Mayor of Kingstown s Jeremym Rennerem je výtečným pohledem na krvavý boj s organizovaným zločinem. Americkým kritikům se ale drsný krimi seriál moc nezamlouvá

Mayor of Kingstown (2022) | Paramount Network

Trailer: Mayor of Kingstown

Starosta Kingstownu | SkyShowtime
Příležitostný herec, scenárista, producent a režisér Taylor Sheridan bezesporu patří mezi nejproduktivnější současné hollywoodské tvůrce. Výrazně na sebe upozornil hned svými prvními scénáři k drsným krimi thrillerům Sicario: Nájemný vrah nebo Za každou cenu. Po zapadlém hororu Odporná hra (2011) si v roce 2017 podruhé zkusil i režii a dle dalšího vlastního scénáře natočil výbornou krimi Wind River, v níž si hlavní roli zahrál Jeremy Renner.
V loňském roce se mu s filmy sice příliš nedařilo (viz chabý thriller Kdo mi jde po krku a zapomenutelný špionážní akčňák Tom Clancy: Bez výčitek), o to víc však v posledních letech vládne na poli televizní tvorby. Od roku 2018 se s obrovským úspěchem vysílá jeho neowesternové drama Yellowstone a ke konci roku 2021 měly premiéru hned dva nové seriály. Jedním je 1883, prequel k Yellowstone, odehrávající se na Divokém západě, druhým Mayor of Kingstown (Starosta Kingstownu), krimi s prvky ryzí gangsterky a vězeňského dramatu ze současných USA. Na druhém jmenovaném se podílel s Hughem Dillonem, jenž v seriálu hraje jednoho z detektivů.
Ovšem zatímco první novinka se americkým recenzentům hodně líbí, druhý titul sklízí především kritiku. 1883 má na webu Rottentomatoes.com aktuálně 86 % kladných ohlasů, Mayor of Kingstown ale pouhých 32 %. Nespokojení kritici seriálu vyčítají hlavně slabý příběh, absenci silného hlavního tématu či nedostatečně přesvědčivou hlavní postavu. Osobně je mi to velkou záhadou, protože nová „sheridanovka“ mě chytla hned během první epizody. A s každou další mé nadšení v podstatě už jenom stoupalo.
Starosta Kingstownu
Mayor of Kingstown | Paramount Network
Město Kingstown je zapadákov v USA, v němž enormně bují kriminalita. O nadvládu v něm bojuje hned několik nepřátelských zločineckých gangů. O udržení míru v ulicích a přeplněných místních věznicích se pokouší skupina zkorumpovaných policistů a trojice bratrů McLuskyových, kteří jsou díky svým konexím neoficiálními vládci města. Když je však zavražděn nejvlivnější z bratrů, jenž je všemi přezdíván Starosta Kingstownu, jeden z dvojice zbylých bratrů, Mike (Jeremy Renner), přebírá jeho agendu, protože pociťuje povinnost pokračovat v urovnávání problémů mezi znepřátelenými komunitami. Díky dobrým vztahům s vůdci gangů se mu to daří, ovšem jen do chvíle, než policie poruší dohodu, kterou s mafiány má. Ti si to však v žádném případě nenechají líbit.
Mayor of Kingstown svou koncepcí i kvalitami částečně připomíná velebené moderní krimi seriály typu The Wire – Špína Baltimoru či Narcos. Podobně jako tyto vysoce ceněné televizní hity je i Sheridanova nová pecka uvěřitelným a sugestivním pohledem na složitý boj s organizovaným zločinem, který nevedou psychologicky plošší a morálně jednoznační hrdinové, ale komplexní charaktery s velmi reálnými a nepříjemnými problémy, jež mají na jejich životy značně neblahý dopad.
Starosta Kingstownu
Dianne Wiest | Paramount Network
