Bůh vs. Král. Kdo zvítězí? Rozebrali jsme trailer na Godzilla vs. Kong

Bůh vs. Král. Kdo zvítězí? Rozebrali jsme trailer na Godzilla vs. Kong 8 obrázků v galerii
Godzilla vs. Kong | Foto: Legendary Pictures
Abychom vám ukrátili čekání na blockbuster Godzilla vs. Kong, pečlivě jsme zanalyzovali dostupný trailer, který mnohé otázky zodpověděl a jiné zase zauzloval.

Godzilla vs. Kong se objeví 26. března souběžně v kinech a na HBO Max. V rámci tzv. MonsterVerse jde o čtvrtý film, jemuž předcházela Godzilla (2014), Kong: Ostrov lebek (2017) a Godzilla II Král Monster (2019). Epické střetnutí dvou titánských alfa samců by mělo být jakýmsi vyvrcholením předchozích snímků, které sice fungovaly samostatně, ale vzájemně na sebe odkazovaly a předznamenávaly budoucí vývoj. Z traileru a ne zcela relevantních reakcí na testovací projekce je nabíledni očekávat velikášský akční zážitek, který upozadí zpravidla otravné a vcelku nevýznamné lidské postavy, a bude se plně soustředit na zprostředkování vizuálně podmanivého souboje, jenž však současně naplní žádosti diváků po lepší viditelnosti a nezahlcenosti.

Godzilla vs. Kong: Trailer

Velkého odhalení se nám dostane již v prvních sekundách traileru. Na fotce níže prchají lidé před monstrem, mlhavě se objevujícím nad nimi. Krom červeně svítivých částí je rozpoznatelný i kovový povrch. S takřka neotřesitelnou jistotou, podpořenou i jinými stopami, ve filmu potvrzujeme přítomnost Mechagodzilly. Jedna z nejoblíbenějších nemesis Godzilly pochází z filmu Godzilla vs. Mechagodzilla (1974) a je její věrnou kopií, s tím rozdílem, že namísto masa a kostí sestává z kovu. Je tedy robotem, v různých inkarnacích vybaveným i raketomety a další těžkou palebnou silou.

Godzilla vs. Kong | Foto: Legendary Pictures

V dalších záběrech spatřujeme na tankeru King Konga, což samo o sobě vyvolává spoustu otázek. V Kong: Ostrov lebek je Kong na poměry kaiju monster poměrně nepatrným tvorem – měří přibližně 32 metrů, kdežto Godzilla se tyčí do výšky 120 metrů. Co do výšky se však v novém filmu Kong svému oponentovi vyrovná. Pokud bychom volili vysvětlení selským rozumem, postačí nám tvrzení, že jej tvůrci nechali zvětšit jednoduše proto, aby v souboji proti Godzille mohl obstát. Aby se nárůst jevil alespoň trochu snesitelný i pro všelijaké rýpaly (včetně nás), odůvodňují tvůrci proměnu takto: ve svém filmu, datovaném do roku 1973, je Kong adolescentem, přičemž souboji s Godzillou, odehrávající se v současnosti, předchází několik desetiletí vývoje, během nichž se Kong plně vyvinul. Druhým argumentem je, že Kong naroste z důvodu vysoké radioaktivity přítomné v Duté zemi (o té za chvíli). Kongova přeměna je vskutku obrovská, z toho důvodu lze uvažovat i o kombinaci obou možností. Mimochodem oba titáni nabývají dosud největší velikosti v historii.

