Slalom: Drama debutující režisérky nabízí empatický pohled na toxické vztahy, sexuální zneužití a složitost ženského dospívání

Slalom (2020) | Jour2fête
Patnáctiletá Lyz (Noée Abita) má před sebou zářivou kariéru ve vrcholovém sportu. Talentovaná sjezdová lyžařka přichází do vyhlášeného tréninkového kempu, který vede tvrdý, ale současně přitažlivý trenér Fred (Jérémie Renier). Pro Lyz, která pochází z rozvrácené rodiny a má problematický vztah s matkou, je pohledný starší muž vzorem, k němuž navzdory jeho počáteční nepřátelskosti vzhlíží. Ve chvíli, kdy přichází zlom v její sportovní kariéře, dojde v jejím soukromém životě k události, která může mít pro její život velmi neblahé následky.

Trailer Slalom

Slalom
Francouzsko-belgický snímek Slalom je celovečerním debutem scenáristky a režisérky Charlène Favier, která kdysi také závodně lyžovala. K jeho natočení ji inspirovaly příběhy mnoha mladých dívek s velmi podobnými zážitky. Vzhledem k názvu i úvodním minutám může film snadno vzbudit dojem, že se bude jednat o sportovní drama. Ve skutečnosti jde ale primárně o dílo zabývající se složitostmi dospívání, toxickými vztahy, zneužitím moci a sexuálním obtěžováním.
Slalom nepojímá téma sexuálního zneužití jednorozměrně. Vztah Lyz a Freda, jehož vývoj sledujeme na ploše několika měsíců, je po prvním společném sexuálním prožitku jakýkoliv, jen ne jednoduchý a snadno definovatelný. Oběma zmítá nejistota, jelikož tuší, že to, co k sobě cítí, je nevhodné a nesprávné. Kvůli Lyzině nezkušenosti, věkovému rozdílu či faktu, že Fred je nejen dívčiným trenérem, ale také je ženatý. Oba nastalá situace vnitřně užírá, nelze přitom ale pochybovat o tom, kdo je jejím hlavním viníkem. V případě dospívající dívky lze emoční nestabilitu a nezralost snadno pochopit a prominout. U dospělého muže s mnoha životními zkušenostmi, jenž se navíc vůči dívce nachází v nadřízené pozici, už ale méně. Velkých pochyb nemůže být ani o tom, pro koho z dané dvojice bude těžší se z toxického vztahu následně vzpamatovat.
Slalom
Jérémie Renier | Jour2fête
Komorní psychologický film vyniká především plasticky vykreslenými charaktery, které skvěle ztvárnili začínající talentovaná Noée Abita (Genesis) a Jérémie Renier, známý především z filmů bratří Dardennů (Dítě, Kluk na kole) či z thrilleru Francoise Ozona Dvojitý milenec. Oba jsou ve svých psychologicky propracovaných rolích velice přesvědčiví. Se svými postavami se dokonale sžili a nikdy nesklouznou k afektovanému přehrávání, což je třeba ocenit zejména u 22leté Abita, pro níž jde o jednu z prvních velkých rolí.
Další postavy, jako např. Lyzina kamarádka či Fredova manželka, slouží především k dotvoření příběhového rámce. Samy o sobě nemají pro děj zásadnější význam.
Slalom
Noée Abita | Jour2fête
Nadějná filmařka, která kromě režie a scenáristiky studovala i herectví a má na kontě několik krátkých filmů a dokumentů, ve svém prvním dlouhometrážním snímku projevuje cit pro přesvědčivé a sugestivní uchopení složitého a palčivého tématu, které je v posledních letech zejména díky hnutí #MeToo velmi aktuální. Její film je natočený velmi realisticky a uměřeně, a to i v nejvypjatějších pasážích. Navzdory tématu, které by mohlo snadno svádět k emočně přepjatým či ostentativně skandálním výjevům, se Favier po celou dobu drží v mantinelech uvěřitelného a citlivého pohledu do křehké dívčí duše, namísto toho, aby se snažila lacině přitahovat pozornost například skrze explicitní sexuální scény (veškerá erotika je ve filmu ztvárněna velmi decentně).
O režisérčině filmařské i duševní vyspělosti vypovídá i otevřený konec, jenž publiku odmítá dávat na složité otázky jasné odpovědi, Díky tomu tak v něm ale může snímek v následujících dnech patřičně rezonovat.
Slalom
Slalom | Jour2fête
Přesto všechno bude mít Slalom pravděpodobně problém se dostat do širšího diváckého povědomí. Filmů a seriálů s tímto ožehavým námětem za poslední dobu vzniklo nespočetně, viz např. Šokující odhalení, Nejsilnější hlas, Neuvěřitelná, The Morning Show, Nadějná mladá žena, Poslední souboj atd. A mezi ty nejlepší se pravděpodobně neprobojuje, protože navzdory svým zmíněným kvalitám postrádá něco, co by z povedeného snímku dokázalo učinit skutečně exkluzivní titul, který si vybojuje pozornost i navzdory své vnější nenápadnosti.
Hodnocení: 70 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.