Recenze: Dokonalá lež - Zábava se dvěma skvělými herci, nebo scenáristická katastrofa?

Dokonalá lež | Warner Bros.
A to je jedna z věcí, kterou je důležité zdůraznit: Od samého počátku filmu víme, že Ian McKellen není křehký stařík, za kterého se vydává, ale svižný (na svůj věk) dravec, pro kterého jsou statisícové podvody a fyzické násilí každodenním chlebem, a chce Mirrenovou připravit o její úspory. To by ale nemuselo vadit, neboť můžeme na plátně vidět spolu McKellena a Mirrenovou a sledovat, jaké skvělé věci dokáží předvést.
A je vskutku poučné sledovat, jaké skvělé věci McKellen a Mirrenová dokáží, navzdory scénáři, který je v nejlepším případě "standardní sitcomový humor". Obávám se, že kdyby jim režisér řekl "Teď pět minut improvizujte, že jste se čerstvě seznámili a jeden z vás je protřelý podvodník", tak by tito herečtí titáni předvedli něco velmi podobného jako předvádějí v tomto filmu.
Kdyby předchozí řádky popisovaly celý film Dokonalá lež, tak by ještě pořád mohlo jít o přijatelnou nenáročnou zábavu se dvěma skvělými herci. Bohužel (nebo "kupodivu"), okolo své poloviny děj filmu zcela vykolejí.

Dokonalá lež
(Zatím bez spoilerů) Téměř hodinu je film nenáročnou komedií, ale pak naprosto nečekaně odbočí k velmi vážnému dramatu prostřednictvím podzápletky, která nemá zhola nic společného s předcházejícím dějem a především nemá nic společného s atmosférou předcházejícího děje.
Samozřejmě od počátku filmu tušíme, že se dočkáme nějakého překvapení (protože se tu a tam stane nějaká nevysvětlitelná drobnost). Ale to, co se doopravdy stane, je tak mimo, že jsem měl skoro dojem, že jsem usnul a zdá se mi to. Ke slovu přijdou obsáhlé flashbacky a velmi polopatické vysvětlování (bez kterého bychom nepochopili vůbec nic) a ke konci už jsem si jen přál, aby to proboha skončilo a McKellen s Mirrenovou už se nemuseli dále ztrapňovat.
Scénář Dokonalé lži je v mých očích katastrofa epických rozměrů, téměř srovnatelná s některými českými thrillery. Jen talent hlavních představitelů a smutné pomyšlení na to, že už si spolu asi mockrát nezahrají, mi umožnily toto dílo jakž-takž přežít...
Hodnocení: 40%
P.S: Řemeslné spekty filmu jsou ucházející, někde mezi laciným kinofilmem a dražším televizním filmem. Hudba Cartera Burwella je vzácně vyčpělá.