Netflixovská Rebeka je malebně nasnímaným nadčasovým příběhem s krásnými herci. Výjimečná ale není

Rebeka (2020) | Netflix
Naivní mladá dívka (Lily James) se zamiluje do bohatého ovdovělého šlechtice Maxima de Wintera (Armie Hammer). Po brzké svatbě spolu odjíždějí na Manderley, Maximova rodového panství. Na zpočátku idylický vztah však záhy začne dopadat temný stín v podobě Maximovy nedávno zesnulé první ženy Rebeky. Ta zemřela za nejasných okolností, Maxim o ní nechce vůbec mluvit a služebnictvo v čele s nepřátelskou paní Danversovou (Kristin Scott Thomas) jakoby nechtělo novou ženu svého pána plně přijmout. Uvnitř rozsáhlého domu tak panuje rostoucí napětí a dusno...
Rebeka
Mysteriózní romantický thriller Rebeka britského režiséra Bena Wheatleyho (Seznam smrti, Křížová palba) je už několikátou filmovou adaptací slavného stejnojmenného románu od Daphne Du Maurier. Dodnes nejznámější a nejoceňovanější ztvárnění má na svědomí Alfred Hitchcock, pro nějž šlo o jeho první film natočený v Hollywoodu. A pokud jeho verzi znáte a máte ji rádi, tuto novou asi můžete celkem v klidu vynechat - příběh je totiž stejný (snad až na jednu zanedbatelnou drobnost v úplném závěru) a tato zbrusu nová není v žádném ohledu znatelně lepší (akorát má malebnou barevnou kameru, kdežto Hitchův snímek je černobílý).
Rebeka
Rebeka | Netflix
Rozhodně není nic divného na tom, proč Rebeka filmaře láká už neuvěřitelných 80 let. Jde o skvělý a nadčasový příběh, který precizně kombinuje kultivovanou staromódní romanci s prvky tajemna, subtilního psychického teroru a důmyslných dějových zvratů. Je to směsice tematicky i žánrově natolik pestrá (a přitom dokonale soudržná) a univerzální, že fungovala v první polovině dvacátého století, funguje dnes a dozajista bude fungovat i za dalších padesát let. To samé dle mého názoru platí i o Hitchcockově filmu, v němž ústřední role ztvárnili Laurence Olivier a Joan Fontaine.
Rebeka
Rebeka | Netflix
V aktuální verzi se v hlavních rolích objevili Armie Hammer (Dej mi své jméno) a Lily James (Popelka, Baby Driver) - dva mladí a krásní herci, kteří do svých úloh typově velmi dobře pasují - a také je solidně hrají. Hammer je jakožto zámožný šlechtic správně elegantní, noblesní, ale i lehce odtažitý a tajemný. Lily James je navzdory záměrné naivitě její postavy (z jejíž perspektivy je příběh vyprávěn) dostatečně sympatická, abychom s ní v druhé polovině, kdy její průzračně čistý charakter dostává už pořádně zabrat, soucítili a drželi jí palce. Asi nejlepší herecký výkon ale nepřekvapivě podává zkušená matadorka Kristin Scott Thomas (Anglický pacient), která s rolí nevyzpytatelné a poněkud děsivé služebné srostla prakticky dokonale.
Rebeka
Rebeka | Netflix
A to je víceméně vše. Wheatleyho snímek je sám o sobě velmi dobrý, protože má nosný, poutavý a skvěle gradující příběh, který je krásně nasnímaný, odehrává se ve velice atraktivních a atmosférických kulisách a má kvalitní obsazení. Ale bohužel je jen jednou adaptací z mnoha. A tou úplně nejlepší téměř jistě není.
Hodnocení: 60%