16.3.2022, 18:00

Nový život, válečná tragédie, moc novinářů a Helena Třeštíková. Lidskoprávní festival Jeden svět se zaměří na cesty (ne)svobody

Nový život, válečná tragédie, moc novinářů a Helena Třeštíková. Lidskoprávní festival Jeden svět se zaměří na cesty (ne)svobody 18 obrázků v galerii
Antihrdina | Foto: Jeden svět
Brzy odstartuje dvacátý čtvrtý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. Přehlídka nabídne osmdesát dokumentů a šest snímků ve virtuální realitě. Chybět nebudou mezinárodně oceňované snímky, uvedené na prestižních zahraničních festivalech. Festival ve spolupráci s Institutem dokumentárního filmu podpoří i filmaře a filmařky na Ukrajině speciálně přidanými projekcemi. Přehlídka bude probíhat ve 25 městech po celé České republice od pondělí 21. března do neděle 3. dubna. V Praze se mohou diváci a divačky těšit na festival od středy 23. března do čtvrtka 31. března.
Podtitul 24. ročníku festivalu Jeden svět je Cesty nesvobody. | Foto: Jeden svět

Cesty svobody je podtitul letošního ročníku festivalu Jeden svět. Organizátoři tím chtěli obrátit pozornost na místa, kde se dějí věci, které otřásají světem lidských práv, a připomenout, jak je svoboda a demokracie křehká. V té době ještě netušili, že několik dní před březnovou tiskovou konferencí a odhalením celého festivalového programu budou zcela pohlceni Putinovou agresí na Ukrajině.

„Snaha prosazovat lidská práva a pomáhat tam, kde je to třeba, všemi možnými i nemožnými prostředky je vždy náročná a nepřináší výsledky přes noc. Právě naopak. Zatímco před dvaceti lety se situace jevila tak, že roztříštěný svět sice pomalu, ale přesto jistě kráčí blíž k jednomu, lepšímu světu, dnešek má k optimistickým vyhlídkám daleko. Přesto napříč programem letošního festivalu najdete příběhy lidí, kteří za svobodu a demokracii neúnavně bojují a dokazují, že aktivní odpor vůči bezpráví má smysl a nikdy nezmizí, ať se děje cokoliv,“ přibližuje téma festivalu Jeden svět jeho ředitel Ondřej Kamenický.

Festival zahájí polský film režiséra Kacpera Lisowského Soudci pod tlakem, který prostřednitvím upřímných a odvážných výpovědí protagonistů a protagonistek představuje současný stav polského soudnictví. Snímek zachycuje, jak rychle mohou být cesty svobody nezávislého soudnictví ovlivněny vládní stranou a čemu čelí ti, kdo se proti tomu ohrazují. Snímek zachycující strmý pád nezávislého soudnictví v zemi, která je naším sousedem a členem Evropské unie, je důkazem toho, že svobodou si nemůžeme být nikdy jistí.

Soudci pod tlakem | Foto: Jeden svět

Vysoce aktuální dokument uvede na zahájení festivalu ve středu 25. března v pražském Kině Lucerna delegace složená nejen z tvůrců, ale především z těch, kdo ve filmu nátlakům čelí. Jedním z nich je i soudce Igor Tuleya. Na debatu s tvůrci a protagonisty se diváci a divačky mohou těšit i na zahajovací projekci pro veřejnost v kině Lucerna anebo v rámci Mluvícího kina.

Téma letošního festivalu Jeden svět reflektuje i hlavní tematická kategorie se stejným názvem. Snímky reflektují důležité společenské otřesy, k nimž dochází v zemích s nedemokratickými režimy, a nechávají promlouvat lidi, kteří jsou nuceni se s nimi vyrovnávat. Kromě ročníkové kategorie Cesty svobody festival obsáhne i každoroční tři soutěžní sekce (Mezinárodní soutěž, Máte právo vědět a Česká soutěž) a dalších šest tematických kategorií.

Děti mlhy | Foto: Jeden svět

Mezinárodní soutěž představí to nejlepší z aktuální světové dokumentární produkce, která v sobě snoubí tematickou důležitost a výjimečné formální zpracování. O cenu za nejlepší film a režii bude letos usilovat deset filmů. Mezi nimi například i podmanivě natočený snímek Za zvířata o snaze Saily, Krista a Mai, kteří chtějí zlepšit podmínky na zvířecích farmách ve Finsku. Dalším fascinujícím příběhem, sledujícím emancipaci žen ve Vietnamu, jsou Děti mlhy. Mladá hmongská dívka se ve filmu režisérky Hà Lệ Diễm odmítá podvolit tradičnímu unášení nevěst, které místní mladé ženy připravuje o možnost rozhodovat o svém životě. Režisér Alex Pritz v dokumentu Teritorium pozoruje, jak těžba, zemědělství, prezident Jair Bolsonaro a nakonec i covid-19 ovlivňují a ohrožují život jedněch z posledních původních obyvatel v Brazílii. Na vzniku snímku se coby producent podílel uznávaný režisér Darren Aronofsky (matka!, Černá labuť, Wrestler, Fontána).

