Recenze: Detektivní drama Mare z Easttownu je dalším seriálovým triumfem HBO. Oscarová hvězda Titanicu zde ztvárnila svou životní roli

Mare z Easttownu (2021) | HBO Max
Mare Sheehanová (Kate Winslet) je detektivka z pensylvánského městečka Easttown. Žije společně se svou matkou (Jean Smart), dcerou (Angourie Rice) a malým vnukem, o něhož se musí starat. Kromě mnoha svých osobních problémů bude muset nyní také vyšetřit vraždu mladé dívky, která otřese celou místní komunitou.

Sedmidílná minisérie Mare z Easttownu je dalším ambiciózním projektem z produkce HBO. Hlavním tvůrcem je scenárista Brad Ingelsby (Pryč od pece, Cesta zpátky) a všechny epizody natočil režisér Craig Zobel (Američtí bohové, Lov). A přestože je teprve začátek června, už nyní nepochybuji o tom, že se jedná o jeden z nejlepších seriálů letošního roku.
Tvůrci seriálu v něm pracují s dvěma základními vyprávěcími a žánrovými rovinami. Kombinuje se zde tradiční detektivka s velmi komplexním sociálním a psychologickým dramatem. Ingelsby detailně a promyšleně vykreslil malou uzavřenou americkou komunitu, kde se zná každý s každým, a na tomto základě vybudoval působivý obraz části nižší střední třídy současné americké společnosti, do něhož skvěle zakomponoval zásadní zločin, jehož prostřednictvím se odhalí několik temných tajemství, což bude mít pro některé osoby fatální důsledky. A díky scénáři, který je plný promyšlených a mnohdy opravdu nečekaných dějových zvratů a psychologicky přesvědčivě vykreslených postav a mezi nimi vybudovaných komplikovaných vztahů, je velká radost to celé sledovat. Byť se jedná o veskrze pochmurnou podívanou, v níž postavy mnoho radostí nezažijí. A když už ano, tak obvykle jen na chvíli.
Mare z Easttownu
Mare z Easttownu | HBO Max
Zatímco u většiny detektivek je centrem divácké atraktivity hlavní případ, u ambicióznějších počinů jako je tento je díky trendu "quality tv" už vcelku běžné, že detektivní zápletka je "pouze" pevnou součástí celého vyprávění. Mare a její životní peripetie jsou poutavé i bez vraždy, kterou musí vyšetřit. Je bez partnera a kvůli rodinné tragédii vychovává kromě dospívající lesbické dcery také vnuka. Syn Mare totiž zemřel a snacha se léčí z drogové závislosti. Mare má s chlapcem prakticky mateřský vztah, nyní však hrozí, že přijde o opatrovnictví, protože problematická neteř brzy opustí léčebnu a bude chtít svého syna zpět. Dále ji trápí, že ji jedna z místních žen neustále vyčítá, že ani po roce nedokázala vypátrat její zmizelou mladou dceru, přestože Mare pro její nalezení udělala vše, co bylo v jejích silách. A aby toho na ní nebylo málo, poté, co se rozjede vyšetřování, bude muset řešit ještě svůj intimní život, protože o ni v průběhu vyšetřování začnou jevit zájem hned dva velmi rozdílní muži.
V jiném filmu/seriálu by tolik tlaku a potenciálních traumat na jednu postavu snadno mohlo zavánět přehnanou vykonstruovaností, zde však má každá načrtnutá podzápletka, téma či motiv své opodstatnění, adekvátní prostor i uspokojivé a smysluplné završení, které pak v divákovi dokáže vyvolat kýženou emoční rezonanci. Scenáristicky tak jde o skutečně výborné dílo, které formát sedmi hodinových epizod obhájilo dokonale. Snadno si přitom lze představit, že totožný příběhový materiál by jiným tvůrcům vystačil s přehledem na dvě sezóny po deseti dílech.
Mare z Easttownu
Mare z Easttownu | HBO Max
Slova chvály si však zaslouží i režírující Craig Zobel, jenž v realizaci Ingelsbyho hutného a vrstevnatého scénáře v žádném ohledu nesehnal. Atmosféra průměrného amerického maloměsta zasazeného uprostřed lesů, kde zdánlivě chcípl pes, a přesto se v něm zřejmě děje něco hodně zlého, je po celou dobu výtečná, přitom Zobel v podstatě nikdy zbytečně netlačí na pilu okázalé vizuální temnoty ve stylu např. Sedm. Naopak jde o velmi civilní ztvárnění, které přesně pasuje k látce, která v žádném případě nestojí na prvoplánových atrakcích (na extrémní násilí, brutalitu, litry krve či jiné podobné výstřednosti tady nenarazíte), ale na kvalitním zpracování těžkých sociálních témat (různé podoby rodičovství, vyrovnávání se s nejtěžšími životními ztrátami apod.). Od Zobela jsem dosud viděl jen jeho loňský satirický thriller Lov, jenž se mi docela líbil, Mare z Easttownu je však úplně jiná (mnohem vyšší) liga. Po jejím zhlédnutí určitě zkusím i některé z jeho starších projektů (především Z for Zachariah), a budu vyhlížet ty nadcházející. V podstatě totéž pak pro mě platí i v případě Ingelsbyho tvorby.
