Recenze: Ratchet & Clank: Rift Apart je oživlá pixarovka a ten nejlepší argument pro nákup nové konzole

Ratchet & Clank: Rift Apart | Insomniac
Ratchet a Clank toho za sebou nemají herně málo (dokonce už se dočkali i filmového zpracování), takže měli autoři nového dílu na čem stavět. Netřeba se naštěstí bát toho, že by neznalí nějak tratili. Jistě, nebudete mít hned zkraje k postavám potřebný vztah, ale expozice něco málo vysvětlí a následně je příběh dávkován natolik dobře, že si k hrdinům snadno vytvoří vztah i člověk, který žádný z předchozích dílů nehrál. Ostatně tomu napomáhají i některé nové postavy. Nový díl ctí základy série, takže se i tentokrát vydáme zachránit celou galaxii, přičemž ze všechny trable může robůtek Clank, který chtěl pomoci Ratchetovi najít jeho rodinu s pomocí zbraně, jež umí otevírat průchod do alternativních dimenzí a ta bohužel padla do nesprávných rukou. Než se stihnete rozkoukat, světy se navzájem prolínají, rozpadají a ze všech koutků se valí nejroztodivnější nepřátelé.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Zápletka je tedy vesměs standardní, ale slouží věci a důležité je, že kde se má hráč dojímat, tam se dojímá, kde se má smát, tam se smích dostaví a podobně. Borci ze studia Insomniac tu neměli příběhově takové ambice, jako u Spider-Mana, pořád ale nabízejí vysoký žánrový nadstandard.
A co je podstatné, z konzole PlayStation 5 ždímají technicky vesměs maximum. Kde začít. Technické zpracování je bez chybičky. Hráči si mohou volit mezi několika nastaveními (podle toho, zda chtějí více FPS nebo větší míru detailů) a ve všech případech je, zcela bez přehánění, výsledek dech beroucí. Tohle už je opravdu plnohodnotný oživlý animovaný blockbuster, na jaké chodíme do kina. Během hry se přirozeně smysly poněkud otupí, protože si oko takzvaně zvykne. Ale věřte mi, že zažijete slušný šok ve chvíli, kdy dokoukáte úvodní, naprosto špičkově naanimovaný filmeček a najednou vám dojde, že už jste už ve hře, máte hrát a vše vypadá pořád stejně.
Ratchet & Clank: Rift Apart
Ratchet & Clank: Rift Apart | Insomniac
Herně se bavíme o klasické, poměrně nenáročné plošinovce. Což není myšleno jako negativum, kdo ale čeká víc, toho Ratchet a Clank nevyhnutelně zklame. Obsahově je tu jistá paralela s hrou Star Wars Jedi: Fallen Order - také zde skáčeme mezi světy a do toho si vylepšujeme schopnosti. Zdejší RPG systém je na jednu stranu hodně zjednodušený, současně ale i intuitivní a šikovně nastavený tak, aby byl hráč motivován k prozkoumávání okolí a využívání všech zbraní (a že jich není málo, přičemž díky 'potrhlému' charakteru mnohých z nich je to i opravdová legrace).
Generační konzolový game changer nicméně přichází se zmíněným přechodem mezi světy, respektive cestování skrze dimenze. Něco takového už jsme ve hrách viděli dříve, ale nikdy tak, aby nás průchod portálem přehodil na úplně novou mapu bez načítání. Díky rychlému SSD disku zvládne hra bez jakéhokoliv nahrávání změnit celé prostředí, případně nás hodit na novou planetu. I když se to nemusí jevit zásadní, je zkrátka nevídané, aby člověk prošel podobně komplexní věc bez jediného loadingu.
Pochvalu si zaslouží i využití možností ovladače DualSense, který je v rámci války generace konzolí jednoznačně nejvýraznější argument pro volbu PlayStationu. U svého Spider-Mana to Insomniaci upřímně dost odrbali (využití bylo velmi dietní), zato u Ratcheta a Clanka do toho šlapou ve velkém, využívají povrchy, díky adaptivním triggerům má skoro každá zbraň různé režimy střelby podle toho, jak moc člověk zmáčkne spoušť, zkrátka o dobře je next gen zážitek, vycházející z možností konzole, plnohodnotný.
Ratchet & Clank: Rift Apart
Ratchet & Clank: Rift Apart | Insomniac
Na konec je ještě třeba zmínit dobře vybalancovanou obtížnost, jež je v rámci nastavení uzpůsobena i těm úplně nejmenším hráčům, povedenou českou lokalizaci formou titulků a v neposlední řadě zábavné minihry, které mi daly v dobrém vzpomenout na dávné klasiky jako Lemmings či The Lost Vikings.
Proč tedy, po vší té chvále, "jen" 95 %? Osobně bych snesl o něco pozvolnější expozici, která by mi lépe dovolila se do světa hry přenést a připomněla veškeré postavy (některé se během hry objevují opravdu hodně náhle). Takhle mi chvíli trvalo, než jsem se rozkoukal a mohl si začít vše plnými doušky užívat. Ale to je jen drobnost, která by neměla nikomu bránit v tom, aby si Ratchet & Clank: Rift Apart zahrál. Tohle je totiž přesně ten druh hry, který rozhoduje o tom, jaká konzole tu u hráčů nakonec vyhraje.
Hodnocení: 95 %