Provokativní film putoval na dvacet let do trezoru. Jeho autora uštvali komunisté k smrti i za užití praktik, na něž zakázaný snímek upozorňoval.

Provokativní film putoval na dvacet let do trezoru. Jeho autora uštvali komunisté k smrti i za užití praktik, na něž zakázaný snímek upozorňoval.
Ucho (1970) | Filmové studio Barrandov
Snímek Ucho natáčel renomovaný režisér Karel Kachyňa roku 1969, kdy vrcholily vzpurné tendence tvůrců československé nové vlny. Šedesátá léta přinesla jisté uvolnění umělecké atmosféry a generace mladých filmařů se stále častěji kriticky vyjadřovala k politické i společenské situaci v zemi. Tento ideologický odboj ještě zesílil po invazi vojsk Varšavské smlouvy v srpnu 1968, která se odehrála v reakci na pražské jaro a měla za následek nástup tvrdé normalizační éry. Veškeré aktivity a myšlenky namířené proti zásadám komunistické strany byly potlačovány a přísná cenzura se dotkla pochopitelně i tuzemské kinematografie - kritikou ceněná díla s provokativním obsahem jako O slavnosti a hostech (1966), Všichni dobří rodáci (1968) nebo Spalovač mrtvol (1968) zamířila do trezoru, kde setrvala až do pádu režimu roku 1989.
A takový osud potkal také Kachyňův snímek, který to měl spočítané už
Ucho
Ucho | Filmové studio Barrandov
předem. Rok 1969 byl sice pro filmaře paradoxně svobodnější, neboť kontrolní mechanismy státu ještě nebyly plně zprovozněny a uspořádány, ale tvorba Ucha představovala jednu z čelních výjimek, vznikajících už pod dohledem StB - a mohla za to především osoba scenáristy a autora knižní předlohy Jana Procházky. Ten s Kachyňou, jenž byl starší než hlavní zástupci nové vlny a celovečerní filmy tvořil již od roku 1955, pravidelně spolupracoval od počátku šedesátých let a jejich úspěšné portfolio tvoří například filmy Ať žije republika (1965), Kočár do Vídně (1966) či Noc nevěsty (1967), jež odvážně nabourávaly stranická klišé a ideologii. Sám Procházka byl v politice aktivní a v letech 1963 až 1966 dokonce působil v ideologické komisi ÚV KSČ. Stal se rovněž poradcem prezidenta Antonína Novotného. Nebyl ovšem zapáleným přívržencem stalinovského odkazu, nýbrž se řadil k té větvi KSČ, která požadovala reformu strany a celé společnosti. A jako jeden z čelních představitelů pražského jara se po srpnových událostech logicky ocitl na černé listině. Jeho jméno se nesmělo na veřejnosti vyslovit a bylo staženo z následujících projektů, mezi něž patřily filmy jako Už zase skáču přes kaluže (1970), Páni kluci (1975) a právě Ucho.
Psychologické drama s Radoslavem Brzobohatým a Jiřinou Bohdalovou buduje paranoiu kolem zažitého komunistického hesla 'důvěřuj, ale prověřuj' a zobrazuje rostoucí strach manželského páru, který nabývá podezření, že má po celém domě zavedena odposlouchávací zařízení - ucha. Produkce se nesla ve spěchu a výsledné dílo, které dodnes patří k vrcholům tuzemské kinematografie, zhlédla jen hrstka lidí na zkušební projekci. Kopie byly neprodleně uloženy do trezoru, kde zůstaly až do roku 1989. Premiéra v kinech proběhla v červnu 1990 a ten samý rok soutěžilo Ucho v hlavní sekci prestižního festivalu v Cannes - žádný jiný český snímek to od té doby nedokázal.
Ucho
Ucho | Filmové studio Barrandov
Kachyňa mohl dále natáčet, byť ustoupil ze stezky jízlivých ideologických děl, avšak podobně šťastný konec nepotkal zapovězeného Jana Procházku. Proti němu spustila strana nelítostnou štvanici, která vrcholila v dubnu 1970 televizním pořadem Svědectví od Seiny. Ten byl sestříhán právě z odposlechů, na něž Ucho upozorňovalo, a útržky Procházkových výroků, zcela vytržené z kontextu, podaly lživý a vykonstruovaný obraz dříve váženého spisovatele a scenáristy. Emigrovat však odmítal a mohl jen sledovat, jak mu komunisté kopou hrob. Už v červenci 1970 byl hospitalizován s rakovinou tlustého střeva, což StB považovalo za simulaci a za způsob, jak se chtěl Procházka vyhnout plánovanému zatčení. Autor Ucha a dalších pozoruhodných snímků zemřel v únoru 1971 v pouhých 42 letech. Za sebou však zanechal nesmazatelný odkaz v čele s vynikajícím filmem, jehož pravdivost a aktuálnost se bohužel dotkla jeho samotného.