V tomto případě je však důležité dodat, že zobrazená policie má hodně daleko k čestnosti a bezúhonnosti. Její členové jsou v podstatě sami svým způsobem gangstery, kteří ve svůj prospěch zákony ohýbají, ne-li rovnou regulérně porušují. Obvykle ale ne kvůli vlastnímu obohacení, spíš berou spravedlnost do svých rukou. Jelikož si totiž uvědomují, kolik byrokracie a peněz stojí dovést některé nebezpečné zločince k zaslouženému trestu, je pro ně schůdnější vyřídit to s dotyčným sice nezákonně, ale zato rychle a tvrdě. Jednou se jim ovšem tato taktika krajně nevyplatí, což spustí spirálu událostí, na jejímž konci čekají desítky mrtvých lidí.
První sérieseriáluMayor of Kingstown je hodně drsná a špinavá, především ale dobře napsaná podívaná, která dokáže strhnout vším od nepředvídatelně, ale smysluplně se vyvíjejících dějových linií, přes vysoce profesionální filmové zpracování až po herecké výkony.
Starosta Kingstownu
Starosta Kingstownu | Paramount Network
Sheridanův scenář je prvotřídní. Zručně na sebe vrší poutavé a promyšlené zápletky, přesvědčivě vykresluje prostředí (věznice, ghetta, striptýzové kluby) se všemi jejich specifiky a srozumitelně profiluje hlavní postavy, jimž opravdu není co závidět (lze je pouze litovat a přát jim šťastný konec).
Na režisérském postu se kromě Sheridana vystřídalo ještě několik dalších zkušených filmařů (Clark Johnson, Stephen Kay, Guy Ferland aj.), přičemž žádnou část z desetidílné první řady nelze označit za viditelně slabší (byť nejlepší jsou jednoznačně ty závěrečné). Děj sestává především z dialogů, na které je však Sheridan odborník. A jelikož si postavy skutečně mají o čem povídat, prakticky každá scéna má náboj, a to bez ohledu na to, zda se zrovna řeší možnost propuknutí masivní vězeňské vzpoury nebo pohnuté životní osudy postav, z nichž některé touží po jediné věci – navždy z prohnilého Kingstownu vypadnout. Když pak dojde na akci (zpravidla v podobě přestřelek), je vždy tvrdá, krvavá, intenzivní a v rámci možností realistická. Zkrátka přesně v Sheridanově obvyklém stylu.
Herecky si seriál pro sebe „krade“ především ústřední Jeremy Renner, jenž si se Sheridanem při natáčení filmu Wind River evidentně sednul. Tady představuje muže, jenž pod drsným zevnějškem a nekompromisními metodami skrývá překvapivě obětavou a empatickou duši, která z napohled pragmatického cynika dělá tragického hrdinu po vzoru Jacka Bauera (Kiefer Sutherland) z akčního seriálu 24 hodin. Křehký vztah, jenž se rozvine mezi ním a mladou prostitutkou Iris (Emma Laird), která je najatá, aby ho svedla, představuje emocionální páteř příběhu, jež Rennerův charakter odhalí v plné šíři.
Výborní jsou ve svých rolích ale i další herci. Zejména pak Dianne Wiest jakožto zásadová matka trojice bratrů a představitelé hlav jednotlivých gangů. V pamětí utkví zkušený seriálový herec Aidan Gillen (Malíček ze Hry o trůny) jako nelítostný a nevyzpytatelný mafián Milo a Andrew Howard, jenž je v roli vůdce místních neonacistů bezchybný.
Starosta Kingstownu
Aidan Gillen | Paramount Network
Mayor of Kingstown je zkrátka další Sheridanovou trefou do černého. Jde o trochu jiný typ seriálu, než je Yellowstone, jenž je primárně rozmáchlou rodinnou ságou, z hlediska kvality zatím ale o nic horší. Někomu bude možná připadat, že se jeho děj rozjíždí příliš zvolna, o to mohutnější nářez vás pak ale čeká ve druhé polovině série, kde se chvílemi dějí věci, z nichž nepřipravenému publiku nejspíš spadne čelist. Snad tedy Sheridanovi producenti odklepnou druhou sérii, protože tahle záležitost rozhodně ještě má kam růst.
hodnocení: 85 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.