Recenze: V zajetí démonů 3 se může pochlubit atraktivní zápletkou. Trpí však absencí režiséra předchozích dílů

V zajetí démonů 3: Na Ďáblův příkaz (2021) | Warner Bros.
Rok 1981. Manželé Ed a Lorrein Warrenovi (Patrick Wilson, Vera Farmiga) mají před sebou další děsivý a tajuplný případ. Když malého chlapce Davida posedne démon, Warrenovi pomáhají s vymítáním. To se sice podaří, zákeřná bytost však přejde do Davidova kamaráda, sympatického mladíka Arneho Johnsona. Ten nedlouho poté brutálně zabije svého známého, za což je zatčen a čeká ho soud. Arne tvrdí, že v době vraždy ho ovládal zmíněný démon, na čemž chce jeho advokát postavit celou obhajobu. Warrenovi se mezitím snaží vypátrat a zastavit člověka, který nebezpečného démona vyvolal.
V zajetí démonů 3: Na ďáblův příkaz
V zajetí démonů 3: Na ďáblův příkaz je v pořadí už osmým příspěvkem do rozšířeného filmové universa, jež započalo v roce 2013 první V zajetí démonů. To, stejně jako jeho pět let staré pokračování, natočil velmi nadaný a vícestranný hollywoodský řemeslník James Wan (Rychle a zběsile 7, Aquaman). Třetí díl své série však už přenechal kolegovi Michaelu Chavesovi, jenž před dvěma roky natočil duchařinu La Llorona: Prokletá žena, která do daného hororového universa rovněž patří. A i když bych si netroufl naplno tvrdit, že svěřit Chavesovi režii další kapitoly hlavní série byla chyba, je takřka nemožné přehlédnout, že na zkušeného a dlouhodobě neselhávajícího Wana, jenž je skutečným odborníkem na tvorbu děsivé atmosféry a funkčních lekaček, jeho následovník zatím zkrátka nemá.
V zajetí démonů 3: Na ďáblův příkaz
V zajetí démonů 3: Na ďáblův příkaz | Warner Bros.
Třetí "případ" manželů Warrenových je příjemným překvapením z hlediska zápletky. Ta opět velmi volně vychází ze skutečných událostí, ale zatímco v předchozích dvou dílech šlo o vcelku standardní a snadno zaměnitelné duchařsko-vymítačské historky, z nichž výživné a strašidelné podívané činil svým umem právě režírující Wan, tentokrát tu máme kromě obligátních hororových peripetií lákavě znějící zabřednutí do vod soudního dramatu.
V zajetí démonů 3: Na ďáblův příkaz
Patrick Wilson | Warner Bros.
Arne Johnson byl před čtyřiceti lety skutečně souzen za vraždu a jeho obhajoba byla (poprvé v historii amerického soudnictví) postavena opravdu na tom, že za jeho čin byl zodpovědný ďábel, jenž ho posedl (jak jeho případ reálně dopadl, se dozvíte na konci snímku). Natočit film o něčem takovém je nesporně dobrý nápad a mohl by z toho být kvalitní a zajímavý film. Skloubit vymítačský horor se seriózním soudním dramatem se před šestnácti lety pokusili už tvůrci snímku V moci ďábla a výsledek nebyl vůbec marný. Podobně netradiční a odvážný koncept se dal čekat i od tohoto snímku, Chaves a spol. si však raději vybrali cestu menšího odporu a soudní rovinu tak bohužel zcela upozadili. Místo toho vsadili na nikterak významně inovativní detektivně-hororové vyprávěcí postupy, jež cílovka očekává (a nejspíš i požaduje).
V zajetí démonů 3: Na ďáblův příkaz
Vera Farmiga | Warner Bros.
Ale i když tvůrci dali stranou potenciálně nejzajímavější zápletku, má děj celkem co nabídnout. Když pomineme scény s Arnem, kterého během vazby pronásleduje démon, jenž ho k vraždě přiměl (tvůrci se tak jednoznačně staví na stranu iracionálního vysvětlení), většinu filmu zabírá pátrání po tajemné osobě, která za zlem spojeným s démonem stojí. To probíhá zejména tak, že se Lorraine díky svému "daru" noří v myšlenkách na místech, kde došlo k zločinu, či dotykem s mrtvou obětí do minulosti, aby tak odhalila, k čemu ve skutečnosti došlo. Tyto scény mají zdařilou tajemnou a znepokojivou atmosféru, která dokáže diváka udržet v požadovaném napětí.
V zajetí démonů 3: Na ďáblův příkaz
Povedené jsou i ryze hororové scény vymítání (hlavně ta úvodní s malým Davidem) či s lidmi, popřípadě s mrtvolami, posedlými démonem, jimž musí hrdinové čelit v obvykle velmi nepřívětivých kulisách (pitevna, potemnělá sklepení apod.). Chavesovi lze přičíst k dobru poměrně odvážné rozhodnutí kompletně vynechat klasické lekačky, tj. klíčový stylistický prvek universa. Režisér se pokouší o divácky férovější přístup a místo laciného "bafání" pasáže, které mají být děsivé, většinou pozvolna stupňuje až k potenciálnímu vyvrcholení. Srovnatelně silného efektu jako Wan sice nikdy úplně nedosáhne, při srovnání např. s první Annabelle, v níž nefungovalo snad vůbec nic, ale Chaves odvedl celkově solidní, neurážející žánrovou práci, jež se s přimhouřením obou očí může zařadit k lepším kouskům téhle výdělečné značky.
Hodnocení: 65 %