Rodinná sága Klan Gucci mohla být dokonalou hollywoodskou podívanou. Filmu ale škodí jeho délka a nedotaženost

Klan Gucci (2021) | Forum Film
Nový snímek Ridleyho Scotta (Vetřelec, Blade Runner, Gladiátor) vznikl na motivy skutečného příběhu impéria italského módního domu, jenž zahrnuje téměř tři desetiletí rodinné historie (od začátku 70. let minulého století do poloviny 90. let), v níž nechybí láska, zrada, pomsta ani vražda.
Trailer Klan Gucci
Klan Gucci
Je to teprve měsíc, co se v kinech objevil Scottův předchozí snímek - výpravné středověké drama Poslední souboj. Ten v amerických kinech naprosto propadl, přestože ho provázejí velmi pozitivní ohlasy. Zatím kladně přijímaný je i neméně ambiciózní Klan Gucci, jenž má s Posledním soubojem pár společných rysů. Oba snímky jsou inspirovány reálnými příběhy, jsou obsazeny slavnými herci, mají stopáž přes dvě a půl hodiny a v jejich centru stojí výrazná ženská hrdinka. Ve většině hledisek se ale jedná o velmi odlišné snímky.
Klan Gucci je zhruba do poloviny takřka bezchybným dílem. Žánrově převelice zkušený režisér rozjíždí svůj produkčně i dějově mohutný epos v duchu okouzlující romance v kulisách Itálie, v níž sledujeme námluvy plachého a naivního dědice mocného impéria Maurizia Gucciho (Adam Driver), s jeho budoucí ženou - přitažlivou, vychytralou a umanutou Patrizií (Lady Gaga). Stejně jako Mauriziovu otci Rodolfovi (Jeremy Irons) i všem divákům nepochybně velmi rychle dojde, co je Patriziiným skutečným zdrojem zájmu, přesto jde o po všech stránkách zdařilý rozjezd, jenž slibuje velké věci.
Klan Gucci
Klan Gucci | Forum Film
Film nijak neztrácí na poutavosti ani s příchodem dalších dvou významných postav. Naopak. Jak bonvivánský Aldo Gucci (Al Pacino), nejstarší syn zakladatele společnosti Guccia Gucciho, tak jeho netalentovaný, zato velmi sebevědomý syn Paolo (k nepoznání namaskovaný Jared Leto), vnášejí do děje další chytlavé zápletky. V tu chvíli už také naplno dochází k organické změně žánru v epickou rodinnou ságu, v níž se protagonisté proti sobě spolčují, či naopak zrazují z důvodu převzetí moci a vlivu v multimilionovém rodinném podniku. V tomto pojetí se pak snímek nese až do konce.
Závěrečný akt pak ještě obsahuje prvky mafiánské krimi, v níž se osnuje úkladná vražda nepohodlné osoby. Je však překvapující, že právě tato linie, kterou je pohnutý příběh rodiny Gucci asi nejvíce známý, je zde odbyta velice zkratkovitě. Přitom reklamní kampaň dávala celkem jasně najevo, že půjde o hlavní téma filmu.
Klan Gucci
Klan Gucci | Forum Film
Scottův druhý letošní titul měl skvěle našlápnuto být dalším z jeho vynikajících děl. Dostala se mu do rukou výživná a atraktivní látka a exkluzivní herecké obsazení, navíc zmíněným Posledním soubojem ukázal, že stále dokáže být strhujícím vypravěčem. Klan Gucci je zpočátku srovnatelně kvalitní hollywoodskou podívanou, v níž protřelý filmař lehkou rukou sází jeden zábavný moment za druhým, herci podávají vesměs výborné (byť v některých případech dosti exaltované) výkony a každých pár minut zazní superslavný song, který filmu výrazně přidá na energičnosti a atmosféře (zazní zde skladby od George Michaela, Eurythmics atd). Kromě Itálie se podíváme i do New Yorku a dalších světových metropolí. Nechybí ani scény honosných večírků, vypjatých konfliktů a hádek a samozřejmě ani noblesních módních přehlídek.
O samotné značce Gucci či o fungování módního průmyslu toho film příliš nesdělí - v podstatě pouze základní informace, které si každý v dnešní době v případě zájmu snadno vyhledá na internetu. Skutečných událostí se děj filmu drží v hlavních bodech dosti věrně. Perspektiva je pak přizpůsobena nejkontroverznější osobě celého příběhu, jíž je nevyzpytatelná Patrizia.
Z herců filmu dominuje Lady Gaga, z níž sálá obrovský sex-appeal a svůj charakter mazané manipulativní zlatokopky úspěšně vyzařuje od prvního setkání s Driverem. Výrazní jsou ve svých (dosti specifických) úlohách i ostatní zmínění herci, ačkoli se občas svými projevy pohybují hodně na hraně parodické karikatury. To platí částečně pro stárnoucího seladona v podání Jeremyho Ironse a především pro Jareda Leta, jenž chvílemi až příliš tlačí na stereotypní italský akcent (přičemž všichni herci ve filmu mluví anglicky).
Klan Gucci
Klan Gucci | Forum Film
Problém je, že film má skoro tři hodiny a s odchodem některých postav z děje začne jeho divácká atraktivita v druhé polovině povážlivě klesat. Vztahy i intriky někde ve třetí čtvrtině už nemají takový náboj a velké a osudové finále, k němuž děj postupně směřuje, tak mohlo přijít mnohem dříve. Nelze říci, že by filmu po polovině vyloženě došel, pokles tempa a scenáristické atraktivity jsou ale znatelné a jinak velmi dobrému snímku ubírají na celkové kvalitě. A také na možnosti hrdě se zařadit po bok oceňovaných klasik podobného typu v čele s Coppolovým Kmotrem. Klan Gucci sice není (a ani neměl být) komplexním obrazem organizovaného zločinu, svým zaměřením se na vztahy a spory mezi členy mocného rodinného klanu má k jednomu z etalonů filmových gangsterek přeci jen rámcově blízko. Ze současné tvorby se pak nabízí srovnání se seriálovým hitem z produkce HBO Boj o moc.
Zvláštním paradoxem přitom je, že zatímco mnohé jiné velké filmy Ridleyho Scotta byly do kin vyslány v někdy notně osekaných verzích (zejména Království nebeské), v tomto případě, kdy navíc nejde o velkofilm s monumentální výpravou a epickými akčními scénami (viz Gladiátor či Černý jestřáb sestřelen), ale primárně o "komorní" konverzační záležitost, se do kinodistribuce dostal sestřih, který má okolo 160 minut.
Nabízí se tak otázka, zda měl být film buď kratší, aby neztrácel na dynamice, nebo naopak ještě mnohem delší - a díky tomu detailnější a komplexnější. V takovém případě by ale už musel být pravděpodobně rozdělen do dvou částí, což by bylo komerčně velmi riskantní, nebo distribuován v podobě televizní minisérie. V aktuální podobě každopádně působí výsledné dílo nedotaženě a neúplně. Nebylo by vůbec překvapivé, kdyby za čas dorazil na videotrh a streamovací služby speciální režisérský sestřih, jak už je u Scotta dlouhá léta zvykem.
Klan Gucci
Klan Gucci | Forum Film
I tak ale nadále zastávám názor, že britská režijní ikona je i ve svých skoro 84 letech stále v obdivuhodné formě. A budu se proto těšit, s čím přijde příště. Minimálně film o Napoleonovi s Joaquinem Phoenixem v titulní roli zní hodně slibně.
Hodnocení: 70 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.