Recenze: V úskalí – když vám otec v podání Billa Murrayho pomáhá odhalovat nevěru vašeho manžela, dopadá to všelijak

V úskalí | A24/Apple TV+
Atraktivní, asi třicetiletá spisovatelka Laura (Rashida Jones) se zasekla ve svém životě a neví, co s ním. Nedokáže se přinutit do psaní nové knihy, neboť má plnou hlavou starostí o svou rodinu – neustále pracujícího manžela (Marlon Wayans) a dvě malé dcery. Navíc má pocit, že ji její manžel začal podvádět a udělá to nejhorší, co může, svěří se svými domněnkami svému otci Felixovi (Bill Murray) – nenapravitelnému sukničkáři, pro něhož je život jedna velká zábava. Felix samozřejmě okamžitě převezme iniciativu a pouští se s Laurou do pátrání, zda jí manžel zahýbá, nebo ne.
Režisérka Sofia Coppola se pustila do ožehavých témat, které se rozhodla ztvárnit v romantickém, odlehčeném a retro duchu. Na přetřes se totiž nedostává jen zmíněná nevěra a komplikované vztahy dětí s jejich rodiči, ale i problémy pracujících matek a mateřství obecně. V jednoduchých náznacích je tu ukázána realita většiny z nás, po cestě na gauč musíme nejdřív sesbírat cestičku z hraček, potomky dovézt do příslušných vzdělávacích zařízení, na kroužky, nakrmit je, starat se jim o hygienu a večer je zahnat do postelí, což už je samo o sobě práce na plný úvazek, zvláště, pokud je na to jeden z partnerů většinu času sám. Zkuste si k tomu přidat ještě zaměstnání a příslušnou péči o manželství, aby se vám pod rukama nerozpadlo, a vyjde vám téměř nemožný objem práce. Není divu, že je toho občas na jednoho moc. Ostatně s tím, má režisérka vlastní zkušenosti jako matka dvou dcer. Možná i proto mezi svými filmy dodržuje zhruba tři a čtyři roky pauzu.
Rashida Jones
V úskalí | A24/Apple TV+
Laura je ztracená a vyčerpaná, nedbá na sebe, chodí ledabyle oblečená, neupravená a doma nosí roztrhaná trička, protože na nic jiného nemá čas. Její nejistota ji ubíjí a jediným, kdo s ní mluví o něčem jiném než o dětech či starostech někoho jiného, je manžel, který je ale v poslední době neustále pryč. Většina žen řeší své problémy tak, že se s nimi někomu svěří. Nejčastěji manželovi, ale když není partner po ruce, musí stačit matka nebo kamarádky. Jenže naše hrdinka udělá něco nečekaného, rozhodne se pro mužský názor a zavolá otci. Společně s Felixem se tak Laura vydává na cestu za pravdou přes New York až do Mexika a zvládne se během toho projet ve veteránovi, vykecat se z pokuty, stylově posvačit v autě a prohlédnout si nádherné umělecké dílo. Během pátrání ale Laura poznává i samu sebe a ve vyhrocenému finále si konečně vyjasní i vztah k otci a manželovi.
Laura v podání sympatické Rashidy Jones je silná mladá žena, která navzdory svým problémům neztrácí rozum a nepropadá panice. Rozhodne se tedy pustit do otcova plánu a něco se svou situací udělat. Hvězdou V úskalí je ale každopádně Bill Murray, jeho Felix je postavou, kterou musíte milovat i nenávidět zároveň. Je okouzlující, roztomilý a dobře naladěný, zároveň ale i nezodpovědný a sobecký. Pod věčně dobrou náladou ukrývá své bolesti a zklamání, pro svou dceru tu ale vždy je. O jeho lásce k ní nemůže být pochyb. Každopádně je to klasický Bill Murray, od komedie Na Hromnice o den více sice uplynulo již hodně vody, ale ten úsměv, roztěkanost a roztomilost zůstaly stejné.
Bill Murray, Rashida Jones
V úskalí | A24/Apple TV+
Sofia Coppola, která nejen snímek režírovala, ale je i autorkou scénáře, opět vsadila na melancholickou vlnu a zpracování vážného tématu v jemně odlehčené rovině, podobně jako tomu bylo u již zmíněného snímku Ztraceno v překladu. V úskalí ale drnká i na strunu retro nálady, svůj podíl na tom má Felixovo oblečení a vystupování, ale hlavně spanilá jízda veteránem ulicemi New Yorku a hudba jako ze starých hollywoodských snímků. Je to ten druh filmu, který vás donutí se nad situací hlavní hrdinky zamyslet. Možná v ní poznáte i sebe sama nebo někoho koho znáte. Hlavní hrdinové jsou totiž úplně obyčejní lidé s běžnými starostmi. Nevýhodou je, že je již předem jasné, jak film dopadne a že už si ho znovu nepustíte, neboť je to příjemná jednohubka, která pobaví, ale nijak výrazně se nezapíše do vaší paměti.
Hodnocení: 65 %