Westernový seriál 1883 naplno ukazuje krásu i krutost Divokého západu. Kvalitou zastiňuje i populární Yellowstone

Westernový seriál 1883 naplno ukazuje krásu i krutost Divokého západu. Kvalitou zastiňuje i populární Yellowstone 7 obrázků v galerii
Sam Elliot v 1883 (2021) | Foto: Paramount Network
Úspěšný seriál Yellowstone se po třech letech vysílání dočkal prequelové westernové minisérie, jejímž úkolem bylo ukázat, jak se předci Johna Duttona (Kevin Costner) v dobách dobývání Divokého západu dostali ke svým rozsáhlým pozemkům. Výsledkem je jedna z nejlepších seriálových novinek poslední doby, která za Yellowstonem v ničem nezaostává.

V roce 1883 si skupina několika desítek evropských přistěhovalců najme dvojici protřelých bývalých vojáků Sheu (Sam Elliot) a Thomase (LaMonica Garrett), aby jim dělali průvodce a hlavně ochranku při náročné a velmi nebezpečné několikasetkilometrové cestě do Oregonu, kde se chtějí usadit a začít nový život. Na začátku výpravy se k nim přidává také rodina drsného farmáře a válečného veterána Jamese Duttona (Tim McGraw), která má stejný cíl.

Trailer: 1883

1883 je desetidílným westernovým prequelem populárního amerického seriálu Yellowstone, v němž hlavní postavu, staromódního a nesmlouvavého rančera Johna Duttona, hraje Kevin Costner. Autorem obou titulů je slavný a oceňovaný scenárista, producent a režisér Taylor Sheridan (Za každou cenu, Wind River), jenž v současnosti pracuje na několika seriálových projektech najednou. Kromě čtyř sérií Yellowstone má za sebou skvělou první řadu drsné krimi Starosta Kingstownu a kromě jiného chystá například gangsterku se Sylvestrem Stallonem v hlavní roli stárnoucího mafiána, jenž chce po propuštění z vězení znovu rozjet svůj byznys.

1883 má výhodu mimo jiné v tom, že vůbec nemusíte znát Yellowstone, abyste si tohle vynikající westernové drama naplno užili. Cílem tohoto projektu bylo ukázat, kdy a jak předci Johna Duttona přišli ke svým obřím pozemkům v Montaně, o něž se v Yellowstone neustále vedou ostré boje. Mezi příběhy obou seriálů je časová mezera přes 130 let a 1883 je koncipováno tak, že není potřeba dopředu znát žádnou z postav či událostí, k nimž v Yellowstone, jehož děj začíná roku 2018, došlo.

Tim McGraw | Foto: Paramount Network

Sheridan i tentokrát napsal scénáře ke všem epizodám a první také sám režíroval. Zbylých devět pak natočili méně známí Christina Alexandra Voros a Ben Richardson. Z hlediska stylu i celkových kvalit jsou však jednotlivé díly prakticky k nerozeznání a seriál je tak jakožto celek naprosto konzistentní.

Obdivuhodně produktivní filmař zde už poněkolikáté dokazuje, jak moc blízko má k Divokému západu, životu kovboje a westernovému žánru. Ovšem oproti snímkům Za každou cenu, Wind River či právě Yellowstone, které jediný původní americký žánr různými způsoby přenášejí do současnosti, je 1883 jeho prvním westernem se vším všudy, tedy exkurzí do Severní Ameriky 19. století. Doby kovbojů, pistolníků, indiánů, války Severu proti Jihu (a s ní souvisejícím bojem proti otroctví) a mohutného osidlování nezabraných území migranty z ostatních kontinentů.

Seriál má několik ústředních hrdinů. Zdánlivě primární je trojice rozdílných drsňáků Shea, Thomas a James, z nichž každý si nese z minulosti nějaké trauma a pro každého z nich má cesta do Oregonu trochu jiný význam. Zásadní jsou ale také dvě ženské postavy. Jamesova žena Margareth (Faith Hill), která má k bezmocné křehotince daleko, a především dospívající dcera Elsa (Isabel May). Právě ona se totiž postupně profiluje jako centrální charakter. Jednak je vypravěčkou příběhu, hlavně je to ale ona, kdo projde největším vývojem. Z lehce svéhlavé dívky z dobré rodiny se postupně stává silná a sebevědomá žena, která si dokáže zjednat respekt i mezi neomalenými kovboji.

