Bezprecedentní tvůrčí podmínky: Nejvěhlasnější režisér současnosti připravuje film o atomové bombě, s jeho mocí nemohou soupeřit ani Spielberg s Cameronem

Bezprecedentní tvůrčí podmínky: Nejvěhlasnější režisér současnosti připravuje film o atomové bombě, s jeho mocí nemohou soupeřit ani Spielberg s Cameronem
V zákulisí filmu Dunkerk (2018) | Warner Bros.
Už jsme informovali o tom, že režisér Christopher Nolan si jako téma svého příštího filmu vybral slavného vědce J. Roberta Oppenheimera, jenž sehrál hlavní roli ve vývoji atomové bomby. Tvůrce oceňovaných hitů jako Temný rytíř a Počátek se zároveň rozkmotřil se studiem Warner Bros., které takřka dvacet let financovalo a distribuovalo všechny jeho snímky. Důvodem bylo loňské rozhodnutí studia uvádět své prestižní filmy souběžně v kinech i na streamovací službě HBO Max.
S tím se Nolan, zarytý zastánce „kinozážitku“, nehodlal smířit a šlo o poslední
Christopher Nolan, Leonardo DiCaprio
Leonardo DiCaprio a Christopher Nolan | Warner Bros.
kapku, která jej od domovské společnosti nadobro odvrátila. Už předtím totiž vedl s Warnery spory ohledně uvedení svého posledního snímku, špionážního sci-fi Tenet. Autorský režisér si jako tradičně vydupal přednostní a dlouhodobé uvádění v kinech, s nímž se nesměly překrývat premiéry žádných jiných titulů studia. Kasovně neomylného filmaře však tentokrát zradila pandemie koronaviru a Tenet si na konto připsal 363 milionů dolarů, což vyústilo v padesátimilionovou ztrátu pro Warner Bros.
Nolanův chystaný projekt o Oppenheimerovi nakonec skončí v náručí velkého konkurenta Warnerů, tradičního studia Universal. Jeho zástupci se v posledních týdnech přetahovali o práva s dalšími konkurenty jako Apple či Sony, kteří ale nemohli přistoupit na režisérovy bezprecedentní a náročné podmínky.
Tak za prvé, Universal plně zafinancuje rozpočet sto milionů dolarů, který je v porovnání s předchozími Nolanovými projekty sice poněkud střídmý (Tenet stál dvakrát tolik), ale musí se počítat s biografickou a divácky přeci jen méně přitažlivou náturou příběhu. A u toho finanční záležitosti navíc nekončí – dalších sto milionů si totiž Nolan žádá také na marketing a reklamu, plus dvacet procent pro sebe z takzvaného „first-dollar gross“, tedy značnou část z prvotního prodeje lístků.
Samozřejmostí bude také úplná kreativní kontrola a přibližně stodenní okno pro uvádění v kinech. To má pochopitelně zabránit také tomu, aby se snímek co nejdéle nedostal na žádné streamovací služby a do pirátského oběhu. Jen pro porovnání – aktuální velký hit, marvelovka Shang-Chi, měla k dispozici „pouze“ 45 dní. A konečně, tři týdny před a tři týdny po premiéře filmu nesmí Universal uvést žádný svůj jiný projekt.
Tenet
Tenet | Vertical Entertainment
O tom, že se Christopher Nolan chystá pro větší naturalismus odpálit skutečnou jadernou nálož, se samozřejmě pouze žertuje – být ovšem veškerá zodpovědnost skutečně jen v jeho rukou, možná by k takovému kroku neváhal přistoupit a překonal by i dosud nejrozsáhlejší skutečnou explozi při výrobě filmu, kterou má na svědomí Sam Mendes v bondovce Spectre. I přesto je však Nolanův přístup unikátní a přesahující i studiový vliv takových blockbusterových ikon, jakými jsou třeba Steven Spielberg nebo James Cameron.