Recenze: Irčan - Mafiánský epos a herecké obsazení snů. Stojí za vidění?

Recenze: Irčan - Mafiánský epos a herecké obsazení snů. Stojí za vidění? 9 obrázků v galerii
Irčan (2019) | Foto: Netflix
Irčan je příběhem Franka Sheerana (Robert De Niro), bývalého nájemného zabijáka, jenž ve velmi pokročilém věku vzpomíná na události, jichž byl svědkem či přímým účastníkem jakožto oddaný dlouholetý člen zločineckého gangu Bufalinových.

Trailer:

Martin Scorsese je naprostá filmová legenda, na kterou se by daly pět ódy celé hodiny a přesto bychom určitě nezvádli z jeho profesní kariéry zmínit všechno podstatné. Je to zkrátka ten typ filmaře, jehož by měl mít v úctě každý, kdo to se světovou kinematografií myslí alespoň trochu vážně. Jeho novinka, jež vznikla na motivy stejnojmenné knihy Charlese Brandta, je návratem do světa, který v minulosti výtečně zmapoval už několikrát. Do světa gangsterů, jenž je plný korupce, vražd, podvodů, vydírání atd. Ale tentokrát to bohužel nemá takové grády jako dříve...

Na vině jsou dvě věci - délka a tempo. Irčan má totiž kolosálních 209 minut a přitom ne zrovna zběsilé tempo. Ale ani takováto kombinace nemusí být pro diváka nutně smrtící - třeba Coppolův Kmotr 2 či Leoneho Tenkrát v Americe jsou na tom v obou ohledech velmi podobně a oba tyto filmy jsou dodnes naprosto vynikající a mezi epickými mafiánskými opusy patří k absolutní špičce. Ostatně i Scorseseho nejslavnější gangsterky nejsou nikterak krátké - Mafiáni mají skoro 150 minut a Casino rovnou tři hodiny, podobně jako 5 let starý Vlk z Wall Street, který sice není klasickou gangsterkou, ale svým dějem i pojetím k nim má velice blízko.

Irčan | Foto: Netflix (2019)

Zatímco u předchozích Scorseseho snímků macatou stopáž vždy vyvažovalo chvílemi až drasticky rychlé tempo, takže utekly paradoxně velmi rychle, u druhého Kmotra ospravedlňovalo extrémní délku rozdělení filmu do dvou samostatných, paralelně probíhajících dějů (dostali jsme tak dva skvělé filmy v jednom), a v případě Leoneho posledního počinu zase komplexní dějová struktura mohutně pracující s flashbacky, ale hlavně postavená na mistrovském skloubení mnoha nadčasových témat (dospívání/stárnutí, přátelství, zrada, osudová láska, změny ve společnosti aj.), jehož zásluhou je TvA mnohovýznamovým dílem plným širokého spektra emocí.

Problém Irčana pak spočívá právě v tom, že jeho délku a relativní pomalost vlastně nic nekompenzuje či neobhajuje. Jde o příběh v podstatě řadového mafiánského zabijáka, jenž je, zjednodušeně řečeno, zajímavý akorát tím, že se v hierarchii podsvětí dostal celkem vysoko (v rámci žánru nic nového), zabil hodně lidí, bylo mu to celkem jedno (sám o sobě jistě zajímavý motiv, ve filmu však ne zcela vytěžený), a nakonec se dožil hodně vysokého věku. To je, co se osudu a hloubky titulního charakteru týče, víceméně vše.

Irčan | Foto: Netflix

Tím chci především naznačit, že samotná osoba Franka Sheerana mi nepřijde natolik zajímavá, aby o ní musel jeden z nejlepších režisérů všech dob natočit skoro čtyřhodinový film. Ve srovnání s Tonym Montanou (Zjizvená tvář), Vitem a Michaelem Corleoneovými (Kmotr) či třeba Noodlesem (TvA) je zkrátka tenhle Irčan minimálně o třídu méně atraktivním protagonistou.

Asi by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby si Scorsese od Irčana sliboval svoje vlastní Tenkrát v Americe - těch styčných bodů tam podle mě není málo, zejména v souvislosti s hlavní postavou a jejím osudem (a včetně toho, že i Irčan je vlastně jedna velká retrospektiva, odehrávající se napříč několika desetiletími). Na to mu však chybí právě ona značná tematická a motivická pestrost a větší důraz na emoce, jimiž TvA doslova přetéká.

Irčan | Foto: Netflix (2019)

Pokud ale Irčan obsahuje něco skutečně a bez přehánění dobrého, kvůli čemuž stojí za vidění, je to fascinující postava (v USA legendárního) odborářského předáka Jimmyho Hoffy v podání strhujícího Ala Pacina, jenž si tady hlasitě říká minimálně o další oscarovou nominaci. Zatímco většina božského obsazení, včetně De Nira, Pesciho či Keitela, zde odvádí svůj lepší standard, tj. do svých rolí se náramně hodí a hrají je přesně tak dobře, jak od nich očekáváte (bez ohledu na kontroverzní digitální omlazování), Pacino si zase jednou naplno užívá možnost hrát výborně napsanou postavu v kvalitním filmu. Z jeho Hoffy sálá energie a zápal na všechny strany (učebnicový charismatický politik, jemuž lid zobe z ruky) a naprostou většinu scén, v nichž se vyskytuje, si krade nekompromisně pro sebe - společné pasáže s De Nirem nevyjímaje. Navíc právě pracovně-přátelský vztah Franka s Hoffou je možná jediným hlubším příběhovým prvkem, jenž má u diváků šanci na silnou emocionální rezonanci. Mimochodem, tématu amerických odborů je ve filmu věnováno hodně prostoru, je však zpracováno velmi srozumitelně, aby mu dokázali snadno porozumět i diváci, kteří nejsou Američané a o této problematice neví lautr nic.

Solidně je vykreslen i problematický vztah jedné z Frankových dcer (Anna Paquin) ke svému otci, tam se však Scorsese až do konce drží spíš v rovině náznaků, než aby na plátně rozpoutal mezi těmito dvěma nějaký okázalý konflikt.

Irčan | Foto: Netflix

Irčan není v žádném ohledu špatný film. Nikterak mě nepřekvapí, když ho budou mít mnozí ortodoxní "scorseseovci" či prostě jen zarytí milovníci rozmáchlých mafiánských historek v první pětce letošní filmové nadílky. Ostatně nabízí v podstatě vše, co sliboval a co máme na 'Martym' a jeho gangsterkách rádi (tedy až na to nepolevující ďábelské tempo). Z mého pohledu jsme to ale tentokrát nedostali v podobě, která by dokázala uchvátit po dobu celých víc jak tří hodin.

Hodnocení: 65 %

Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE

Ankety
Jste fanoušky JCVD?
Ano
Ne
Dříve ano, dnes už ne
Nejnovější články:
Načíst další články
TOPlist