SAS: Red Notice představuje dokonalé selhání scénáře v akčním filmu

SAS: Red Notice | Sky Cinema
Thomas Buckingham (Sam Heughan) je anglický šlechtic a gentleman každým coulem, je slušný, pohledný, dostalo se mu náležitého vzdělání i výcviku. Místo, aby se pustil do obchodu či politiky, zvolil si kariéru v armádě, jako agent jednotky SAS. Má výborné bojové schopnosti, postřeh, příslušnou chladnokrevnost a neustálé napětí a vzrušení spojené s jeho prací ho naplňuje. Jediné, co mu nevychází úplně podle plánu je to, že jeho práci neschvaluje přítelkyně Sophie (Hannah John-Kamen), která nechápe, proč Tom tolik riskuje. Proto ji pozve na romantický víkend do Paříže, kde ji hodlá požádat o ruku a pořádně si o všem promluvit. Lístky na vlak do Francie skrze Eurotunel už mají, zbývá nastoupit.
Spolu s Thomem a Sophií nastoupí na vlak i Grace Lewis (Ruby Rose), vedoucí žoldácké organizace Black Swan. Před nějakou dobou si Black Swan najala britská vláda pro stavbu plynovodu společnosti Britgaz v Gruzii. Jejich úkolem bylo vystěhovat vesnice a přinutit místní obyvatele k prodeji pozemků jakýmikoli prostředky. Kde nestačily peníze, přišly na řadu zbraně a plamenomety. Řádění žoldáků ale natočila na video jedna svědkyně, která dala záběry na internet a z Grace, jejího otce a bratra se stali hledaní zločinci, které chce jejich bývalý zaměstnavatel zničit dříve, než se všichni dozví pravdu. Grace se ale nemíní vzdát a vymyslí plán na to, jak se britské vládě i Britgazu pomstít. Unese se svými komplici vlak do Francie a hodlá vydírat britské úřady, aby přiznali svoji účast na konfliktu. V ceně jsou životy cestujících ve vlaku, ale i plynovod vedoucí Eurotunelem. Thomas ale nehodlá nečině přihlížet...
Sam Heughan
SAS: Red Notice | Sky Cinema
Jediné, co by se na SAS: Red Notice dalo vyzdvihnout, jsou akční scény. Střílečky, bojové sekvence jeden na jednoho fungují a povedené jsou i zásahy SAS jednotek, na kterých je vidět preciznost, skvělá taktika i výcvik Problém ale je, že takových scén je ve snímku pomálu a totálně je přebije nesmyslný scénář. Zápletka sama o sobě je již obehranou písničkou - osamocený bojovník za spravedlnost versus nelítostní zločinci už tu byl tolikrát, že to ani nelze spočítat, za všechny mohu uvést Smrtonosnou past, Přepadení v Pacifiku, Komando či Boeing 747 v ohrožení. Samozřejmě dojde i na otřepané klišé, kdy se největší zbraní teroristů proti hrdinovi stane milovaná osoba, v tomto případě je to Thomova snoubenka Sophie.

Podobná zápletka by ale nebyl až takový problém, kdyby příběh fungoval.

