Recenze: Bankéř - Anthony Mackie a Samuel L. Jackson jako dva vetřelci v moři plném bílých žraloků

Bankéř | Apple TV+
Děj Bankéře nás zavede do Ameriky 50. a 60. let minulého století, kdy je společnost stále ještě ovlivněna rasovou segregací, zvláště v Texasu, odkud pochází hlavní hrdina příběhu Bernard Garrett (Anthony Mackie). Tento černošský mladík sní o svém americkém snu a rád by jednoho dne vydělával tolik peněz, jako běloši, kterým čistí na ulici boty. Poslouchá je, učí se z jejich rozhovorů a získává příslušné početní dovednosti. V Texasu je to ale téměř nemožné, a tak se rozhodne, že to zkusí na lepším, svobodnějším místě, kde nejsou rasové předsudky tak zakořeněné.
Jako již dospělý muž tedy vezme svou manželku a malého syna a vydá se zkusit své štěstí v Los Angeles. Jeho cílem je svět realit. Zná všechny triky a dokáže dobře odhadnout potenciál jednotlivých nemovitostí, které chce pronajímat a prodávat dalším černošským obyvatelům tohoto města. Jeho houževnatost a schopnosti ho nakonec spojí s dalším společenským vyvrhelem - "špinavým Irčanem" Barkerem (Colm Meaney), který několik domů vlastní a hodlá se s Bernardem spojit. Má to ale háček, s černochem nikdo vyjednávat nebude, Bernard tedy vše připraví a konečný obchod udělá Barker, zisk půjde půl na půl.
Samuel L. Jackson, Anthony Mackie
Bankéř | 2019 - Apple+
Osud si ale s Bernardem ošklivě pohraje a vlivem nečekaných událostí o své rozjeté podnikání přijde a musí začínat znovu. Naštěstí je tu ale Joe Morris (Samuel L. Jackson), majitel proslulého nočního klubu, kterého sice neprovází dobrá pověst, ale dokázal se ve světě bělochů prosadit. Bernardovy schopnosti ho přesvědčí, aby se do podnikání pustili společně. Stále ale platí, že dvěma černochům nikdo nic neprodá, potřebují někoho, kdo za ně obchody uzavře, ovšem tentokrát tak, aby bylo vše legální a nikdo je nemohl o získaný majetek připravit. Do hry se tak dostává Matt Steiner (Nicholas Hoult), jejich "bílý" kůň na konečná jednání. Nejdřív ho ale budou muset všechno naučit...
Snímek Bankéř je svou zápletkou velmi podobný slavnému Podrazu, ovšem s černošskými hlavními hrdiny. Nejde tu sice o podvod s fiktivní sázkovou kanceláří, ale cíl je stejný – obrat o peníze ty, kteří vám hází klacky pod nohy a dosáhnout své pomsty. Jinými slovy porazit nepřítele jeho vlastními zbraněmi za použití intelektu a schopností hlavních hrdinů. Hra na kočku a myš dostává grády s příchodem Nicholase Houlta do týmu, jeho výcvik je víc než zábavný a daná část snímku je nejsvěžejší, vtipná a dynamická. Hlavně díky ní, uteče dvouhodinový snímek rychleji, začátek i konec snímku se totiž poněkud vlečou. Ne, že by se divák při nich nudil, ale větší dávka napětí či gradace děje by jim určitě prospěla. Na konci se sice publikum dočká dějového zvratu, ale dojde k němu tak pozvolna, že příliš nešokuje, jen si tak nějak pokývnete hlavou a spokojeně se pousmějete.
Nicholas Hoult, Samuel L. Jackson, Anthony Mackie
Bankéř | 2019 - Apple+
Pocitově a výpravou je snímek velmi podobný Zelené knize, jelikož pracuje s podobnou dobou, jazzovou hudbou i téměř stejným námětem. Černošský úspěšný muž potřebuje pomoc bělocha, aby mohl alespoň částečně dosáhnout ve svém životě svého, neboť pro většinu společnosti jsou jejich schopnosti a úspěch neviditelné. Rasová diskriminace je pro ně neporazitelným soupeřem, což je vnitřně užírá, i když se ze všech svých sil snaží žít tak, aby se jejich život ovlivňovala co nejméně. Jenže to, že před problémem zavřete oči, neznamená, že neexistuje.
Anthony Mackie se proslavil coby Falcon ve snímcích studia Marvel, což je důvod, proč jde v současné chvíli z role do role. Letos ho čekají hned čtyři nové projekty, včetně premiéry seriálu The Falcon and the Winter Soldier, má za sebou premiéru snímku Za čárou v produkci Netflixu a nyní i Bankéře od Apple TV+. Problémem je, že jeho herecké schopnosti mne dosud nepřesvědčily. Ve všech snímcích má naprosto stejný výraz a většinu času vypadá, jako by spolkl pravítko, což je ještě o dost markantnější, když vedle něj postavíte živelného Samuela L. Jacksona. Jeho Joe mu snad byl napsaný na míru, ukecaný realista, schopný přežít za všech okolností a v jakémkoli prostředí, mu sedí. Ten člověk nevěří nikomu a ničemu, svůj život si ale umí vychutnat a nikdy si neodpustí kvalitní doutníky, pití a milovaný golf.
Bankéř je rozhodně snímek, který stojí za pozornost. Pokud se vám líbila výše zmíněná Zelená kniha, určitě se vám bude líbit i Bankéř. Je to kvalitní drama, které těží ze zajímavého životního příběhu, který dokazuje, že nejlepší příběhy dost často píše život sám.
Hodnocení: 75 %