Recenze: Siréna – seriál, který prozrazuje, jak se množí mořští lidé

Siréna | HBO
Siréna je americký seriál vycházející pod producentskými křídly platformy Freeform, která spolupracuje s evropským HBO. První série se dostala na televizní obrazovky už v roce 2018, následně počty dramaticky rostly, a tak se nyní seriál pyšní již třemi dokončenými sériemi. Ta pro někoho možná smutnější zpráva je, že více sérií se již nejspíš nedočkáme.
recenze-sirena-serial-ktery-prozrazuje-jak-se-mnozi-morsti-lide-a-nejen-to-7
Siréna (2018 - 2020) | Freeform
Seriál nás přivádí do amerického přístavního města Bristol Cove, které je po americkém kontinentu proslavené svými legendami o mořských pannách. Údajně mělo být město jejich domovem, a tak je Bristol Cove zahalené nejasnou minulostí a tajemstvím. Potomci slavného rodu, který měl údajně přijít s těmito lidmi do styku, jsou stále v čele městské smetánky a svého jména po právu využívají. To se ale nedá říct o Benovi (Alex Roe), jednom ze synů zámožných rodičů, který jejich nadšení pro bohatství a slávu zrovna dvakrát nesdílí.
recenze-sirena-serial-ktery-prozrazuje-jak-se-mnozi-morsti-lide-a-nejen-to-12
Siréna (2018 - 2020) | Freeform
Jako každá „černá ovce rodiny“ jde i Ben silně proti zajetému životnímu stylu svých rodičů. Zajímá se více o ochranu mořských živočichů než o jejich lovení a jeho zájem o prozkoumávání mořských hlubin se ještě zvýší v okamžiku, kdy přijde do styku s tajemnou dívkou, která ho okouzlí. Jeho životní priority se rázem mění ve chvíli, kdy jí po styku s mořskou vodou naroste ploutev.
Aniž by to Ben předem tušil, dostává se do středu všech následujících dobrodružství, která nejsou ani zdaleka zalita sluncem. Ryn (Eline Powell), jak se záhadná mořská dívka pojmenovala, se vydala na souš s jediným posláním, najít svou ztracenou a unesenou sestru, kterou ztratila během jednoho z lovů. Ben a jeho přítelkyně Maddie (Fola Evans-Akingbola), která jejich tajemství záhy odhalí také, se rozhodne pomoct také, a tak se vydávají na dlouhou cestu do neznámých vod, aby Ryn pomohli a obě mořské panny se tak mohly vrátit domů.
recenze-sirena-serial-ktery-prozrazuje-jak-se-mnozi-morsti-lide-a-nejen-to
Siréna (2018 - 2020) | Freeform
Jak lze snadno uhodnout, tato zápletka následně rozvíjí další děj a vše se od ní odvíjí. Do příběhu vstupují další postavy, hlavně Benovi přátelé, ale také nepřátelé, vládní americké organizace, které by byly za účelem výzkumu schopny úplně všeho, a v neposlední řadě v dalších sériích také spousta nových mořských lidí.
recenze-sirena-serial-ktery-prozrazuje-jak-se-mnozi-morsti-lide-a-nejen-to-13
Siréna (2018 - 2020) | Freeform
Nesluší se zde užívat termíny mořská panna nebo mořská víla. Nejsou to totiž tyto bytosti v tom pravém slova smyslu. Filmaři je pojali mnohem více jako dravce, podvodní živočichy, kteří zde bojují o přežití. Mají mnohem více zvířecích instinktů než lidé, ale také svou vlastní kulturu, která se zdá ve finále na stejné úrovni, ne-li na vyšší, než naše lidská.
Musím rozhodně vyzdvihnout samotný design těchto tvorů, který v celém seriálu hraje zásadní roli a dodává mu tu správnou nahořklou příchuť. Nečekejte žádné třpytivé ploutve, spoustu doplňků či dlouhé rudé vlasy. Místo toho se připravte na drápy, blány mezi prsty, ostré zuby, žábry a dravé pohledy. A stejně tak na jejich proměnu.
recenze-sirena-serial-ktery-prozrazuje-jak-se-mnozi-morsti-lide-a-nejen-to-11
Siréna (2018 - 2020) | Freeform
Jako malá jsem vyrůstala na seriálu H2O: Stačí přidat vodu, tj. na příjemné a bezbolestné proměně plné bublinek a třpytivých efektů. Jak lze ale čekat, toho se u Sirény nedočkáte. Místo toho se těšte na zvuky křupajících kostí, natahování svalů a odloupávání kůže. Abych jejich design nějak vhodně shrnula, budu muset použít slovo "realistické". Jiné označení pro to nejspíš ani neexistuje. Kdyby tyto napůl lidské a napůl rybí bytosti skutečně existovaly, rozhodně by vypadaly tak, jak nám je ukázali animátoři Freeformu.
