Recenze: 30 stříbrných - brutální zábava pro fandy temných okultních hororů a konspiračních thrillerů

30 stříbrných (2020) | HBO
Otec Vergara (Eduard Fernández) má za sebou pohnutou minulost. Nyní působí jako kněz v odlehlé španělské vesnici Pedraza. Po krku mu však jde rozsáhlá a velmi mocná náboženská sekta, která má své lidi i na nejvyšších místech ve Vatikánu. Záhadné společenství chystá ohromné spiknutí, jeho plány však narušuje právě Vergara, který má u sebe něco, co vůdci sekty za každou cenu potřebují. V nebezpečí tak není jen samotný Vergara, ale i ostatní obyvatelé vesnice.
30 stříbrných
První sérii 30 stříbrných má na svědomí režisér Álex de la Iglesia, v našich končinách nepříliš známý, zato ve Španělsku a na některých filmových festivalech velmi populární autor velice osobitých žánrových děl (Společenství, Balada o smutné trumpetě). Za "velice osobitou" lze bezesporu označit i tuto jeho seriálovou novinku, jež vznikla v produkci španělského HBO.
30 stříbrných je kombinací mysteriózního hororu a konspiračního thrilleru v duchu veleúspěšných, ovšem kvalitativně pofidérních děl Dana Browna. Nutno dodat, že pořádně divokou kombinací. Iglesia se totiž s ničím moc nepáře a do pouhých osmi epizod nasypal tolik motivů a žánrových propriet, že není vůbec divu, že tenhle poněkud švihlý koktejl smíchaný z mnoha (víceméně béčkových) ingrediencí má zatím dosti kontroverzní přijetí.
30 stříbrných
30 stříbrných | HBO
Zpočátku se seriál nese převážně v duchu temných okultních, čarodějnických a satanistických hororů, v nichž se dějí hodně divné věci (třeba že kráva porodí lidské dítě nebo že strašák v poli obživne). A občas dojde i na monstra, jejichž velmi specifický design by mohl velmi potěšit fandy hororových klasiků typu H. P. Lovecrafta či Věci Johna Carpentera. Scény s děsivými zrůdami jsou ovšem skutečně spíše nárazové, rozhodně nejde o prvek, jenž by byl přítomen v každé epizodě.
Zhruba od poloviny série však začne hororový styl lehce ustupovat a vyprávění začne více inklinovat k zmíněnému konspiračnímu thrilleru, který se točí okolo samé podstaty křesťanství (viz název seriálu, přímo odkazující k Jidášově zradě Ježíše Krista). Kvůli závažným, velmi nebezpečným a racionálně nevysvětlitelným událostem, k nimž v Pedraze během krátké doby došlo, se Vergara vydá do Vatikánu, aby celou situaci vyřešil. S jeho výpravou se celý seriál najednou stává o poznání výpravnějším a spektakulárnějším (ke slovu se následně dostanou dokonce i islámští radikálové bojující v Sýrii). V některých momentech pak snad ani nejde si nevzpomenout i na starého dobrého Indiana Jonese (zejména když dojde na řeč ohledně moci, jakou oněch 30 stříbrných může mít).
30 stříbrných
30 stříbrných | HBO
Se stylem či atmosférou legendární série vynikajících dobrodružných filmů s Harrisonem Fordem však Iglesiův titul mnoho společného vskutku nemá. Ostatně hodně se liší i od fantazií zmíněného Dana Browna. Zatímco 30 stříbrných je přiznaným hrdým brakem, který nemá zapotřebí každý přestřelený moment shodit pomyslným pomrknutím na diváka v podobě např. vtipné hlášky, Brownovy příběhy, ačkoliv neobsahují desetinohé obludy, démony a čarodějnice, se berou nezdravě vážně a ambiciózně, přitom v jádru nejsou o moc chytřejší, natož zábavnější. Iglesiův přístup k divákům je v tomto ohledu poctivější a upřímnější. Touží publikum pouze (drsně) bavit, a ne dokazovat, že je génius, jenž odhalil cosi přelomového, co změní svět a celou společnost.
Hlavní postavy si dokáží získat divácké sympatie, předně pak ústřední vousatý drsňácký kněz, který kromě oddané služby Bohu také mistrně boxuje a k dispozici má arzenál, který by mu jistě pochválil i komiksový kolega Punisher. Velkou potěchou (nejen) pro oko je herečka Megan Montaner, ztvárňující hlavní ženskou hrdinku, zvěrolékařku Elenu. Ta je kromě zásadního zapletení do hlavní linie rovněž součástí milostného trojúhelníku (chvílemi dokonce čtyřúhelníku), jenž se pozvolna rozvíjí již od první epizody. S každou další podivnou událostí, která se okolo Vergary stane, se totiž Elena více sbližuje s fešáckým, ale trochu slabošským starostou Pacem (Miguel Ángel Silvestre), jehož manželství se ctižádostivou Merche (Macarena Goméz) se nachází v krizi. Tyto melodramatické vztahové peripetie jsou naštěstí zvládnuté obstojně a jejich přítomnost hlavní zápletce nikterak neškodí.
30 stříbrných
30 stříbrných | HBO
Považuji za nutné zdůraznit, že tento seriál opravdu není pro každého. Nezbytným základem pro jeho docenění je (nemalý) kladný vztah k brakové tvorbě, s čímž souvisí i potřeba nadhledu. Kromě jiného proto, že si tvůrci "občas" příliš nelámou hlavou s logikou (natož s realismem): Velice početná a ohromně mocná organizace, ovládající černou magii, není schopná si poradit se dvěma či třemi nepohodlnými smrtelníky, vývoj charakteru Merche se ke konci účelově utrhne ze řetězu apod. Chvílemi bohužel hodně haprují i triky (rozjed poslední epizody byl v tomto ohledu dost špatný vtip).
Jinak se ale seriál může pochlubit mnoha atraktivními a exotickými lokacemi: Natáčelo se ve španělských provinciích Segovia (Pedraza a Sepulveda), Toledu, dále např. v New Yorku, Římě, Jeruzalému či Madridu (a kromě různých hradů a paláců se podíváme třeba i do historické knihovny Univerzity v Salamance). Iglesiův počin dále disponuje příjemně svižným tempem, solidními zvraty a děj spěje k poměrně velkolepému finále, které rozhodně dokáže strhnout (byť ani ono není zdaleka bez chyb). Potěší i originální intro, v němž nesledujeme pouze obvyklé představování herců, ale stylově (a stylizovaně) natočené výjevy z Ježíšova ukřižování a Jidášova oběšení.
30 stříbrných není tak "čistá" a "uhlazená" práce, jako většina velkých amerických seriálů poslední let. Především v tom, že se nejednou nebojí jít v rámci svého žánru do extrému a pořádně se odvázat. Také se sluší dodat, že první série určitě není plně uzavřeným vyprávěním. Jedna linie se sice (asi?) završila, mnoho dalších však zůstalo zcela otevřených. Trochu se proto bojím, jak to bude se seriálem dále. Druhá řada zatím nebyla potvrzena, a pokud vznikne, vzhledem k látce a jejímu svéráznému pojetí nepochybně hrozí, že kvalita už bude pouze upadat.
Hodnocení: 70%