Retro recenze: Mrtví a neklidní - Svět napadl smrtící virus, ale láska přetrvává

Nicholas Hoult a Teresa Palmer v Mrtví a neklidní (2013) | Summit Entertainment
Tato postapokalyptická romantické zombie komedie se v našich kinech promítala v roce 2013. Jedná se o volnou adaptaci stejnojmenné knižní novely, anglicky Warm Bodies, od amerického spisovatele Isaaca Mariona. Pod režisérskou roušku si poté příběh převzal Jonathan Levine, který do hlavní role obsadil hvězdy jako Nicholas Hoult, Teresa Palmer, Analeigh Tipton a v neposlední řadě zde nechybí ani legendární John Malkovich. Tyto herecké hvězdy dodávají filmu jistých kvalit, které zajisté posouvají celý příběh o několik levlů výš. To ale neznamená, že by byl bez nich nemožný.
zombie-recenze-svet-napadl-smrtici-virus-ale-laska-pretrvava-7
Nicholas Hoult a Teresa Palmer v Mrtví a Neklidní (2013) | Summit Entertainment
Mrtví a neklidní se ve své době těšili velké popularitě a to nejen pro svůj originální námět, ale také pro netradiční zachycení emocí. Tyto emoce zde totiž nepatří lidem, ale zombíkům. V tomto snímku nenalezneme tupé a mozky požírající nemrtvé bestie, nýbrž bytosti, které jsou schopné vlastního rozumu, citů, něco rozhodnout a něco dokázat. Mezi další specialitku můžeme přidat například pozici vypravěče. Hlavní postavou je zombie a díky jeho myšlenkám a skutkům se rozvíjí příběh.
Hned na začátku filmu nás se situací seznámí charismatický zombie, jehož jméno začíná na R, ale víc už nám říct nemůže, protože si nic nepamatuje. R bloudí letištěm, filozofuje nad svým životem, nad minulostí ostatních zombíků a snaží se najít nějaký smysl svého posmrtného bytí. Vydává se na cestu za jídlem do centra města, kde narazí na nečekanou společnost, mladou a živou dívku, kterou si odvede domů.
zombie-recenze-svet-napadl-smrtici-virus-ale-laska-pretrvava-1
Nicholas Hoult v Mrtví a Neklidní (2013) | Summit Entertainment
Celý snímek je doprovázen příjemným a svým způsobem i uklidňujícím a pozitivním soundtrackem, což tvoří trochu absurdní kontrast s postapokalyptickým námětem filmu a vizuálním prostředím. Za to ale souzní s faktem, že i přes tento dystopický žánr se dá v zombících nalézt nějaké to dobro, které nám filmaři povedeně ukázali.
zombie-recenze-svet-napadl-smrtici-virus-ale-laska-pretrvava-5
R nás provádí po letišti, popisuje stav zpustošené země a hledá si potravu. Nejraději vyhledává lidské mozky, protože jsou plné živin a lidských vzpomínek a během toho se vyhýbá „kostňákům“, což jsou zombie, kterým již nelze pomoci, protože doslova a do písmene přišli o svou lidskou podobu. Všechno se to odehrává v nám neblíže neurčeném čase. Podle oblečení a technologie se dá ale usoudit, že se jedná o současnost, což v dnešní době získává úplně nový a dá se říct, že i reálný nádech. To možná není dvakrát povzbuzující.
zombie-recenze-svet-napadl-smrtici-virus-ale-laska-pretrvava-6
Co ale může být dobrou zprávou, tak je skutečnost, že ze závěru této romantické zombie komedie čiší optimismus a láska. Ne každá virová nákaza musí nutně znamenat konec světa a absolutní zkázu. I ve chvíli, kdy se zdá, že je konec, se dá nalézt paprsek naděje a optimismu, který je potřeba k tomu, aby se doma člověk nezbláznil. Pokud se tedy chcete dovzdělat v trochu netradičním zombie duchu, máte chuť se pobavit nad humornými scénkami a trochu hloupými, ale chytlavými úvahami ze života jednoho zombíka, jsou Mrtví a neklidní to pravé právě pro vás.