Kromě jasně patrných a zastřešujících žánrů, jako je westernová road movie či dobrodružné drama, 1883 zvládne ladně obsáhnout i drsný survival, procítěný příběh o dospívání v nelehké době a místě, jímavou romanci dvou mladých lidí či srdcervoucí rodinnou tragédii.

Isabel May | Foto: Paramount Network

Epický příběh je pojatý jako jedno velké putování, na jehož začátku jsou tucty osadníků toužících po lepším životě. Už v první epizodě je nám přitom jasné, že zdaleka ne všichni složitou výpravu přežijí. Sheridan je však na své hrdiny tvrdý až nečekaně moc. Přestože od prvních chvil jasně dává najevo, že je má rád (skoro všechny líčí jako velmi sympatické charaktery) a přál by jim šťastný konec, nedělá si žádné iluze o tom, jak to pravděpodobně kdysi při zdolávání Velkých planí probíhalo.

Smrtelné nebezpečí totiž číhalo prakticky všude. Ať už v podobě nelítostných banditů a zlodějů koní, indiánů, zákeřných nemocí, v křoví skrytých chřestýšů, ničivých bouří či třeba řek, které je třeba přebrodit. S každou další epizodou se pak počet cestujících rapidně snižuje. Mnoho lidí přitom přijde o život dost krutým způsobem. Ušetřeny nejsou ani malé děti. Svým způsobem tak jde o poměrně depresivní, skoro až cynickou podívanou s velmi hořkým závěrem. Žádná z hrozeb a neštěstí, které kolonu potkají, přitom nepůsobí dojmem přílišné scenáristické vykonstruovanosti, ale naopak jako nekompromisně autentický obraz doby a místa.

LaMonica Garrett | Foto: Paramount Network

Mimo to je ale 1883 Sheridanovým obřím vyznáním lásky a obdivu neposkvrněné americké přírodě. Prostřednictvím Elsiných voiceoverů a hlavně nespočtu převážně prosluněných záběrů na rozlehlé pláně, po nichž se prohánějí divocí koně, lesy, řeky či majestátní pohoří skládá hold její impozantnosti a nespoutané kráse. Dává tím zřetelně najevo, že život v takovémto prostředí je mu patrně mnohem bližší než pohodlí měst, v nichž vám ale hrozí méně vážného nebezpečí.

Sheridan navíc po Wind River a Yellowstone opět projevuje značnou empatii a náklonnost k původním obyvatelům Ameriky, když poukazuje na jejich nesmyslné vyvražďování bílými přistěhovalci. Dalo by se však říci, že si je možná poněkud idealizuje. Ani jednou za deset hodin stopáže z nich totiž (na rozdíl od bělochů) neučiní neomluvitelně kruté či jinak hanebné bytosti (jedno nezasloužené skalpování na tom moc nezmění). Přitom daná stylizace a zejména některé scény k tomu hodně vybízí. Z některých pak dokonce dělá úplné mirkodušínovské správňáky, vedle nichž by snad i Vinnetou vypadal jako podlý psychopat.

Marc Rissman | Foto: Paramount Network

Drobnou radostí jsou i překvapivé cameo role. Kromě Grahama Greenea se dočkáme třeba Billyho Boba Thorntona jakožto cool šerifa a na začátku druhého dílu dokonce jednoho ohromně slavného držitele dvou hereckých Oscarů. Jednu z vedlejších postav si pak zahrál i sám Sheridan.

1883 ale určitě není žádná zběsilá akční jízda, která vám nedá svým tempem vydechnout. Naopak jde o velmi rozvláčnou a melancholicky laděnou podívanou, která v naprosté většině scén nikam nespěchá. Sheridan záměrně dává spoustu prostoru nejen postavám, které často přemítají nad svými pohnutými osudy, ale i nádherným montanským lokacím.

1883 | Foto: Paramount Network

Pokud tedy něco dělí další Sheridanovu seriálovou pecku od potenciální dokonalosti, je to kromě zmíněné mírné romantizace indiánů právě také občasná přílišná pomalost a bezdějovost (pár epizod by se určitě dalo lehce prostříhat). A na škodu by nakonec nebylo ani mírné zredukování některých Elsiných vnitřních monologů, které jsou někdy spíš patetické a nabubřelé než hlubokomyslné. Celkově se ale jedná o skvělé dílo s velkým srdcem, které svou kvalitou trochu zastiňuje i samotný Yellowstone, bez něhož by ale možná nikdy nevzniklo.

hodnocení: 85 %

Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.

Kreativní Evropa