Iron Man vsadil na AC/DC, Thor na Led Zeppelin, zatímco zbytek si musí vystačit s instrumentální hudbou. Víme, proč

Iron Man vsadil na AC/DC, Thor na Led Zeppelin, zatímco zbytek si musí vystačit s instrumentální hudbou. Víme, proč
Iron Man | Foto: Marvel Studios
Těžko si představit, že by Marvel neměl ve svém filmovém universu všechno promyšlené. Jednotlivé filmy a nyní i seriály zapadají do fungujícího celku, který fanoušci buď milují, nebo nenávidí. Ať už stojíte na jakékoli straně barikády, nedá se Marvelu upřít to, že se mu podařilo něco jedinečného, do té doby neviděného a propracovaného do detailů.

Soundtrack je něco, co může snímek potopit, nebo ho dostat o úroveň výš. Výběru filmové hudby a skladatelům jednotlivých soundtracků tak byla věnována příslušná pozornost. Použitá hudba totiž musela odpovídat nejen povaze filmu, ale i ústřednímu hrdinovi.

Iron Man je svou povahou spíše rocková hvězda než superhrdina, režisér Jon Favreau tak měl zcela jasnou představu o tom, jakou hudbu chce ve filmu Iron Man použít. Skladatelem hudby se stal Ramin Djawadi, který ke spolupráci na soundtracku přizval kytaristu Toma Morella (Rage Against the Machine, Audioslave), který se postaral o kytarové riffy. Djawadi veškerou hudbu nejdříve složil na kytaru a pak ji předělal pro orchestr. Pro postavu Iron Mana vzniklo několik hudebních témat, která odpovídají jeho náladám a cílům a všechny vychází z toho, co na plátně předvedl Robert Downey Jr. Použitá píseň od AC/DC Back In Black pak už byla jen třešničkou na dortu.

Skladatelem hudby pro druhého Iron Mana se stal John Debney, který se oproti Djawadimu vydal trošku jiným směrem, ačkoli rockové vyznění soundtracku zůstalo, jelikož k postavě Tonyho Straka sedělo nejvíce. Styl už se ale nenesl tolik v duchu zmíněných AC/DC (jedna jejich skladba ve filmu přesto zazněla, konkrétně Shoot To Thrill). Sám Debney ho přirovnal k Led Zeppelin s orchestrem, spolupráci s Morellem ale zachoval. Zazněly ale i pecky od Queen – Another One Bites the Dust a od Beastie Boys - Groove Holmes. Nového skladatele získal Iron Man 3 v Brianovi Tylerovi, který měl za úkol opustit rockovou notu a vydat se spíše orchestrálním směrem. Aby ale zůstala zachována údernost hlavního hrdiny, rozhodl se orchestr doplnit i o netradiční nástroje jako například kovadliny, které dodaly ten správný železný zvuk. Návaznost na předešlé soundtracky pak Tyler zachoval díky řadě riffů ve stylu Black Sabbath, které nahrál orchestr.

To Thor sice jako rocker vypadá a v prvním díle má i dost hvězdné manýry, ale v první řadě je to Bůh a válečník. Jeho postava vyžadovala trošku jiný přístup. Autorem hudby k Thorovi je Patrick Doyle, který se nechal inspirovat keltskou hudbou, severskou mytologií a hudbou Richarda Wagnera. I tak se ale našlo místo pro skladbu Walk od skupiny Foto Fighters. Doyleovým nástupcem se pro Temný svět stal Brian Tyler, který dostal důvěru poté, co se Marvelu líbila jeho práce na Iron Manovi 3. Tyler se vydal orchestrální cestou, ve které si hrál s kombinací sci-fi se středověkem. K třetímu Thorovi s podtitulem Ragnarok se hudby ujal Mark Mothersbaugh, který se rozhodl použít již složená témata od Patricka Doylea a Briana Tylera z předešlých snímků. Vzhledem k tomu, že se v Ragnaroku z Thora ale stává drsňák, který konečně pochopí svou skutečnou sílu, dočkal se i on své úderné písně, kterou mu půjčili Led Zeppelin, konkrétně jde o skladbu Immigrant Song.

A slušňák kapitán Amerika? Toho se v prvním snímku Captain America: První Avenger hudebně ujal Alan Silvestri, na složení hudby měl sedm a půl týdne a požadavek byl následující: čistě orchestrální soundtrack, který dokáže volně přejít od dobového dramatu k futuristickému sci-fi. A podobný úkol dostal i Henry Jackman, jehož úkolem bylo složit hudbu pro Návrat prvního Avengera a později i Občanskou válku. Přesto v Občanské válce jeden hit zazněl. Je jím skladba Left Hand Free od skupiny alt-J.

I většina ostatních členů Avengers se musela ve svých samostatných snímcích spokojit hlavně s orchestrálním soundtrackem. Každý Avenger má své vlastní hudební téma, stejně jako ho mají Avengers jako celek, a ta se ve všech snímcích opakují. Proto studio volí raději orchestrální hudbu, kterou může v případě potřeby doplnit o nějaký ten hit, který odpovídá danému hrdinovi či situaci.

Nejvíc jich rozhodně použili ve snímcích Strážci Galaxie 1 a 2, neboť pozemšťan Peter Quill a jeho retro kazety obsahující pecky převážně z 80. let jsou důležitou součástí snímků a vztahují se k jeho původu. Díky Star Lordovi tak ve Strážcích zazní takové skladby jako Come And Get Your Love od Redbone, Moonage Daydream od Davida Bowieho nebo Cherry Bomb od skupiny Runaways. Ve Strážcích Galaxie 2 pak zazněly pecky Brandy (You're A Fine Girl) od skupiny Looking Glass, Mr. Blue Sky od Electric Light Orchestra, The Chain od Fleetwood Mac, My Sweet Lord od George Harrisona a Surrender od skupiny Cheap Trick.

Na své si ale přišla i Captain Marvel. V jejím snímku jste mohli postřehnout především hity z 90. let od Garbage - Only Happy When it Rains, No Doubt - Just a Girl, Nirvany - Comes as You Are, R.E.M. - Man on the Moon a od skupiny Hole - Celebrity Skin.

V Ant-Manovi zazněla skladba od The Cure s názvem Poisoning, v Avengers došlo na Soundgarden a jejich píseň Live to Rise, Doctora Strange ozdobila pecka Interstellar Overdrive od Pink Floyd a Spider-Man: Homecoming použil skladbu od Rolling Stones - Can’t You Hear Me Knocking, píseň The Underdog od skupiny Spoon a The Ramones zazněli skrze ikonickou Blitzkrieg Bop.

Ankety
Navštívili jste již někdy Animefest?
Ano.
Ne.
O existenci Animefestu jsem do této doby neměl/a tušení.
Nejnovější články:
Načíst další články
TOPlist