Disneyho průlomový krok. V nové animované pohádce Raya a drak se nezpívá, dívka v nesnázích se musí spolehnout sama na sebe

Raya a drak | Walt Disney Studios
Vítejte v Kumandře, kdysi nádherném ráji podobném zemi. Harmonii v této zemi však jednoho dne zničili Drunnové, mocné temné síly prýštící z lidských svárů. Jsou pravým opakem draků, magických bytostí ochraňujících veškerý život v Kumandře. Drunnové pouze ničí a vše živé mění v kámen. Před pěti sty lety se draci v poslední velké bitvě Drunnům postavili a ze svých magických sil stvořili dračí drahokam. Pomocí něj dračice jménem Sisu Drunny zastavila. Její dračí sourozenci zkameněli, Sisu se ztratila, ale země Kumandra byla zachráněna. Po dracích zůstal jen zmíněný dračí klenot – jediná naděje v boji proti Drunnům. Lidé se však ze svých chyb nepoučili a dál mezi sebou bojovali o moc i dračí drahokam. Poté se Kumandra rozdělila na pět zemí pojmenovaných podle částí draka – Srdce, Ocas, Dráp, Zub a Páteř. Dračí drahokam zůstal ukryt v kraji Srdce, jeho ochránci se stali členové náčelnické rodiny. Její součástí je i Raya, odvážná mladá bojovnice, kterou otec učí plnit povinnosti strážkyně klenotu a sjednotitelky Kumandry. Pokus o sjednocení ale selže a klenot je v šarvátce mezi kmeny zničen. Každý kmen si odnáší jeden střípek drahokamu a Drunnové nesvázáni jeho silou se opět vydávají ničit. Raya musí Kumandru zachránit a najít ztracenou Sisu. Po šesti letech pátrání se jí to konečně podaří a obě se společně vydávají na cestu za získáním jednotlivých částí drahokamu. Jejich cílem je úlomky spojit a magií ze složeného drahokamu Drunny zastavit…
Raya a drak
Raya a drak | Walt Disney Studios
Studio Disney opět vsadilo na ženskou hrdinku. Rodina princezen se tak rozrostla o další členku, a sice o dívku, na které je vidět, jak se hrdinky Disneyho pohádek vyvíjejí. Jsou sice stále krásné a okaté, ale hlavně silné, inteligentní, nezávislé a nestojící o žádnou romantickou zápletku. Jejich cílem je zachránit rodinu a splnit svou misi, na nějakou lásku nemají čas ani pomyšlení. Rytíři v lesklé zbroji zachraňující dívku v nesnázích zkrátka začínají docházet i ve světě pohádek. Nejnovější příběhy všem dívkám na celém světě ukazují, že pokud chtějí něčeho dosáhnout, musí se spolehnout samy na sebe, případně na pomoc od přátel. Osvěžující je i změna prostředí, v nichž se poslední pohádky odehrávají. Už jsme se dočkali mrazivého severu (Ledové království), tropické Oceánie (Odvážná Vaiana) a nyní dech beroucích kulis jižní Asie. Jedno se však přeci jen nemění – roztomilí zvířecí společníci, kteří princeznu na její cestě doprovázejí.
Raya a drak čerpá z rozsáhlého asijského bohatství, ať už jde o mytologii, přírodu, způsoby oblékání, výtvarné či bojové umění. V tomto ohledu je vidět, jak moc pečliví režiséři Don Hall a Carlos López Estrada byli. Jednotlivé světy Kumandry představují všechny podoby Asie, na které můžete narazit. Pouštní Ocas, hornatý a zalesněný Zub, plovoucí Dráp či džungle Zubu, to vše doplněno o rozmanité obyvatele. Ti se od sebe liší stejně, jako se od sebe liší charaktery jejich zemí či barvy jejich oděvů – a film napomáhá západním divákům uvědomit si, že všichni Asiaté nevypadají stejně. Nechybí ani odkazy na tradiční lidová řemesla, stínové divadlo, plovoucí tržiště a města, výtvarné umění, architekturu, hudbu i legendy. Největší důraz je ale rozhodně kladen na akční stránku příběhu. Raya a drak je rodinným dobrodružným snímkem plným akčních bojových scén natočených ve stylu asijských filmů – záběry na běžící nohy, napnutá ruka s mečem mířícím dozadu, akrobatické kousky a boj se zbraněmi i bez nich. Nechybí ani povedená honička či dobrodružné pasáže ve stylu Indiana Jonese.
Raya a drak
Raya a drak | Walt Disney Studios
Stejně jako u Vaiany se ale dostane i zde ke slovu duchovní stránka těchto národů. Vaiana čerpala z legend a mytologie Oceánie, které hodně pracují s lávou a silami přírody. Raya tak činí podobně, asijské mýty ale více pracují s démony a magií, což je zpodobněno draky a Drunny. Rayin nejlepší kamarád a dopravní prostředek v jednom se jmenuje Tuk Tuk, což je odkaz na nejznámější asijskou tříkolku. Zkamenělí obyvatelé Kumandry mohou pro změnu připomínat slavnou terakotovou armádu. A to vše je zabaleno do povedené animace, která je rok od roku propracovanější a realističtější. Nejvíc je to asi vidět na pohybu vlasů a vodě. Ta už skutečně nemá konkurenci. Veškeré scény s vodou jsou největším zážitkem filmu. Po vizuální stránce tak není co vytknout.
Samotný příběh však nepůsobí příliš originálně. Jde o jakousi kombinaci Legendy o Mulan s Ledovým královstvím zasazenou do úžasných asijských kulis. I zde je tedy hlavní hrdinkou dívka – bojovnice a jejím největším spojencem a přítelem drak. V Legendě o Mulan je to Mushu, v Raye dračice Sisu. Oba jsou roztomilí, upovídaní, vtipní a jakmile jsou na plátně, nemají ostatní šanci. Tyto postavičky Disney umí jako nikdo, ať jsou to Pascal a Maximus z Na vlásku, Sven z Ledového království, Bruni z Ledového království II nebo Hej Hej a Pua z Odvážné Vaiany. A funguje to. Děti jsou unešené, rodiče se zasmějí a hračky se budou prodávat jedna radost.
Raya a drak
Raya a drak | Walt Disney Studios
Jelikož je Raya a drak zatím dostupná pouze na Disney+, není k dispozici v jiném než původním anglickém znění. To není příliš dobrá zpráva pro mladší publikum, ale snímek bude jistě bavit i s vaším simultánním dabingem. Raye propůjčila hlas Kelly Marie Tran, nejnovější hvězda Star Wars série. Dračice Sisu se ujala Awkwafina (Šíleně bohatí Asiati), která podává excelentní výkon. Její hluboký, mírně nakřáplý komediálně laděný hlas potřeštěné dračici sedí.
Ale zpět k Rayinu příběhu a výslednému hodnocení. V Ledovém království šlo o čistou lásku lidského srdce, v Raye je nejdůležitějším poselstvím důvěra v druhé, jen místo ledu se tu lidé mění na kámen. Z důvodu neoriginality tedy nemohu dát tak vysoké hodnocení, jaké jsem původně chtěla. I tak platí, že Raya je krásným snímkem, který se bude líbit celé rodině. Je vtipný, akční, nezpívá se v něm (to je průlomová změna u Disneyho filmu!) a animace je na nejvyšší úrovni.
Hodnocení: 85 %