Krymský poklad | Foto: Jeden svět

Soutěžní sekce Máte právo vědět tradičně rozkrývá případy porušování lidských práv, o nichž se většinou v médiích nepíše. Jedním z nich je snímek Nahid Persson o íránské aktivistce Masíh Alínežád Buď můj hlas, který překvapí bezprostředností a neochvějným bojem protagonistky za zrušení povinnosti nošení hidžábu pro íránské ženy. Podobně překvapivá mohou být zákoutí německého práva, kterými vás provedou ženy ve filmu režisérek Sary Dutch a Melanie Lyn Naše volba, náš hlas, které chtějí v Německu podstoupit potrat. Ten je totiž u našich sousedů nelegální a ženy musejí bojovat s mnoha ponižujícími předpisy. Film Krymský poklad režisérky Oeke Hoogendijk propojuje politický konflikt a muzejní exponáty. Kam má muzeum umění v Amsterodamu po skončení exhibice poslat archeologické vykopávky z Krymu? Na Krym okupovaný Ruskem, nebo do Kyjeva?

Trailer: René – vězeň svobody

O nejlepší dokument v České soutěži bude bojovat celkem deset filmů. Snímek Prvovoliči 2021 se soustředí na nejmladší české voliče. Režisérka Markéta Ekrt Válková se několik měsíců před volbami vydala natáčet mezi studenty z různých škol i sociálních vrstev. Koho volí a podle čeho si kandidáty vybírají? Český dokumentarista Martin Trabalík a bolivijská režisérka Geraldine Zambrana Velez natočili film Incendios o boji s požáry v Bolívii, který svádějí dobrovolní hasiči a stávají se tak naléhavými mluvčími globální krize. O boji, ale o tom se zbraněmi, vypráví film Tomáše Polenského Vysloužilci. Čeští váleční veteráni se po návratu z misí v Afghánistánu a opuštění armády potýkají se ztrátou smyslu života, odcizení od rodiny i společnosti a musejí řešit každodenní existenční potíže. Život v civilu pro mnohé vojáky představuje větší výzvu než samotná válka. Snímek René – vězeň svobody navazuje na čtrnáct let starý časosběrný dokument režisérky Heleny Třeštíkové o bývalém recidivistovi a mapuje dalších třináct let Reného života po propuštění na svobodu. Po premiéře na Jednom světě se snímek objeví od 7. dubna též v klasické kinodistribuci.

Nový život | Foto: Jeden svět

Jedna z nových festivalových kategorií nese název Pečovat a chránit a představí snímky z oblasti duševního zdraví a institucionální péče. Dokument Nový život režisérky Aude Pépin zachycuje poslední dny sedmdesátileté Chantal Birman v roli asistentky, která pomáhá ženám krátce po porodu. Unikátní observační dokument ukazuje výsek z velmi křehkého období v životě ženy, jež je na filmovém plátně k vidění jen zřídka. V exkluzivní světové premiéře se představí dokument Hélène Magny Nevyřčené slzy. Protagonistka Garine, rodilá Arménka, jako dítě přežila občanskou válku v Libanonu. Svůj dospělý život věnuje snaze pomoci dětem z krizových oblastí, aby se vypořádaly se svými traumaty a dokázaly se začlenit do kanadské společnosti.

Zákulisí novinařiny | Foto: Jeden svět

Oblíbená kategorie Panorama, složená z největších hitů uplynulé sezony, nabízí i letos pestrý mix témat. Dokument Daniela Sagera Zákulisí novinařiny sleduje německé investigativní novináře ze Süddeutsche Zeitung. Ti patří mezi světovou špičku. Jak vznikají jejich texty, které nedají mocným spát? Na to budou odpovídat sami protagonisté v diskuzích po filmu a v debatě v rámci Mluvícího kina. Film Antihrdina režiséra Michała Kaweckého sleduje život postiženého Michała, jedné z nejslibnějších hvězd mezi alpskými lyžaři v Polsku, ale také zloděje skútrů s problematickými rodinnými vztahy. Antihrdina slibuje neobyčejný portrét člověka překonávajícího překážky.


Kompletní program a další podrobnosti k letošnímu ročníku naleznete na oficiálních stránkách přehlídky. Článek byl zpracován s využitím tiskových materiálů festivalu Jeden svět.

Ankety
Řídíte se při výběru filmů a seriálů doporučeními a recenzemi?
Ano, čtu recenze i doporučení uživatelek a uživatelů.
Předem čtu jenom doporučení uživatelek a uživatelů.
Předem čtu jenom recenze.
Doporučeními se neřídím, spoléhám se na vlastní vkus a potřeby.
Recenze čtu zásadně až po zhlédnutí filmu nebo seriálu.
Recenze ani doporučení mě vůbec nezajímají.
Spíš si nechám něco doporučit od přátel a známých.
Nejnovější články:
Načíst další články