Výměna manželek nemusí být jen voyerským pořadem

Výměna manželek nemusí být jen voyerským pořadem
Výměna manželek | TV Nova
Česká Výměna manželek se do tuzemského éteru dostala necelý rok po odvysílání severoamerického originálu Wife Swap.
Výměna manželek USA
Wife Swap / Výměna manželek USA | Channel 4
Koncept spočívá v tom, že si místa v rodinách vymění ženy, matky, partnerky (v novějších epizodách mohou vystupovat i gayové a lesby, na čemž je patrné, jak se za necelé dvě dekády proměnila doba), které se několik dnů starají o „rodinný krb“ v odlišném prostředí. Tam, kde se vede diametrálně odlišný životní styl (to už je na dramaturgii pořadu a na castingu).

Tuzemská Výměna manželek není tak americky okázalá jako původní seriálová předloha, díky nacastovaným rodinám nicméně dokázala od počátku navodit solidní sociální šok a u řady diváků a divaček též vlnu rozhořčení.
Výměna manželek
Výměna manželek | TV Nova
Nutno dodat, že vstup do pořadu je pro jednu tuzemskou rodinu motivován finanční odměnou (původně to bylo 20 tisíc korun, poté 50 tisíc, nyní jde o 100 tisíc), a ta je často natolik vysoká, že do toho lidé v tíživé existenční situaci prostě jdou. Ze své perspektivy nemají zkrátka co ztratit, 100 tisíc korun je pro ně natolik motivující fakt, že překousnou sociální experiment, ztrátu soukromí, „praní špinavého prádla“ na veřejnosti nebo to, že se dítě bude muset déle než týden obejít bez matky, která ho kojí.

Tvůrci Výměny manželek si zahrávají s manipulací, jdou na ruku bulváru, divákům často přinášejí vysvobození z jejich vlastních „hříchů“ prostřednictvím příběhů prapodivných párů z jiných částí republiky a dokážou vyvolat solidní vlnu rozhořčení v komentářích na sociálních sítích.
Výměna manželek
Výměna manželek | TV Nova
Reality shows se na Západě staly cílem řady sociologů či antropologů, kteří na základě sběru dat pojmenovávali společenské nálady, vztah diváků k ekonomické chudobě a percepci natáčených rodin. V České republice se tématu věnuje například socioložka Irena Reifová z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu Chudoba jako mediální spektákl se věnovala nejen Výměně manželek.
Dle jejích závěrů, o kterých promluvila například pro Novinky.cz, vyplývá, že diváci a divačky replikují zostuzující logiku, která je v pořadech přítomná. „Nemůžeme mluvit o tom, že by je reality TV nějak ovlivňovala, že by jim vymývala mozky. To by bylo přehnané. Ale je tam shoda, jak ty pořady a jejich diváci přistupují k lidem z nižších sociálních vrstev,“ vysvětlila. Dle Reifové se právě Výměna manželek poslední dobou zaměřuje především na polarizaci zúčastněných dle (ne)dostupnosti finančních zdrojů. Tvůrci pořadu staví jeho příběh právě na konfliktu toho, kdo je na tom společensky lépe, a někým, kdo je na tom hůře.
„Nelze tedy říct, že cílem tvůrců je zostuzovat chudé, pohrdat jimi, ale z nějakého důvodu právě tyhle scény považují za nosnou složku příběh,“ upřesnila vědkyně. Z výzkumu a rozhovorů, které Reifová vedla, vyplývá, že si diváci z Prahy v ničem nezadají s těmi z jiných regionů, což je smutný fakt potvrzující jakýsi pocit společenské výjimečnosti a uzavřenosti v bublině. Ta splaskne většinou v období voleb a ti, kterým byla propíchnuta, se chvílemi nestačí divit.
Výměna manželek
Paní Živa a herec Miroslav Nosek v březnové Výměně manželek. | TV Nova
V rámci Výměn se často řeší, zda je etické zobrazovat v reality show děti. Reifová si myslí, že to může přinést i pozitiva: „Možná není úplně špatně, když lidé v televizi spatří různé typy deprivací, ve kterých u nás děti vyrůstají. Hlavně divačky v takových případech směřují svůj hněv bezvýhradně na jejich matky, ale třeba je tam potenciál udělat z chudoby společenskou otázku, která má nějaké politické řešení. Třeba z toho lze nějak vymazat ten moralistní, individuální rozměr.“
Zdá se, že si tvůrci Výměny v posledních letech uvědomují, že mají výrazný vliv na veřejné mínění a měli by s ním tím pádem uvážlivěji pracovat. Například párovat jednotlivé rodiny podle jiného klíče, pokoušet se být pozitivnější, motivovat účastníky ke změně jinou než negativní cestou. A neovlivňovat publikum jednoduchým způsobem. Například tím, že se budou vysmívat lidem, kterým chybí zuby, snídají pivo nebo chovají pro mnohé nebezpečné domácí mazlíčky.
Pozitivní případy totiž táhnou, spolu s odvahou veřejně známých osobností zúčastnit se jedné takové Výměny. Před rokem se do například zapojil politik Matěj Stropnický a jeho partner, herec Daniel Krejčík, a výsledkem byla jednoznačně pozitivní „VIP“ výměna, která zcela určitě obohatila účinkující (jak to měli diváci, na to si musí odpovědět každý sám).
Glosa: Život na zámku se známým gayem senzaci nezaručí. Nejnovější Výměna manželek jde proti zavedeným pravidlům reality show
Téma26. 3. 2021
Glosa: Život na zámku se známým gayem senzaci nezaručí. Nejnovější Výměna manželek jde proti zavedeným pravidlům reality show
Mezi hlavní témata tohoto dílu se dostala empatie, sociální inteligence, přemýšlení o úloze ženy, matky a důležitosti volného času. Nebylo to macho, ale rozhodně ani vyhroceně feministické. Daniel Krejčík si vyzkoušel žít v bytě plném dětí, Matěj Stropnický pro změnu hostil na zámku ženu z rodiny, která se cítila jako v jiném světě. Co si z toho pocitu vzala a jak jí to změnilo život a náhled na něj, to těžko posoudíme.
Socioložka Reifová nicméně pro Mediář uvedla, že už od tvůrců Výměny a dalších reality show bohulivou osvětovou funkci neočekává: „Výměna manželek s touto ambicí začínala. Traduje se formulace z původní žádosti o akreditaci na tento formát, kde se televize Nova profiluje jako televize, která bude vysílat sociologické dokumenty. Třeba i takovýto formát. Dnes se ale obávám, že Výměna a podobné hází mnoho klacků pod nohy těm, kdo by je chtěli vnímat osvětově.“
Výměna manželek
Výměna manželek | TV Nova
Výměna manželek běží s přestávkami na TV Nova sedmnáctým rokem, sledovanost se v rámci pravidelných středečních večerů drží nad hranicí 700 tisíc diváků (věk 15+), což z ní činí druhý divácky nejoblíbenější pořad daného dne (hned za Četnickými humoreskami). Pro srovnání, jiná ambiciózní reality show TV Nova Survivor Česko a Slovensko se drží na pouhých 460 tisícících diváků. Bezkonkurenčně nejsledovanějším seriálem (nejen) letošního roku v rámci televizního uvedení byly Devadesátky, které v průměru vidělo v den uvedení 2,23 miliony diváků starších patnácti let.