Kinům svitla naděje. Nový Cruisův trhák je tak úspěšný, že do kinosálů vrací starší publikum

Kinům svitla naděje. Nový Cruisův trhák je tak úspěšný, že do kinosálů vrací starší publikum
Top Gun: Maverick | Paramount Network
Top Gun: Maverick si odbyl americkou i tuzemskou premiéru v předminulém týdnu a za první víkend si jen z USA odnesl oslnivých 125 milionů dolarů. Jde o největší „otvírák“ v kariéře devětapadesátiletého Toma Cruise, která se táhne od počátku 80. let a zahrnuje hity jako Válka světů nebo sérii Mission: Impossible.
To je dobré znamení nejen pro Cruise, jenž si tímto úspěchem upevňuje pozici největší hollywoodské hvězdy současnosti, ale i pro kinematografii jako takovou. Ta se v minulé dekádě proměnila v bojiště komiksových superhrdinů a všemocná společnost Disney divákům a divačkám sebevědomě diktuje to, co se jim má líbit. Nekonečné série Star Wars a hlavně Marvelu spoléhají na „nerdovství“ mladého publika a zdá se, že intelektuálnějším projektům či osobitým blockbusterům, které by cílily na starší věkové kategorie, zvoní umíráček.
Díky zvyšujícím se cenám lístků sice kina vykazovala stále větší příjem, ale monotónní blockbusterová nabídka začala návštěvníky kin odrazovat. A to se naplno projevilo, když začátkem roku 2020 udeřila pandemie koronaviru. Ta většinu kinosálů na určité časové období uzavřela, velké premiéry se přesouvaly a diváci ztratili důvod kina navštěvovat – obzvláště pak v době, kdy jim streamovací služby zajišťují tučnou programovou nabídku rovnou v obývácích.
Podle každoročního reportu společnosti Motion Picture Association (MPA) se největší pokles návštěvnosti za poslední dva roky týká věkových skupin mezi 25 a 39 a mezi 40 a 49 lety. Mladí do kina stále chodí hlavně na marvelovky, které si jejich přízeň udržují hlavně přísliby dalších crossoverů a strašákem v podobě internetových spoilerů. Více Spider-Manů a více paralelních vesmírů jsou taháky, o které je zájem i ze strachu, že internet jejich tajemství vyjeví ještě před projekcí.
Tom Cruise
Tom Cruise ve filmu Top Gun: Maverick (2022) | Paramount Network
Starší generace už ale tahle multimediální komiksová kultura tolik nebere a vybírají si daleko opatrněji, kdy své peníze na stále dražší vstupenky uvolní. A Top Gun je přesvědčil zatím nejvíc ze všech titulů, které byly od propuknutí pandemie uvedeny. Podle Variety pochází 55 % z oněch 125 milionů z kapes diváků a divaček starších 35 let (včetně). Tedy těch, kteří už tolik neutrácí za marvelovky a kteří jsou tou skupinou, jež vždy hrála v kinotržbách primární roli.
Už roku 2017 provedla organizace AARP průzkum, podle něhož 31 % návštěvníků kin tvořili lidé starší 50 let. A tito diváci navíc kupují lístky na žánrově různorodé filmy, nikoli primárně na komiksové adaptace. Rok 2019 pak přinesl historicky nejvyšší globální tržby v hodnotě 42,5 miliardy dolarů, přičemž 52 % z této sumy přiteklo díky filmům, které utržily méně než 300 milionů dolarů. A dalších 34 % díky filmům s menšími než stomilionovými výdělky. Tedy těch, které zasahují do žánrů jako thriller, art-house nebo nezávislé drama, na něž chodí starší publikum. Nikoli marvelovky či Star Wars, které sice dokážou vygenerovat miliardové tržby z jediného titulu, ale v celkovém součtu jde jen o větší plivanec do rybníku.
Ztráta důvěry starších diváků a divaček je tedy problém, který ani entuziasmus mladých a snaha společnosti Disney o monopolizaci nabídky nesvede napravit. V době pandemie se sice pár hitů urodilo, ale většinu z nich zaplatili hlavně muži ve věkovém rozmezí 17 až 35 let. Skoro všichni starší 45 let se do kinosálů chodit odnaučili.
Top Gun: Maverick
Top Gun: Maverick | Paramount Network
To se může pomalu měnit právě s uváděním filmů jako Top Gun: Maverick, které se od všemožných komiksových crossoverů značně odlišují. V tomto případě se pochopitelně jedná o pokračování 36 let starého snímku, jehož důležitou marketingovou zbraní byla nostalgie. Cruise a režisér Joseph Kosinski ale vytvořili špičkový starosvětský blockbuster s úžasným moderním vizuálem, který už při trailerech přikovával do sedaček. A vznikl univerzálně oceňovaný spektákl, který cílí spíše na starší publikum, ale i to mladé dokáže zaháčkovat jen tím, jak je odlišný – fyzičtější, uvěřitelnější a lidštější – od převládající nabídky.
Ta už ostatně publikum prokazatelně unavuje. Podle průzkumu Morning Consult z roku 2018 je většina diváků a divaček starších 30 let minimálně lehce unavená z takového přívalu superhrdinských filmů, přičemž náklonnost k Marvelu a spol. se s narůstajícím věkem strmě snižuje.
Po zemětřesení v podobě pandemie je tedy nejvyšší čas na změnu. Čas konkurovat opakujícím se dějovým schématům a uvolnit více peněz na žánry, které pomalu vymírají a které přitom mohou do kin opět přivést tu nejsilnější diváckou skupinu. A nemusí se to dařit pouze revolučně snímanému Top Gunu, který stál skoro 200 milionů dolarů.
Komediální sci-fi Everything Everywhere All At Once, již nezávislé studio A24 uvedlo ve Spojených státech v březnu, stála 15 milionů a otevřela jen v hrstce kin. Skvělé ohlasy, silné a originální téma a promyšlená reklama ale sehrály svou roli, snímek expandoval do tří tisícovek kinosálů a momentálně jen v USA vydělal 59 milionů – sahají po něm už také zahraniční distributoři a 21. července jej díky Bontonfilmu uvidíme také u nás.
Všechno, všude, najednou
Všechno, všude, najednou | A24
První kroky vstříc staršímu publiku činily během pandemie už dospělé blockbustery jako Tenet či Duna, ale až Top Gun: Maverick poskočil tak daleko, že se dá světlejší budoucnost kinosálů vzývat i upřímně, nikoli jen s prosebnou naivitou. Příští týden navíc udeří třetí Jurský svět, který sice zapadá do moderního trendu nekonečných sérií, ale díky zapojení starších hrdinů a jako uzavření třicetiletého příběhu jistě naláká spoustu pamětníků.