Recenze #2: Pod vodou - béčková variace na Vetřelce s hvězdou Twilight ságy

Recenze #2: Pod vodou - béčková variace na Vetřelce s hvězdou Twilight ságy 8 obrázků v galerii
Pod vodou | Foto: 20th Century Fox
Kristen Stewartová a přibližně pět dalších lidí se snaží zachránit holý život na podmořské těžní stanici, která se pozvolna hroutí (a v jejím okolí na mořském dně, více než 10 km pod hladinou).
Pod vodou | Foto: 20th Century Fox

Není spoiler (pokud jste viděli trailer) když napíšu, že Pod vodou se snaží být "jako Vetřelec, ale pod vodou". Tedy něco jako Leviathan (například). Inu, proč ne. Proč neudělat další variaci na totéž.

Tvůrci ovšem zapomněli na to, že Vetřelec nebyl úspěšný díky tomu, o čem byl, ale díky tomu, jak byl natočen. Díky tomu, že Ridley Scott uměl pracovat s tempem filmu, dokázal nám hlavní hrdiny patřičně představit, a věděl, kdy méně je více.

Pod vodou začíná okamžitou zbrklou akcí (když začne do základny téct voda a okamžitě zemře asi 100 lidí, které nikdy neuvidíme) a pokračuje neustálým bojem o přežití, nejdříve s hroutící se základnou a později s CGI příšerkami. Když se akce na chvíli zastaví a postavy si povídají o něčem jiném než o tom, jak přežít, většinou to vůbec nefunguje.

Pod vodou | Foto: 20th Century Fox

To všechno je docela škoda, neboť herci nejsou špatní (včetně Stewartové která připomíná Eminema) a film vypadá (z čistě řemeslného hlediska) velmi slušně. Například design skafandrů a jiného hardwaru je opravdu lahůdkový a práce kamery (a hra se se světlem a tmou) je občas zajímavá. Všechno je ale tak strašlivě předvídatelné, že to místy vypadá skoro jako záměrná pocta konkrétním scénám z Vetřelce. Což mě přivedlo při sledování filmu k zajímavé myšlence, že bych docela rád viděl remake Vetřelce, který by se držel předlohy zcela exaktně, jen by využil dnešní trikovou techniku. A toto přemýšlení pro mě bylo zajímavější než sledování toho, co se právě děje na plátně...

Film je překvapivě krátký (asi 100 minut) a působí dojmem, že z něj byly vystříhány nějaké méně akční scény v zájmu toho, aby se pořád něco dělo. Je naznačeno, že Stewartová je tak mimo, že ani přesně neví, co se kolem ní objektivně děje. Je naznačeno, že kapitán měl extrémní trauma z dávné smrti své dcery. Ale oboje je to jaksi zbytečné a nepochytil jsem důvod, proč to ve filmu je. Dokonce to z několika letmých náznaků vypadá, že podmořské příšery by mohly být něco nadpřirozeného (např. od Lovecrafta) a mít nadpřirozené schopnosti, ale také to není nijak zajímavě rozvedeno.

Pod vodou | Foto: 20th Century Fox

Pod hladinou natočil jistý William Eubank, který má na svém kontě docela zajímavou (a rozhodně velmi originální) sci-fi The Signal (2014). To je zajímavé především proto, že Pod hladinou je pravým opakem tohoto filmu, neobsahuje jedinou zajímavou nebo originální myšlenku a je pro mě dost nepochopitelné, jak se podařilo přemluvit relativně známé a kvalitní herce k účasti na takovémto béčku.

Hodnocení: 50%

Ankety
Na který premiérový film půjdete do kina?