Skutečným srdcem seriálu je ale představitelka Mare - skvostná a stále (přirozeně) nádherná Kate Winslet. Jakožto velký fanda Cameronova Titanicu jsem si ji zamiloval už jako rebelující a vášnivou Rose (dosud jedna z mých nejoblíbenějších ženských filmových postav) a svým herectvím mě nikdy nezklamala ani poté. Už po prvních pár epizodách MzE jsem ale nabyl dojmu, že barvitější a plastičtější roli možná nikdy neměla. A hlavně, že žádná jí tak dokonale nesedla. Životem těžce zkoušená, přesto nadále bojující a nevzdávající se žena středního věku je v jejím podání výsostně lidským (čili i chybujícím) a natolik sympatickým charakterem, že jsem si ještě před koncem poslední epizody začal podvědomě přát, abych se s Mare mohl prostřednictvím nějakého pokračování znovu ještě někdy setkat. Je sice téměř jisté, že k ničemu takovému nedojde (a je to tak nejspíš dobře), ale už samotný fakt, že se tvůrcům u mě takový pocit vůbec podařilo vyvolat, dokazuje, jak moc mě svým dílem dokázali zaujmout. Winslet budu každopádně přát všechna možná ocenění, která bude moct za svůj výkon obdržet (Emmy, Zlatý Glóbus atd.).
Mare z Easttownu
Kate Winslet a Guy Pearce | HBO Max
Dobře obsazení a hrající jsou i všichni ostatní herci. Kromě zmíněné matky v podání Jean Smart (Zúčtování, Nebezpečná laskavost), která zapříčiní i pár příjemně nenucených humorných momentů, stojí za zmínku zejména hrdinčin nový mladý policejní partner s tváří Evana Peterse (American Horror Story), s nímž má Mare poměrně unikátní vztahovou dynamiku, či její náhodná čerstvá známost v podobě vysokoškolského profesora a spisovatele v podání Guye Pearce (Memento, Bez výčitek). O hlavní hvězdě, jež na sebe dokáže strhávat pozornost i bez sebemenšího přehrávání, tu ale v žádném případě nemůže být pochyb.
Mare z Easttownu může zpočátku snadno připomenout např. pár let staré (a rovněž výborné) britské Šťastné údolí, kde v centru dění také stojí stárnoucí protřelá maloměstská policistka, jíž okolnosti donutily starat se o své vnouče. Lehká podobnost by se dala najít i s jinou nedávnou povedenou minisérií od HBO - Ostrými předměty, v nichž silně traumatizovaná hrdinka v rodném jižanském městečku taktéž řeší vraždu mladé dívky a k tomu se potýká s vážnými problémy se svou rodinnou. Ani jeden z titulů však MzE svým dějovým vývojem či atmosférou nekopíruje a s každým dalším dílem si jde velmi sebejistě svou vlastní cestou. Navíc oproti černohumorně devastujícímu závěru Ostrých předmětů Ingelsby se Zobelem na konci navzdory srovnatelně zdrcující pointě nabízejí adekvátní porci smířlivosti, velice subtilního optimismu a nesentimentálního dojetí. Tuto s citem provedenou katarzi, která nenásilně navozuje dojem naděje, že i ty nejtěžší rány osudu mohou časem alespoň částečně odeznít, rozhodně kvituji s povděkem.
Mare z Easttownu
Mare z Easttownu | HBO Max
Čerstvě ukončená novinka od HBO tak má nakonec svým celkovým pojetím možná nejblíže k antologickému Temnému případu, jehož jádrem je řešení závažných a mrazivých zločinů nikoliv plochými a banálně profilovanými "poldy", ale "skutečnými detektivy" z masa a kostí, kteří i bez své práce mají v životě dost zásadních problémů, jimž musí čelit. Vlastně je možná i škoda, že se nejedná o regulérní čtvrtou sérii zmíněného hitu. Svým laděním by MzE mezi ostatní tři bez problémů zapadla a dle mého názoru by spolu s (nedostižnou) první řadou patřila do té lepší poloviny.
Nejvyšší hodnocení pak nedávám vlastně jen z čistě subjektivních důvodů. Přestože jde o skvěle postavené vyprávění s perfektní protagonistkou a několika výtečnými scénami, přeci jen mi zde trochu chyběl nějaký pověstný vrchol. Scéna, popřípadě myšlenka, zkrátka něco, co by mě natolik uchvátilo či paralyzovalo, že bych jiné hodnocení než 100 % ani nebyl schopen udělit. I tak se ale jedná o vynikající dílo, jež náročnějším divákům nelze než doporučit.
Hodnocení: 90 %