Recenze: Marie Terezie III – epilog jedné velké lásky

Marie Terezie III | Česká televize
Marie Terezie a její manžel František Štěpán zestárli o dvacet let, většina jejich dětí je na prahu dospělosti, a tak jedna z nejmocnějších panovnic Evropy začíná spřádat plány výhodné sňatkové politiky, kterou by zajistila spojenectví s řadou zemí a posílila postavení rakouské monarchie. František Štěpán sice s jejími úmysly úplně nesouhlasí a svým dětem by v životě přál hlavně štěstí, ale rozhodování je na císařovně, která svůj postoj měnit nehodlá.

Rakousko na tom stále není finančně dobře, země je i přes řadu jejích reforem v mnohém zaostalá, obyvatelstvo nespokojené a zemi sužuje i epidemie neštovic. Navíc se objevují první neshody se synem Josefem (Aaron Friesz), který by chtěl začít do řízení monarchie mluvit a zavádět své osvícenské názory a reformy. Vztah mezi matkou a synem je tak velmi napjatý. Situaci nezmění ani Josefův sňatek s Isabelou Parmskou, která city zamilovaného muže neopětuje a nakonec se stane jednou z obětí epidemie. Marie Terezie přesto dělá, co může, aby monarchii udržela pohromadě, a chytře svým potomkům vybírá vhodné manžely a manželky. Františkův zdravotní stav se pomalu horší, Josef je stále odbojnější a konec jedné dlouhé vlády se neodkladně blíží...
Ursula Strauss, Vojtěch Kotek
Marie Terezie III | Česká televize
Třetí část Marie Terezie opět představila novou tvář císařovny. Po herečkách Marii-Luise Stockinger a Stefanii Reinsperger se hlavní role ujala Ursula Strauss, Františka si i potřetí zahrál Vojtěch Kotek, na kterém se maskéři skutečně vyřádili. Jeho výsledná podoba je ale úžasná a herec ve své roli působivě zestárl. Jeho František je unavený, na pokraji svých sil, přesto miluje nejen svou rodinu, ale i svůj život a pro monarchii dělá po finanční stránce téměř nemožné. Nebojí se sdělit své ženě upřímně svůj názor, a přestože se s ní v mnoha ohledech neshodne, nikdy jí nepřestává stát věrně po boku.
Dvouhodinový snímek Marie Terezie III je určitým epilogem k předešlému výpravnému romantickému vyprávění, který v mnohém připomínalo legendární Angeliku. Přestože se příběh může opět opřít o dokonalou výpravu (krásné exteriéry a interiéry, ve kterých můžete poznat Valtice, Kroměříž, Slavkov, Milotice, Jaroměřice, Plasy atd., kostýmy, masky), věnuje se hlavně komplikovaným rodinným vztahům Habsburků, kteří jsou rozpolcení mezi povinností k říši a rodině a svými touhami a sny. Jejich život je možná výjimečný a plný vybraných delikates, drahých šatů a šperků, ale ne příliš radostný, nevyhýbají se jim pochopitelně ani nemoci.
Marie Terezie
Marie Terezie III | Česká televize
Marie a Štěpán už pochovali šest dětí a dalších deset se bude muset rozjet po celé Evropě, aby sloužily svému rodu. Své menší či větší role tak sehrají nejen Josef, ale i jeho bratr Leopold a sestry Marie Antoinetta, Marie Karolína, Marie Kristina, Marie Alžběta a Marie Amálie. Dějově je tak tento díl nejslabším z celé série. Je to výpravné shrnutí jejich životní historie, lásky a panování. Už předchozí díly vyznívaly tak, že seriál je spíše poctou Františkovi Štěpánu Lotrinskému, a třetí díl tento pocit ještě umocní. Uznání totiž vyslovuje sama císařovna, která si je vědomá toho, že bez podpory svého manžela by to nikdy nedotáhla tak daleko.
Marie Terezie III je emočním snímkem nesoucím se na klidném, pomalém tempu vyprávění, jemuž vévodí opět skvělá (stále stejná) hudba Romana Karioloua, kvalitní herecké výkony (zvláště Vojta Kotek a David Švehlík) a úžasné kostýmy a masky. Poklonu ale zaslouží i zmíněná Ursula Strauss, její Marie Terezie je již mnohem klidnější, vyrovnanější a zkušenější ženou, která vyspěla ve skutečnou panovnici. Jelikož ale třetí řada Marie Terezie (nebo spíše pouze závěrečný díl) nenabízí nic jiného než ty předešlé, je i hodnocení poslední kapitoly stejné. Příběh se nikam neposunul, pouze vše elegantním způsobem uzavřel.
Hodnocení: 60 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.