Design mořských lidí přesně odráží nejen dramatickou až thrillerovou atmosféru celého seriálu, ale také samotný děj, který rozhodně není pohádkový. Čekejte emocionální zvraty, touhy lidí po moci, kteří se nezdráhají vyhubit vzácnou rasu proto, aby získali bohatství. A v neposlední řadě se připravte na pořádnou dávku sexu. A to není hyperbola. Seriál je doprovázen hojným počtem sexuálních scén, které se stávají s každým dalším dílem intimnějšími.
recenze-sirena-serial-ktery-prozrazuje-jak-se-mnozi-morsti-lide-a-nejen-to-4
Siréna (2018 - 2020) | Freeform
Vztahy mezi Benem, Maddie a Ryn jsou jedněmi z nejzajímavějších, které kdy seriálový svět zažil. Navíc jsou veškeré scény jejich vzájemných rozkoší natočeny velmi diskrétně, takže v nich rozhodně není nic, co by mohlo urazit či nějakým způsobem šokovat a znechutit. Řekla bych, že je tomu právě naopak. Podle mého názoru byly ale tyto scény někdy diskrétní až moc. Ve chvíli, kdy akci nejvíc čekáte, je najednou utnuta a děj je přenesen do nedaleké budoucnosti. To mi přišlo, že je poněkud škoda. Když už se tedy tvůrci rozhodli pro sexuální scény, měli je zobrazit celé, nejen je naznačit. Mladému divákovi tak jako tak neunikly a toho dospělého ve finále poněkud zklamaly.
recenze-sirena-serial-ktery-prozrazuje-jak-se-mnozi-morsti-lide-a-nejen-to-1
Siréna (2018 - 2020) | Freeform
Jak už se to tak v mém případě stává, byla jsem malinko zklamaná třetí sérií. Tentokrát to ale nemůžu svést na absenci příběhu. Každá jednotlivá sezóna má svou originální dějovou linii, která je sice volně ukončena, ale následně v sérii další navazuje a dále ji rozvíjí. Nemůžu říct, že by byla poslední řada neúspěchem. Jen na mě možná byla už moc přitažená za vlasy. Na druhou stranu se zde ale setkáváte s jedním příjemným a novým členem rodiny, který přináší sladkou třešínku nakonec.
Siréna je pro mě rozhodně jedním z těch lepších seriálů, který kdy byl o mořských lidech natočen. Záleží sice na vkusu každého, ale pro mě jako milovníka fantasy hororu to byla docela příjemná podívaná. Co bych ale chtěla vytknout je absence pořádných akčních scén. Mořští lidé, tak jak jsou zde znázorněni, měli velký potenciál k tomu být zakomponovaní do zajímavých podmořských bitev. Velká škoda je, že tohoto potenciálu tvůrci nevyužili. Veškerá akce je zde opět utnuta v nejlepším a otěží se chopí upovídané pasáže, které jsem měla někdy tendence přeskakovat.
recenze-sirena-serial-ktery-prozrazuje-jak-se-mnozi-morsti-lide-a-nejen-to-9
Siréna (2018 - 2020) | Freeform
Minutáž každé epizody seriálu je zhruba 45 minut, což se někdy může zdát víc než hodina. Právě díky přílišné upovídanosti, která bohužel není vždy tak zajímavá, jak by mohla. Tento seriál neurazí nadšence do záhadna, fantasy, dramatu, ale také komedie. Humor je zde sice podchycen jen velmi opatrně vůči celkové spíše depresivnější náladě seriálu, ale zato vám pokaždé vykouzlí úsměv na rtech, nebo vás dokonce hlasitě rozesměje. Škoda jen, že se tvůrci sice rozhodli pro temnější atmosféru, ale zároveň celý seriál drží zkrátka, aby byl vhodný pro mládež. V tom je podle mě největší kámen úrazu.
Příběh je poměrně zajímavý, má pointu a vždy je logicky uzavřený. Různé dějové linie vždy přispívají ke zdárnému rozuzlení zápletky a funguje to tak, jak by mělo. Přesto ale seriálu nelze odepřít pár much, které mi nedovolí se s hodnocením dostat výše.
Hodnocení: 70%