Krom toho zbystří cvičené divácké oko i při pohledu na jeho pouta. Nezdá se příliš pravděpodobné, že by rozzuřeného Konga mohla zastavit. On však působí klidně, což je možná způsobeno sedativy na obojku (1:11). Nebo, a k tomu se přikláníme, Kong s cestou souhlasí a dokonce se nechá, pro všeobecný klid vystrašených lidí, spoutat. Sedativa jsou pak pro případ, že by se opravdu vzbouřil. Kong je lidmi nahlížen jako záchrana, jak dotvrzují slova Nathana Linda (Alexander Skarsgård): „Svět ho potřebuje, aby zastavil to, co se blíží.“ Vyvstává otázka, proč by Kong nezištně pomáhal lidem. A v tomto bodě prázdné místo zaplňuje postava jménem Gia (Kaylee Hottle) na fotce níže. Právě ona bude zřejmě posledním žijícím členem domorodého kmene, obývajícího Ostrov lebek a uctívajícího Konga jako boha. Usuzujeme tak na základě jejího vzhledu, z nějž nám jsou největším vodítkem tetování na rukou podobná těm, které mívali ostatní obyvatelé ostrova. Kong a dívka si očividně vybudovali silné pouto a dá se předpokládat, že i jistou formu komunikace. Vzhledem k tomu, že je herečka hluchoněmá (a tím pádem i její postava), půjde buďto o neverbální dorozumívání (mimika, gesta, držení těla atd.), nebo jakési telepatické spojení. Zdaleka by to v popkultuře nebylo poprvé, kdy lidé nejrůzněji komunikují se zvířaty – z komiksového světa vytkněme třeba Ant-Mana či Aquamana, v rámci komedií Dr. Dolittlea či Ace Venturu a samozřejmě neopomeňme dvojici vlčích dětí Mauglího a Tarzana. Hluchoněmá Gia, Kongem možná i vychovávaná, tedy bude prostředníkem mezi monstrem a lidmi žádajícími o pomoc a díky ní Kong na cestu přistoupí.

Po expozici následuje akční pasáž vyvolaná útokem Godzilly na skupinu lodí s Kongem. Stejně jako Kong vyvolává i Godzilla spoustu otázek. Z obou předchozích dílů Godzilly jsme si navykli vnímat atomového ještěra jako spasitele lidstva. Jenže Godzilla nechrání přímo člověčenstvo, nýbrž jako přírodní síla udržuje a v případě nutnosti i násilím znovunastoluje harmonii ekosystému. Z traileru implicitně vyplývá, že má Kong, jakožto pravděpodobně jediný kaiju, jenž před Godzillou nepokleknul, být záchranou právě před králem monster.

Z hlav vykladačů se řítí více či méně přepálené teorie. Třeba že je Godzilla ovládána zločineckou organizací Apex známou z minulých dílů. Nebo že tvor viděný v traileru je ve skutečnosti kamuflující se Mechagodzilla, jak tomu bylo ve zmíněném filmu ze 70. let. Pro nás by bylo radostným zjištěním, že jde o Godzillu skutečnou a při smyslech. Uvědoměle by tak totiž režisér Adam Wingard postihl původní, „neamerikanizovanou“ podstatu Godzilly – jako božského jevu, který naplňuje svůj úkol neohlížeje se přitom na z transcendentního náhledu nevýznamný lidský element (přesvědčivě to nastínil již Gareth Edwards v roce 2014). Další, nejprozaičtější variantou je, že Kong vykročil ze svého teritoria na Ostrovu lebek a Godzilla mu přímočaře dává vědět, že zde pro dva není místo.

Každopádně Godzilla zaútočí a s Kongem se, pokud víme, poprvé utká. Tomu nicméně předchází několik pozoruhodných záběrů. V 0:57 Godzilla půlí loď jen svými, nad vodu vytyčenými hřbetními ostny – hravý to odkaz na Čelisti, v nichž je hřbetní ploutev předvojem žraločího teroru. Když potom Godzilla vylézá na loď a počíná souboj, je scéna zabírána z podhledu a simuluje tak perspektivu bezmocného přihlížejícího. Pro monstr filmy je vůbec typické zdůrazňovat velikost monster v kontrastu s člověkem. Podobně je tomu i u scény dívenky a Konga (0:44), v níž se mimoto zrcadlí i inspirace Michelangelovým obrazem Stvoření Adama.