Thomas je elitní voják a měl by být překážkou k tomu, aby teroristé dosáhli svého cíle, což se ale tak úplně nestane. Teroristé vlak přepadnou, on uteče a schová se pod něj, několik členů Black Swan zneškodní, zachrání malou holčičku, jejíž scéna je ve filmu vlastně prvoplánově pouze k tomu, aby Sophie ztratila svůj mobilní telefon, přes který s Thomem komunikuje a aby tento telefon jen o pár minut později dostali do rukou teroristé a zjistili její pouto k Thomovi. Holčička si mezitím stihne francouzsky popovídat s hlavním hrdinou na téma lásky na střeše vlaku, kde by je určitě nikdo nehledal, Thom ji dostane do bezpečí a tím to všechno končí, víc se o ní nedozvíme a ani k tomu není důvod, svou roli sehrála - odhalila nám, že Thom umí víc než jen jeden jazyk a telefon byl pryč. Teroristé jsou sice Thomovou přítomností mírně rozladění, ale ne natolik, aby si v klidu nestihli podat jednotku SAS snažící se k nim probojovat, vyvrtat si otvor ke schovanému plynovodu, vyjednat si výkupné, a ještě si natočit kompromitující materiál na britskou vládu. Thomasovou vinou sice ztratí pár členů, bombu ale zneškodnit nedokáže, vrtače dostane až po vyvrtání díry a ve vlaku kromě zmíněné holčičky zůstanou úplně všichni rukojmí. Plán teroristů se tak sice trošku zkomplikuje, jinak ale běží tak, jak má, protože Thom jim v ničem nezabrání. Jeho postava tak má vlastně jediný úkol - zabít Grace.
Jing Lusi, Ruby Rose
SAS: Red Notice | Sky Cinema
Naprostým "vrcholem" snímku je ale každopádně scéna se zmíněným plynovodem v Eurotunelu. Pravda, na světě existuje několik potrubí, které skutečně dosahují takového obvodu, aby se do něj vešla štíhlá žena, nedokážu si ale představit, že by se tam vešel muž Heughanových rozměrů s jeho 190 cm a bicepsy. Jako úniková cesta pro Grace by tak fungovat možná mohl. Zcestný je ale každopádně jakýsi vozík, který mají s bratrem poměrně problém do potrubí umístit, přičemž ho předtím musel někdo vynést nahoru po žebříku vyvrtaným otvorem! Navíc díky snímku zjistíte, že plynovod lze prostě jen tak bez problému otevřít, nasadit si masku a čile do něj vlézt, nasednout na vozítko a už to sviští. Nějaký tlak v trubkách nebo jiskry od otevírání poklopu nikdo neřeší. Navíc Thom sice žádný vozík neměl, ale stejně do cíle dorazil jen o pár vteřin později než Grace se Sophií, kterou si vzala jako rukojmí (upozorňuji, že ji nepotřebuje, k ničemu jí není a podříznout ji také nestihne). Pokud se tedy v trubkách dá létat jako Superman, netuším, proč se Grace s nějakým vozítkem vůbec obtěžovala. A to ani nezmiňuji fakt, že v případě takové teroristické hrozby, by byl příslušný plynovod velmi rychle odpojen. Ano, mohli bychom se hádat o to, že u akčních snímků nejde o logiku věci, že hlavní je akce a máte jistě pravdu, ale jistá míra realističnosti by rozhodně měla být zachována.
Po cestě plynovodem samozřejmě honička mezi Grace a Thomem pokračuje a je úplně stejně nesmyslná. Grace a Thom opustí plynovod někde v ovocném sadu, kde mírně poletuje sníh, oba se rozběhnou a tradá náhle dorazí někam do skal s poměrně slušnou sněhovou pokrývkou. Když bych se rozhodla ignorovat skutečnost, že nechápu, jak ji mohl dobíhat tak dlouho (ona je o hlavu menší žena, on slušně stavěný voják elitní jednotky), tak závěrečný souboj mezi těma dvěma je sice koukatelný (dojde na nože a krev na bílém sněhu může působit efektně), ale nevím, zda bych za elitního agenta označila někoho, kdo bojuje se slabší ženou tak dlouho, přitom by stačila jedna dobře mířená rána.
Sam Heughan, Ruby Rose
SAS: Red Notice | Sky Cinema
A to ani nemluvím o rozhovorech, které mezi sebou Thomas se Sophií vedou. Jejich tragikomický příběh by se dal označit jako balada o prozření, kdy nelítostný voják milující svou práci se snaží přesvědčit svou přítelkyni, aby konečně pochopila, proč ji dělá. Podle autorů scénáře totiž inteligentní lékařka nedokáže pochopit boj s terorismem bez toho, aniž by ho zažila na vlastní kůži. Pouze díky pobytu ve vlaku se ze Sophie stane drsná ranařka, která najednou bez mrknutí oka řekne: „Běž a dostaň je.“ A k tomu, aby si Thoma vzala (protože Thomas nakonec svou nabídku ve stínu Eiffelovky uskuteční) mu stačí pouze uronit slzu, když ho napoprvé odmítne, protože teprve pak pochopí, že má city.
A výsledek toho všeho? Britská vláda zamete vše pod koberec a Thomas naprosto nevzrušený tím, že pro stejnou vládu pracuje také, si jde dál plnit svoje mise.
Z hereckého obsazení stojí za zmínku pouze výkony Ruby Roseová jako Grace Lewisová, tato osobitá kráska opět dokázala, že bezcitné a krvelačné mrchy jí jdou skvěle (viz stejný výkon v Johnu Wickovi 2) a Andyho Serkise. Jeho postava George Clementse je celou dobu tak nevypočitatelná, že se až do samého konce nedozvíte, na které straně barikády vlastně stojí.
Pokud tedy toužíte po pořádné akční podívané, raději sáhněte po osvědčených klasikách, SAS: Red Notice je zklamáním. Pohledný Sam Heughan, který si získal srdce divaček po celém světě jako Jamie ze seriálu Cizinka, má zatím filmovou smůlu. Red Notice a ani dřívější Bloodshot nebyly trefou do černého, i když v Bloodshotovi aspoň zaujal herecky.
Hodnocení: 40 %