Peaky Blinders se loučí. Nejstylovější seriálová gangsterka opět strhne dokonalou atmosférou, skvělým příběhem a vynikajícími hereckými výkony

Peaky Blinders - Gangy Birminghamu (2013-2022) | BBC
Od doby, co Tommymu Shelbymu (Cillian Murphy) nevyšel pokus o atentát na lídra britských fašistů Oswalda Mosleyho (Sam Claflin) a zemřelo několik jeho spojenců včetně milované tety Polly (Helen McCrory), uplynuly čtyři roky. Předchozími událostmi značně unavený Tommy přestal pít a rád by se svou zločineckou kariérou skoncoval. Chce proto učinit poslední velký obchod. Jelikož prohibice skončila a prodej alkoholu je nyní legální, nabídne bostonské mafii, jejímž členem je i synovec Michael (Finn Cole), výhodný prodej obrovské várky opia. Michael však dává smrt své matky a dalších členů rodiny Tommymu za vinu a touží po pomstě. Kromě toho Tommy nadále usiluje o zastavení fašistů, jejichž politická moc nadále sílí nejen v Británii, ale v celé Evropě.

Trailer: Peaky Blinders, 6. série

Peaky Blinders - Gangy z Birminghamu
Závěrečná, šestá série Peaky Blinders – Gangů z Birminghamu, jednoho z nejlepších a nejúspěšnějších gangsterských seriálů posledního desetiletí, dějově navazuje na otevřený konec té předchozí. Oproti čtvrté řadě tentokrát zůstalo mnoho linií otevřených a jejich završení si Steven Knight (Východní přísliby, Noční jízda), scenárista a hlavní tvůrce celého seriálu, nechal do poslední sezóny.
Velké finále se nese především v duchu Tommyho zpytování svědomí. Konečně si naplno uvědomuje, co všechno v životě udělal špatně, a že mnohé z toho už nemůže odčinit. Přesto je ale stále pár věcí, které pro (alespoň částečné) napravení své hříšné duše před odchodem do „důchodu“ udělat může. Finančně zabezpečit rodinu a vyřídit co nejvíc darebáků, kteří jsou ještě horší a nebezpečnější než on sám.
Peaky Blinders - Gangy z Birminghamu
Peaky Blinders - Gangy z Birminghamu | BBC
Vše, co bylo dosud na seriálu dobré a specifické, najdou jeho příznivci i zde. V první řadě je to skvělá atmosféra 30. let minulého století, tvořená kromě precizní dobové výpravy a kostýmů opět zejména luxusním moderním rockovým soundtrackem (Nick Cave and the Bad Seeds, Joy Division, Thom Yorke aj.), díky němuž některé scény dosahují míry stylovosti, z níž chvílemi skoro běhá mráz po zádech.
Samozřejmostí je i návrat většiny hlavních postav. Cillian Murphy ani tentokrát téměř nezmizí ze záběru a vzhledem k tomu, kolika hrozbám a ranám osudu musí Tommy čelit, má charismatický herec spoustu prostoru naplno předvést plnou šíři svého talentu. Uvidíme ho jak v obvyklé poloze vychytralého drsňáka, který je vždy minimálně o krok před svými protivníky, tak i duševně a tělesně strádajícího smrtelníka, který tuší, že zlaté časy jsou zřejmě definitivně pryč a že pokud chce dosáhnout vykoupení, má nejvyšší čas.
Peaky Blinders - Gangy z Birminghamu
Vrací se pochopitelně i Tommyho lehce psychopatický starší bratr Arthur (Paul Anderson), jenž se nadále potýká s drogovou závislostí, dobrosrdečná manželka Lizzie (Natasha O'Keefe), zodpovědná sestra Ada (Sophie Rundle) i věrní rodinní pomocníci v čele s málomluvným Charliem (Ned Dennehy). Fandové seriálu se pak mohou těšit i na účast možná nejlepší vedlejší postavy celé show, cynického židovského gangstera Alfieho Solomonse v (opět) naprosto lahůdkovém podání Toma Hardyho. Pokud by v budoucnu Hardyho postava dostala vlastní filmový či seriálový spin-off, jsem si jistý, že by většina milovníků Peaky Blinders začala bouchat šampaňské.
Smutnou výjimkou je neúčast předčasně zemřelé Helen McCrory. Polly byla vždy pro příběh pouličních mafiánů s cikánskými kořeny zásadní, takže tvůrce čekala nelehká volba, jak se smrtí jedné z ústředních hereckých hvězd naložit. Nakonec se rozhodli nechat zemřít i její postavu, což sice může vyznívat docela cynicky a necitlivě, v ději se však danou volbu podařilo využít k dosažení větší dramatičnosti a osudovosti.
Peaky Blinders - Gangy z Birminghamu
Méně pochopitelnou se však jeví absence Jimmyho McCaverna (Brian Gleeson), vůdce party psychopatických fašistů, kteří si říkají Billy Boys. Ti patřili v páté sérii k tomu nejlepšímu, a přesto o nich ve finální šestici epizod nepadne ani zmínka. Zvláštní a mrzuté, stále je ale šance, že se jejich návratu přece jen ještě dočkáme. Šestá řada je sice oficiálně poslední, dle tvůrců nás ale čeká ještě celovečerní film, jenž by měl příběh Tommyho a rodiny Shelbyů definitivně uzavřít. Hodně tomu nasvědčuje i značně otevřený konec poslední epizody.
Mírně překvapivé také je, že zatímco v předešlé sérii platil Mosley, reálný britský politik, za démonického hlavního padoucha, v poslední řadě je poněkud upozaděný a z antagonistů dostávají více prostoru vlivný a nelítostný šéf bostonské mafie Jack Nelson (James Frecheville), Michaelova žena Gina (Anya Taylor-Joy) a především Mosleyho milenka Diana (Amber Anderson), neskrývaně náruživá, hlavně ale nevídaně odporná aristokratka vyznávající nacistickou ideologii podobnou měrou jako Mosley. Seriál se tak sice dočkal několika dalších výživných záporáků, kteří patřili mezi jeho silné stránky už od první série (viz šílený inspektor Sama Neilla či pomstychtivý italský gangster Adriena Brodyho), odsunutí Mosleyho na vedlejší kolej je ale i tak lehkým zklamáním. I v jeho případě je ovšem pravděpodobné, že v závěrečném snímku si ho užijeme dosyta.
Peaky Blinders - Gangy z Birminghamu
Celkově ale panuje velká spokojenost. Peaky Blinders patří mezi těch nemnoho výjimečných seriálů, jimž se podařilo na vrcholu nejen začít, ale i skončit. O velmi mírném propadu kvality by se dalo mluvit asi jen v případě třetí řady, jež nabídla nejméně nosnou hlavní zápletku i počet památných scén. Jinak se ale Knightův exkluzivní titul vždy dařilo udržet v nejvyšších patrech současné televizní seriálové tvorby. Nyní nezbývá než doufat, že zmíněný plánovaný film bude důstojnou tečkou za touto osobitou mafiánskou ságou, která za dobu svého vysílání zaslouženě získala obrovský věhlas.
hodnocení: 80 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.