Proklínaný a zapovězený predátor Kevin Spacey se vrací v novém filmu, který může znamenat trojitý comeback

Proklínaný a zapovězený predátor Kevin Spacey se vrací v novém filmu, který může znamenat trojitý comeback
Kevin Spacey | 1995 Gramercy Pictures
Bývaly časy, kdy Kevin Spacey platil za nejlepšího charakterního herce Hollywoodu. Jeho nevypočitatelné charisma, podmanivý hlas a cit pro komediální načasování z něj činily všestranného umělce, jenž dokázal zazářit v libovolném žánru a který si v letech 1996 a 2000 po zásluze dokráčel pro prestižního Oscara. V minulé dekádě navíc zářil v oceňovaném seriálu Dům z karet a zdálo se, že ani s pěti křížky na krku nespadne do opotřebovaného hereckého zboží.
Vše se ale změnilo roku 2017, kdy emancipační hnutí #MeToo zaměřené proti sexuálním násilníkům na pracovištích nabývalo na síle. Dnes dvaašedesátiletý Spacey rázem čelil nejméně tuctu obvinění od mužů, které měl v minulosti obtěžovat. Herec Anthony Rapp známý ze seriálu Star Trek: Discovery například uvedl, že mu Spacey dělal nemravné návrhy, zatáhl ho k sobě do bytu a tam se jej pokusil znásilnit, když mu bylo čtrnáct let– je přitom o dvanáct let mladší než slavný herec.
Následkem těchto obvinění byl Spacey vyhozen ze seriálu Dům z karet a kompletně vystříhán z filmu Ridleyho Scotta Všechny prachy světa, kde musel jeho roli znovu zahrát kolega Christopher Plummer. Spacey se Rappovi omluvil a v tentýž den přiznal, že měl poměry s ženami i muži a že se nyní rozhodl žít jako gay. Veřejnému pohrdání a soudním tahanicím ovšem neunikl stejně jako kariérnímu úpadku – vynořovala se stále nová obvinění, byly jich desítky. Od roku 2017 si Spacey zahrál jen v nezávislých produkcích jako L'uomo che disegnò Dio od Franca Nera.
proklinany-a-zapovezeny-predator-kevin-spacey-se-vraci-v-novem-filmu-ktery-muze-znamenat-trojity-comeback
Anthony Rapp | CBS
Většina právních žalob proti jeho němu ovšem byla stažena. V jednom případě žalující zemřel, ve druhém odmítl vystoupit z anonymity ve strachu ze Spaceyho pomsty. Soud nyní oficiálně projednává pouze Rappův případ, přičemž první jednání je naplánované na říjen. Stále ovšem není jisté, zda do boje nevytáhnou i další oběti, respektive mohou se vynořit i další lidé se svými svědectvími.
Spacey, jehož produkční společnosti M. Profitt Productions a Trigger Street musely uhradit 31 milion dolarů studiu produkujícímu Dům z karet, každopádně po pěti letech chystá comeback. Web Deadline informoval o tom, že se herec objeví ve filmu Gateway to the West, který vzniká v koprodukci Velké Británie, Maďarska a Mongolska.
Historický snímek nás zavede do roku 1242, kdy mongolský vládce Batu Khan podniká invazi do Evropy, kterou ale překazí spirituální muž v maďarském zámku. Velkolepý blockbuster a Spaceyho přímý návrat na výsluní ale spíše nečekejme – režii obstará maďarský televizní veterán Peter Soos, jehož nejzajímavější IMDb kredit je vedoucí maďarského castingu u koprodukčního dramatu Dobro z roku 2008. Vedle Spaceyho si zahrají proslulí béčkaři Eric Roberts (Splašený vlak) a Christopher Lambert (Highlander). I ti ale mají ve filmografiích několik skvělých titulů a není vyloučené, že se nyní vybičují k opravdu kvalitním výkonům. Obsazení doplní ještě třiaosmdesátiletý držitel oscarové nominace Terence Stamp (Poslední noc v Soho) a charismatický David Schofield (Piráti z Karibiku: Na konci světa).
Eric Roberts
Eric Roberts | Frostbite Releasing
Produkce Gateway to the West započne v říjnu tohoto roku v Maďarsku a v Mongolsku. Pokud snímek zaznamená úspěch u publika a kritiky, může jít rovnou o trojitý comeback – Spacey je v očích veřejnosti i průmyslu samozřejmě nejvíce odepsaný, ale šedesátníci Roberts s Lambertem by kvalitní projekt rovněž potřebovali jako sůl.
Na druhou stranu, spolupráce s vyvrhelem Spaceym může všechny uvrhnout na černou listinu. Jediným velkým režisérem, který od propuknutí skandálu projevil zájem o spolupráci se Spaceym, byl scenárista Taxikáře Paul Schrader. V listopadu 2018 na svém facebookovém profilu uvedl, že mu byla nabídnutá režie nového snímku a že by chtěl do hlavní role obsadit právě Spaceyho. Studio A24, které produkovalo jeho film Zoufalství a naděje, ho však přimělo příspěvek smazat a „zůstat potichu“ až do ukončení propagačního oscarového období. Mluvit o Spaceym jako o umělci, nikoli jako o predátorovi není žádoucí. Zůstává otázkou, jak se filmový průmysl ke Gateway to the West postaví.