Komentáře týdne: Natočil lepší verzi Duny David Lynch, nebo Denis Villeneuve?

Komentáře týdne: Natočil lepší verzi Duny David Lynch, nebo Denis Villeneuve?
Duna (1984) | Universal Pictures

Hra na oliheň (2021) – Velmi originální námět

Hra na oliheň
Hra na oliheň | Netflix
„Velice zajímavý námět.465 lidi jde hrát dětské hry za obrovský balík peněz,jaké pak pro ně bylo nemilé překvapení když zjistí že vyřazení ze hry rovná se smrt..Velmi originální námět,doslova mě dostala hudba,též kostýmy i herecké výkony byly dobré..určitě doporučuji zhlédnutí tohoto zajímavého jihokorejské ho počinu.“ Temný Pán ze Sithu / 85 procent

Příchozí (2016) – V originálním znění naprostý filmový masterpiece

Amy Adams ve sci-fi Příchozí
Amy Adams ve sci-fi Příchozí | Falcon
Denis Villeneuve je génius a jeden z nejlepších filmařů všech dob. Nesmírně sugestivní, citlivý a chytře filosoficky přemýšlivý film bez násilí a akčních scén, pro mě osobně nejdůležitější sci-fi vůbec. Právě prvek sci-fi tu slouží jako výtečný odrazový můstek pro budování velmi osobního příběhu či události, ta je však jen dalším odrazovým můstkem pro budování filosofického pohledu na svět. Audiovizuální složka je úchvatná, velké plátno a kvalitní zvuk přidá hodně na působivosti, ale i při domácím zhlédnutí se u mě pro výše zmíněné dostavují slzy. Celý příběh je o nás... našem bytí v nekonečném, neznámém světě zvaném vesmír... netušíme, s čím se můžeme setkat, časoprostor je pro nás neprobádaný a máme strach z neznáma... obrovská oslava života a jeho vzniku... mateřská láska... důraz je kladen na komunikaci, kritizují se média, či neshody velmocí a lidí. Velmi originální mi přišla též forma a struktura vyprávění, kde se střídal art, sci-fi, melodrama, postmoderní, či dokumentární film. A konečně, především ta osobní linie, tragická událost v životě hlavní postavy mi maximálně sedla, ty dokonalé prostřihy do rozhovorů s dcerou byly fantastické a silně emocionální, vyústění již jen v katarzi tleskám… český dabing se k filmu vůbec nehodí, v originálním znění naprostý filmový masterpiece...“ aquiver / 100 procent

Duna (2021) – Plní mi sny, které jsem se vlastně ani neodvážil mít.

Duna
Duna | Warner Bros.
„Nechápu jak může někdo srovnávat naivně pohádkové Star Wars s Dunou. Zvlášť když uvážím "kvalitu" posledních několika SW filmů. A už vůbec netuším, jak si někdo představuje, že by mělo zfilmování tak propracovaného, košatého, mysteriózního a silného příběhu jakým Duna je vypadat, když na to tvůrce dostal jen velmi omezený prostor. Zatímco Goyer dostal na Nadaci celý seriál a ve hře je prý snad až devět řad, kouzelník Villeneuve si musel vystačit jen s několika hodinami. A přesto se drží knižní předlohy (fanoušci Nadace by mohli vyprávět, jak se dá kniha zneuctít). Příběh rodu Atreidů vypráví přehledně, takže i neznalí předlohy nebudou mít problém pochopit oč jde. Ale současně naplňuje i představy mnoha Dunofilů, jak by mělo toto universum vypadat. A totéž platí pro postavy, které jsou skvěle obsazené. A tady je paradoxně pro mnoho kritiků prostor pro výtku. Denis Villeneuve to audiovizuálno provedl tak precizně, že působí až strojově a postavy se mohou zdát být upozaděné. Dělá to tak ve všech jeho "velkých" filmech, ale podle mě je to jen otázka perspektivy. Pokud si chcete jeho filmy užít je na vás, aby jste si dokázali v hlavách pospojovat ten skvělý audiovizuál s příběhem, který se jakoby odvíjí paralelně. Je to vcelku výrazný rukopis, který mi velmi vyhovuje a nejlépe ho oceníte tehdy, když se na jeho filmy podíváte několikrát. Je to podobné, jako když nejdřív vidím film s titulkami a o pár měsíců později nadabovaný. Stejný příběh, ale pozornost není roztříštěna jinam a je jednodušší sledovat příběh i s tím kabátkem najednou. Věděl jsem, že bude Duna skvělá a už teď s titulky jsem si to užil, protože mi naskočily vzpomínky na knihu. Těším se do kina na dabovanou verzi, kdy si vše užiju ještě o něco víc. A Denisovi přeju, aby se dožil co nejvyššího věku a aspoń každé tři roky natočil nějaké sci-fi. Plní mi sny, které jsem se vlastně ani neodvážil mít.“ Martrix / 90 procent

