova metafora bude mnohem nečekanější a nápaditější. Stačí si vzpomenout, jak v My komentoval americkou třídní nerovnost prostřednictvím příběhu o naklonovaných „podlidech“, kteří uniknou ze zajetí jen proto, aby replikovali kýčovitý happening „ruce napříč Amerikou“ z 80. let. Ten jim byl bez vysvětlení vsugerovaný jako jediný smysl jejich života a nešťastným klonům nezbylo nic jiného než obětovat mu úplně vše. V Nene tedy můžeme čekat doslova cokoliv.
Patrný je i zájem Peela o reflexi samotného filmového média. V první upoutávce na Nene se hrdinové prohlašují za potomky prvního člověka, který byl nasnímaný předchůdcem videokamery. A spousta nabídnutých obrazů, například neznámá znetvořená žena, působí jako záměrně nepadnoucí hororová klišé, která jako by do filmu přišla úplně odjinud.
mistr-soucasneho-americkeho-hororu-si-tentokrat-pohraje-s-ufo
Nene | CinemArt
Pro Peelům styl budování děsu mají anglicky mluvící lidé slovo „eerie“, kdy je něco znepokojivé, zneklidňující i hrůzu nahánějící způsobem, jejž přitom nedokážeme vysvětlit slovy. V upoutávkách na Nene takový dojem budí například tiše vlající nafukovací panáci uprostřed pouště. V této hře s hororem se mísí tíseň s absurditou a strach se smyslem pro humor.
Čekat na Nene se jistě vyplatí, i kdyby šlo o počin, na kterém nakonec najdeme řadu much. Peele jako málokdo další využívá filmovou platformu k podnětné reflexi každodenní reality i své životní zkušenosti. Snad žádný jiný americký režisér nyní nedokáže nabídnout filmy, které by tak moc působily jako artefakty zachycující ducha doby, nabízely nový úhel pohledu a vybízely k diskuzi. Přitom stále v mantinelech žánrového filmu.
Hlavní roli opět ztvárňuje Daniel Kaluuya, který si publikum získal v Uteč, a také Keke Palmer, Michael Wincott a Steven Yeun. Do českých kin Nene dorazí 11. srpna, do těch amerických již 22. července.