Godzilla vs. Kong | Foto: Legendary Pictures

Rozbor zasluhuje i souboj samotný. Kong se kdovíjak zbaví pout (viz foto níže) – ne že by snad nedokázal zpřetrhat řetězy, po násilném vysvobození by mu ale patrně zůstaly náramky na rukách. Zřejmě ho tak s vědomím blížící se hrozby osvobodili sami lidé. Ačkoliv se Kong v traileru nenechá zahanbit, prorokujeme mu v prvním klání porážku. Ne snad kvůli osobním sympatiím, ale kvůli mnoha výhodám na straně Godzilly. Předně se boj odehrává v moři. Kong je sice původně na lodi, ze záběru 1:38 je nicméně jasné, že skončí ve vodě, kde se obojživelná Godzilla nachází v přirozeném prostředí. Medvědí službou jsou pro Konga stíhací letouny a podvodní pumy, jejichž energii Godzilla absorbuje a transformuje do své největší zbraně – atomového paprsku (jen nás zaráží, že se lidé ještě nepoučili). Krom toho je Godzilla jakožto dávný tvor z mytologických časů mnohem starší, v bitvách zkušenější a je pravděpodobné, že již zápasila s předky Konga. Na druhé straně Kong patrně nikde jinde než na Ostrově lebek nebojoval a Godzillu nikdy nespatřil, což by mohlo vysvětlovat jeho překvapení (1:11).

Godzilla vs. Kong | Foto: Legendary Pictures

Záběr níže je onou další stopou potvrzující Mechagodzillu. Na displeji je napsáno „Bateriové systémy: maximální nabití“ a za touto informací je vyveden obrys připomínající Godzillu. Mechagodzilla bude tudíž výtvorem lidí, konkrétně organizace Apex. V první Godzille byl v podzemí objeven skeleton nevídané velikosti, patřící zřejmě předkovi Godzilly. Na konci druhého dílu, po vítězství Godzilly nad King Ghidorah, velitel Apexu a ekoterorista Alan Jonah (Charles Dance) zakoupí hlavu dotyčného poraženého monstra. Spojením těchto komponentů vznikne obávaná kreatura Mechagodzilla, ovládaná možná vylepšenou verzi technologie ORCA (viz druhý díl Godzilly).

Osobou před displejem je syn Dr. Ishirō Serizawy, pokorného vědce z předchozích filmů. Ten si byl vědom, že střetu monster můžeme jen nečinně přihlížet a Godzillu obhajoval před zaslepenými militaristy. Potom co heroicky zahynul v druhém díle, jeho jméno v sérii nadále působí, jen ne tím způsobem, jaký by si zamlouval. Jeho dosud nezmiňovaný syn zřejmě na monstra nahlíží převrácenou optikou a namísto pokory razí vzepření se jejich tyranii. Analogicky s Pacific Rim napomůže stvořit stroj srovnatelné velikosti a síly a vyšle ho do boje. Kdyby Mechagodzilla svůj předobraz porazila, nahradila by Godzillu v pozici krále monster.

Godzilla vs. Kong | Foto: Legendary Pictures

Mapy s novinovými články a poznámkami níže patří pravděpodobně Madison Rusell (Millie Bobby Brown) z druhého dílu, která společně s postavou ztvárněnou Julianem Dennisonem vyrazí na vlastní pěst pátrat po příčině útoků Godzilly. Z mapy vyčteme, že Godzilla neútočí nahodile, ale systematicky atakuje základny Apexu, snad aby zmařila jejich plány na sestrojení Mechagodzilly. Že postava Madison alespoň částečně sdílí naši teorii, dokládají její slova: „Vyprovokovalo ho něco, co nevidíme.“

Godzilla vs. Kong | Foto: Legendary Pictures

Následně svůj krátký historický výklad promluví Ilene Andrews (Rebecca Hall): „Ty mýty jsou pravda. Probíhala válka. A oni přežili jako poslední.“ Na mysli má válku monster před dávnými časy, probíhající mimo jiné mezi Godzillou (nebo jeho předky) a předky Konga. Výsledek této války vedl k vyhoštění Kongovy rodiny na Ostrov lebek, kde poté krom Konga všichni zahynuli útokem Lebkolezců. Jsme názoru, že o válce se nebude jen hovořit, ale bude i zobrazena v retrospektivních záběrech – jedním z nich je ten z 1:50. Na první pohled gorilu ztotožňujeme s Kongem, po uvážení však docházíme k závěru, že jde o Kongova předka, možná dokonce otce. Může to být zapříčiněno nasvícením, ale srst se zdá být světlejší, navíc hrudník je bezjizvý a tvář divočejší, slovem nejde o našeho Konga.