Duna (1984) – Za mě prostě za plný počet

Paul L. Smith
Duna | Distributor
„Prostě Duna a Lynch.Lynchova vize je holt unikátní. Zatím asi jako jediný svým skoro steampunk feelingem dokázal předat náčrt knižního světa budoucnosti bez autonomích strojů. Rovněž se mu podařilo lépe zhmotnit motivaci císaře k vyslání Atreidů na "sebevražednou misi". Ztvárnění a uchopení jednotlivých postav je krásnou extrapolaci toho, jak jsem je v knize četl já.Za mě prostě za plný počet.“ naineko / 100 procent

Duna (2021) – Jako pilot seriálu by to možná šlo. Jako samostatný film nikoliv.

Duna
Duna | Warner Bros.
„V podstatě takové vlažné zklamání. Villeneuve umí tu obrazovou stránku, ale neumí příběh. V Arrival nedokázal prodat časovou linku, v Blade Runnerovi vykostil příběh neukočírovaným závěrem a v Duně jen v podstatě tupě ortocky sleduje knižní předlohu (a přitom zanedbává některé veldejší postavy). Oproti Lynchově pokusu nepřinesl nic nového, možná i naopak.
Takže vizuálně úchvatné, skvěle obsazené a zahrané (teda pokud herci dostali víc než minutku dvě a jakkoliv zůstává většina postav spíš plochých a s nejasnou motivací), jednotlivé scény boží. A příběh v podstatě nula. Divák je vystaven sledu působivých úryvku, které jsou v součtu jen dlouhou, napínavou prázdnotou. Jako Kingovy knihy. Nebo Nolanova tvorba.
Trochu z toho vane snaha nenaštvat. Snad krom tempa (ale i obdobně pomalé filmy se teď na okrajích mainstreamu objevují) Duna ničím nevyčnívá. Žádné designove extravagance, žádné kotrmelce s dějovou linkou, hlavně nic okatě neměnit.. největším dobrodružstvím (řádně dopředu všemi hejty propraným) je pohlaví jedné postavy. Není to Společenstvo prstenů ani Kill Bill a sázka na "pokračování" je moc okatá a stojí na vodě. Jako pilot seriálu by to možná šlo. Jako samostatný film nikoliv.“
naineko / 70 procent

Poslední souboj (2021) – Závěrečný souboj je nádherná parádní klasika.

Poslední souboj
Poslední souboj | Scott Free Productions
„Nadčasové téma ve středověkém hávu. Ačkoliv jeden příběh o znásilnění vidíme ze tří pohledů o celkové délce 152 minut, nejsou k mání praktický žádná hluchá místa. Začátek je takový fofr, že jsem obávala, zda se v tom neztratím, ale pak už to bylo dokonale přehledné. Uvěřitelně vyprávěný příběh vztahu postaršího rytíře, prostého intelektuálních ambicí, ale férového přímočarého chlapa, a mladé krásné a na tehdejší dobu velmi vzdělané Marguerite. Ona si s ním sice nepokecala o literatuře, ale respektovala jej, protože si nebál vzít dcerku tatíka, který bojoval na špatné straně. Pravda kromě té překrásné vizáže, chudá taky nebyla. On (Matt Damon) zase respektoval jaký poklad má v kočce, která se vyzná v účetní knihách a je schopná dohlédnout na hospodářství. I když se rozběsnil kvůli jejímu hlubšímu dekoltu, v klíčovém momentu jí věřil a postavil se za ní. Ridley Scott využil téma, aby vyjádřil podporu #MeToo. Le Gris je o své neodolatelnosti skálopevně přesvědčen, ona ho chtěla a jelikož si hraje na dámu, tak říká ne. Závěrečný souboj je nádherná parádní klasika, kam Scott i střihl i jeden moment z Gladiátora.“ marie-kolarova / 85 procent

Zaujal vás některý z filmů/seriálů? Našli jste doporučení k dílům, která vás zajímají? Pokud ne, napište komentář na kartu snímku z naší databáze. Příště třeba vybereme právě ten váš.
Všechny komentáře najdete přehledně seřazené od nejnovějšího zde. Dejte „palec“ těm, které vás zaujaly.