Recenze: Blackpink - Light Up The Sky. Cesta ke slávě, která se neobejde bez krve, potu a slz

Blackpink (2020) | YG Entertainment/Netflix
O tom a o mnoho dalším by mohla povídat dívčí K-pop skupina Blackpink. Právě o jejich životní příběh se s námi rozhodla podělit korejská filmová režisérka Caroline Suh. Co je to vlastně K-pop? Tímto hudebním směrem je označován speciální typ popu, který existuje už více než dvacet let a vznikl v Jižní Koreji. Od té doby si pomalu vydobyl srdce fanoušků z celého světa. Zkratka K-pop tedy doslova znamená slovní spojený korejský pop, který se oproti jiným typům tohoto hudebního žánru vyznačuje svým specifickým módním stylem, akčními tanečními choreografiemi a v písních zde často prostupuje korejský jazyk s angličtinou.
recenze-blackpink-light-up-the-sky-krev-pot-a-slzy-jaka-dal-je-korejska-cesta-ke-slave-4
Blackpink: Light Up the Sky (2020) | Netflix
Blackpink je hudební skupina skládající se ze čtyř mladičkých dívek, které si říkají Jisoo, Jennie, Rosé a Lisa. Všechny mají dvě společné vášně - hudbu a tanec. Jinak je ale každá naprosto jiná a aby se našly, musely procestovat celý svět. Společně na veřejnosti vystupují už od roku 2016 a od té doby ušly pořádný kus cesty. Blackpink proslavily hity jako jsou například Whistle nebo Boombayah. Žhavou novinkou je momentálně song Lovesick Girls.
Velká sláva, parádní videoklipy a hudba. To vše je ale jen třešničkou na dortu, která stojí za těžkou životní zkouškou, kterou si každá z dívek musela projít, aby dosáhla svého vysněného cíle. A právě o tom vypráví dokument Blackpink – Light Up the Sky (2020).

Blackpink: Light Up the Sky
Příběh dívek je setříhán do hodiny a patnáct minut. Dává i tomu naprosto K-popem nezasaženému divákovi, náhled do poněkud hudebně extravagantního a tvrdého světa, který jde čím dál častěji zaslechnout i v našich končinách. Na začátku nás dokument seznamuje se samotným hudebním žánrem a využívá k tomu korejských hudebních odborníků a specialistů, kteří se v tomto oboru pohybují už po dlouhá léta. Zároveň nás ve zkratce seznamuje se čtyřmi zpěvačkami, o kterých se vlastně celý tento příběh točí.
recenze-blackpink-light-up-the-sky-krev-pot-a-slzy-jaka-dal-je-korejska-cesta-ke-slave-2
Snímek postupně odkrývá i ty nejmenší detaily jejich životů, které souvisí s jejich hudební kariérou a cestou, která je během těžkých několika let dřiny dostala na výslunní. Poukazuje na jejich kvality a vyjímečnost, a také na to, proč zrovna ony prošly mezinárodním castingem hudební společnosti YG Entertainment. Dokument odkrývá jejich život, který by nám za normálních okolností zůstal skrytý a viděli bychom jen dívky s hudebním nadáním, které se rády vystavují ve třpytivých šatech.
Blackpink: Light Up the Sky ukazuje šokující momenty, kdy se ještě jako děti musely rozhodnout mezi rodinou a hudbou a některé z nich poté urazily cestu i přes celý svět, aby v Koreji začaly žít svůj nový život. A to i přesto, že do té doby neznaly korejsky ani slovo.
recenze-blackpink-light-up-the-sky-krev-pot-a-slzy-jaka-dal-je-korejska-cesta-ke-slave-3
Jak se tedy stalo, že utvořily nejen tak sehranou hudební a taneční skupinu, ale také skvělou partu? Čím vším si musely dívky projít, aby dosáhly toho, po čem touží? Přesvědčte se sami.
I ten, který K-pop nezná, se v tomto dokumentu neztratí a nebude to pro něj rozhodně žádná ztráta času. Příběh Blackpink je laděn do velmi příjemného a mladistvého tónu a pokud má i vaše dcera či syn tuto kapelu mezi svými oblíbenými, rozhodně ho po zhlédnutí budete v jeho fanouškovství podporovat. Jednoduše vám to dá dojem, že si tato kapela své fanoušky skutečně zaslouží a že se nejedná jen tak o nějaké namyšlené fiflenky.
recenze-blackpink-light-up-the-sky-krev-pot-a-slzy-jaka-dal-je-korejska-cesta-ke-slave-6
Jaká je ale skutečnost a co se skrývá za kamerovými záznamy? Na to odpovědět nedokážu. Blackpink: Light Up the Sky je velmi motivující dokument, který všem mladším ročníkům může pomoci otevřít oči a ukázat jim, že když si něco vysní a jdou si za tím, není tady nic, co by jim tuto cestu mohlo překazit. Když budou ambiciózní a věřit si, nakonec dosáhnou toho, po čem touží.
Co se týče zpracování, mísí se zde kamerové záznamy z jejich prvních castingů, hudební nahrávky a rozhovory s mnoha lidmi z oboru a samotnými zpěvačkami. Co se ale týče mě, upřednostnila bych v dokumentu mnohem více ukázek jejich písní a videoklipů. Celý film na mě občas skoro působil dojmem, že si Netflix neobstaral dostatečné množství licenčních práv.
Blackpink: Light Up the Sky je na VOD platformě Netflix ke zhlédnutí od 14. října.
Hodnocení: 80%