U bojové scény gorily s létajícími hady (titáni jménem Nozuki) si tak jistí nejsme. Zaujalo nás spíše prostředí zápasu, jenž jako by nebylo z našeho světa. Zem je fialově zbarvená a místo nebes se seshora dolů klene neurčitý terén. Poukazujeme tak na existenci tzv. Duté země, která s výjimkou domova Godzilly v Atlantidě zůstávala lidem doposud utajena. Zkráceně jde o soubor podzemních tunelů vedoucích pod celým povrchem země. O její existenci zatím napříč filmy padlo jen několik letmých poznámek, které nasvěcovaly odůvodnění, jak mohou být tak rozměrná stvoření ukryta před našimi zraky.

Další scéna, opět bojová, se odehrává ve zmíněné domovské oblasti Godzilly (2:05). Konga v průběhu dalších scén vidíme se sekyrou v ruce a odhadujeme, že ji získá právě zde. Nejde totiž o ledajakou sekyru, nýbrž o čepel z hřbetního ostnu Godzilly a titánskou kost jako topůrko. V případě čepele nemáme pochyb, u kosti je to složitější. Připadá nám však nanejvýš příhodné, aby Kong použil kost svého otce – spojením části symbolizující odvěkého rodového nepřítele a části, jež naopak ztělesňuje rodinný odkaz, by jako každá správná zbraň dosáhla patřičného osobního významu pro svého držitele, tedy Konga.

Na základě těchto indicií se dá předpokládat, že Kong po prvotní porážce projde cestou sebeuvědomění – v nově objevené Duté zemi odhalí společně s lidmi (viz drony v pozadí na fotce) historii svého rodu, vydobyde si zbraň potřebnou k poražení Godzilly a jako znovuzrozený se navrátí k finálnímu zápasu. Jestliže jsou tedy pohnutky Godzilly neprůhledné, Kong naopak prožívá univerzálně srozumitelný charakterový vývoj.

Godzilla vs. Kong | Foto: Legendary Pictures

Posledním bojištěm bude titánům Hong Kong. Při hledání ideálního pozadí pro strhující řežbu se tvůrci nechali inspirovat u Pacific Rim, totožně využívajícího noční oblohy prozářené neony. Oklikou tak narážíme na počasí a barvy spojené s oběma titány. Noc je typická pro Godzillu – estetiku jejího atomovou energií zářícího těla oceníme teprve v kontrastu s tmou. V Kongovi se zase takřka vše odehrává za dne, pod přímým náporem pražícího slunce, které slouží jako další paralela k tropické válce ve Vietnamu. Symbolická protikladnost je tímto způsobem reflektována i v titulním nápisu – na plakátech je jméno Godzilla vyvedeno světle modrou neboli barvou její atomové energie, naproti tomu Kongovi přináleží oranžová, upomínající na jeho domovské prostředí.

V traileru je však písmo sjednoceno do stříbrně kovového písma, což nedokážeme číst jinak než jako příslib Mechagodzilly. Nejdříve budou oba titáni soupeřit proti sobě, následně se ovšem v důsledku větší hrozby spojí a zaútočí na společného nepřítele, Mechagodzillu. Otázkou, zda se moneyshot v samotném závěru (viz foto níže) odehrává před spojením, nebo po něm, je polarizován celý internet. Jedni tvrdí, že Kong na Godzillu opravdu útočí, druzí neochvějně argumentují, že paprsek záhy nesměřuje na Konga, ale na jeho sekyru absorbující energii, a následný výbuch je výsledkem jejich kooperace po vzoru Kapitána Ameriky a Thora.

Godzilla vs. Kong | Foto: Legendary Pictures

Co vy na to? Věříte na Mechagodzillu? Kdo nakonec padne? A objeví se i další monstra? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem.

PS: Děkuji za pomoc bráchovi Adamovi Stiborovi při tvorbě tohoto článku.

Kreativní Evropa
Ankety
Máte rádi žánr true crime?
Ano, mám.
Mám, ale není můj nejoblíbenější.
Ne, nemám.
Vyhýbám se mu, děsí mě.
Je to pro mě subžánr s velmi různorodou kvalitou.
Co je to true crime?
Nejnovější články:
Načíst další články