Živoucí herecký mem hraje v bláznivé novince sám sebe. A zatím sklízí nejlepší recenze své kariéry

Nesnesitelná tíha obrovského talentu | Katalin Vermes / Lionsgate
Nicolas Cage už dávno není nedotknutelnou hvězdou jako v devadesátých letech, kdy získal Oscara za Leaving Las Vegas a proháněl padouchy v populárních akčňácích jako Skála, Con Air nebo Tváří v tvář. S nástupem druhé dekády tohoto století spadl do série podprůměrných projektů a z jeho obličeje se stalo meme. Podle mnohých už Cage ztvárňuje s různými obměnami pouze sám sebe, ačkoli v posledních letech našel i v tomto směru zábavnou kreativitu. Řeč je především o šílených thrillerech Mandy – Kult pomsty nebo Mamka a taťka, v nichž slavný herec mohl dát plný průchod svým hysterickým polohám.
Tato linie jeho herectví, již Cage narušil minulý rok s fantasticky recenzovaným dramatem Pig, se dočká vrcholu letos, kdy má premiéru snímek The Unbearable Weight of Massive Talent. Jak napovídá název (doslovně Nesnesitelná tíha obrovského talentu), půjde o rekapitulaci Cageova odkazu, již režisér a scenárista Tom Gormican pojal vskutku osobitě. Cage si totiž zahraje fiktivní verzi sebe samotného, která se potýká s dluhy a přijme nabídku fanatického fanouška (Pedro Pascal). Za milion dolarů se má pouze objevit na jeho narozeninové oslavě, jenže brzy se ocitá v šíleném kolotoči svých minulých rolí a vše vyústí v další neuvěřitelnou akční jízdu.

Trailer: The Unbearable Weight of Massive Talent

Nesnesitelná tíha obrovského talentu: 1. trailer | Lionsgate
Snímek má za sebou promítání na festivalu South by Southwest v Texasu a kritický agregát Rotten Tomatoes hlásí impozantní skóre 100 % kladných z prvních sedmnácti recenzí. Každý kritik, kdo zatím akční komedii viděl, tedy zvedá palec nahoru. A to ji v hodnocení zatím staví i nad zmíněné drama Pig (96 %), Adaptaci (90 %) či nad romantickou komedii Pod vlivem úplňku (94 %). Počet recenzí sice bude narůstat a je pravděpodobné, že dílo Toma Gormicana na stoprocentní hodnotě nezůstane, ale takto skvělý start je pro Cage a jeho fanoušky jistě potěšující zprávou.
Kritik z Hollywood Reporter John DeFore nazval snímek „skotačením zaměřeným na zanícené fanoušky, kteří vyhledávají šílené Cageovy výkony a odpouští přešlapy mezi nimi“. Chválou nešetří ani Owen Gleiberman z Variety, podle nějž je The Unbearable Weight of Massive Talent „komerční komedie, která nachází zalíbení v popichování Nicolase Cage a oslavuje vše, co jej Nicolasem Cagem činí. A nakonec se stává filmem Nicolase Cage, který je současně laciný i speciální“. Podle Judy Dry z IndieWire jde dokonce o jeden z nejzábavnějších filmů roku.
Nesnesitelná tíha obrovského talentu
The Unbearable Weight of Massive Talent | Katalin Vermes / Lionsgate
Nicolas Cage, jenž prý účast v tomto projektu zpočátku odmítal, se tedy zařazuje například po bok Johna Malkoviche. Ten totiž zazářil v úloze sebe sama v kultovní komedii z pera Charlieho Kaufmana V kůži Johna Malkoviche. The Unbearable Weight of Massive Talent je podle všeho na nejlepší cestě k dosažení podobného statusu. Zámořští diváci a divačky se o tom budou moci přesvědčit již 22. dubna, kdy snímek startuje v tamních kinech. Českého distributora zatím Cageova chválená novinka bohužel nemá.