Recenze: Capone - Když umírající gangster dostane místo doutníku mrkev a neudrží vlastní stolici

Recenze: Capone - Když umírající gangster dostane místo doutníku mrkev a neudrží vlastní stolici 6 obrázků v galerii
Capone | Foto: Yahoo News
Jak dopadl napjatě očekávaný projekt, který mapuje poslední měsíce života nejslavnějšího gangstera historie?

Teprve nedávno jsme na našem webu informovali o prvních kritických ohlasech na nový snímek režiséra Joshe Tranka, v němž herecký chameleon Tom Hardy nasazuje zjizvenou tvář Al Caponeho. Film s pracovním názvem Fonzo nakonec ucukl ke značně standardnějšímu titulu Capone a musel se rovněž rozloučit s uvedením v kinech, neboť roku 2020 zatím vládne koronavirus podobně, jako neurosyfilis sužoval tělo nechvalně proslulého mafiána na sklonku jeho života. A právě na tuto životní etapu po propuštění z vězení a poté, co se začaly razantně projevovat následky jeho pohlavního onemocnění, se snímek zaměřuje, přičemž už podle prvních ohlasů nebude sedět každému a jeho pojetí musí vzbuzovat názorové rozkoly. A rovnou mohu prozradit, že se poslušně řadím do té nespokojené kritické skupiny.

O režiséru Joshi Trankovi se toho v posledních letech napsalo poměrně dost - jeho celovečerní debut Kronika ukázal podle většiny recenzentů řemeslnou perspektivu a nadání, ovšem následující adaptace Fantastické čtyřky odešla od kritiků i diváků s výpraskem a Trankovi, který se však od výsledné podoby díla vehementně distancuje, zavřela dveře k případným áčkovým produkcím. Capone mohl znamenat velký autorský comeback - v hlavní roli s jedním z nejuznávanějších herců současnosti, s komornějším osobním laděním a s historickou figurou, která diváky stále přitahuje. Co by se mohlo pokazit? Evidentně víc věcí, než by si nezaujatý divák dokázal představit.

Capone | Foto: Flickering Myth

Příběh nás zavádí rovnou do honosného venkovského sídla na Floridě, kde nemocný a zesláblý Al Capone se svou rodinou tráví veškerý čas po propuštění z vězení, kde strávil celkem 11 lat za obvinění z daňových úniků (přestože každý věděl, že prováděl mnohem horší zvěrstva). FBI ho má neustále pod dohledem a kypří se podezření, že Fonzo (jak Caponemu všichni v rodině říkají) stačil před svým uvězněním někde ukrýt 10 milionů dolarů. Je-li to pravda, na to si ale on sám úplně nevzpomíná. On si totiž nevzpomíná na většinu záležitostí minulosti a většinu stopáže zabírají halucinogenní sekvence, které mají minulost nějak reflektovat, ale bohužel nabízí jen sérii pravda atmosférických, leč příběhově prázdných a okázale nezajímavých záběrů, v nichž se nestane vůbec nic, co by nějak podněcovalo diváckou zvědavost a stupňovalo zájem o hlavní postavu.

Jde o film věnovaný psychickému a fyzickému rozkladu kdysi mocného jedince, který je ale chladně zapečetěný sám do sebe a opájí se vlastním autorstvím, které je možná místy cílevědomé a charakteristické, ale po většinu času se takříkajíc prdí do větru a absolutně se rezignuje na snahu za něčím směřovat nebo sledujícího něčím obohatit. O životě Caponeho se nedovíme vůbec nic nového a nečekejte, že byste dostali nějaký zásadní vývoj osobnosti, směřující k silnému prozření a uvědomění si vlastních hříchů, k čemuž by narace postavená na stále zoufalejším duševním propadu hlavní postavy mohla svádět. Je to celé jako depresivní čekání na smrt, u kterého jsem se ale místy bál, že umřu jako první - především nudou.

Z letargie vlastně vytrhují jen dvě věci - jednak dost samoúčelně násilné a temné momenty, které odkazují k té nechvalně známé historii Al Caponeho (a u nichž je už zase hvězda Jack staví dům Matt Dillon), jednak Tom Hardy. Ačkoli je mi líto, že ve finále mrhal svým časem v podobně bezcílném projektu s většinou televizními parametry (s několika digitálními výjimkami), opět musím obdivovat jeho odevzdanost své roli, s níž se dokázal probručet k divákovu nitru mnohem blíže, než to dokázal Trank svým vedením pozornosti a nezajímavým scénářem. Jeho namaskování je správně odpudivé, ale za jeho očima se skrývá nebezpečná hrozba i navztekaná křehkost a je to především jeho výkon, díky němuž se dá film bez úhony přežít a akceptovat pohled na šíleného umírajícího gangstera, jenž s mrkví místo doutníku pobíhá po zahradě s chromovaným thompsonem.

Capone | Foto: Hollywood Reporter

Bez jakýchkoli předsudků (doufal jsem v úspěch a těšil jsem se už kvůli Hardyho další lákavé transformaci) mohu konstatovat, že Capone je zklamáním, které svému tvůrci pravděpodobně prodlouží půst v rámci velkých hollywoodských produkcí. Kromě několika epizodních výjevů se nestane v podstatě nic, co by stálo za zapamatování, a se jménem Al Capone se nakládá jen jako s reklamní značkou, jejíž potenciál začíná i končí u pozoruhodného převtělení ze strany Toma Hardyho - on jediný dokázal vdechnout filmu život, přestože jeho charakter jen celou dobu vypouštěl duši a od diváka se očekávala automatická a silná spoluúčast. Velká zbytečnost a především pro Hardyho ztráta času.

Hodnocení: 40%

Ankety
Která filmová přestřelka je podle vás nejlepší?