Největší filmové propadáky roku 2019? Nepřirozeně erotické kočky, hračky a komiksové finále

Největší filmové propadáky roku 2019? Nepřirozeně erotické kočky, hračky a komiksové finále 15 obrázků v galerii
Cats | Foto: Universal Pictures
Máme tu nový rok a s ním i různé bilanční žebříčky. My si dnes posvítíme na filmy, kterým se loni vůbec nedařilo. Propadáků by se přirozeně našlo od ledna 2019 mnohem více, ale my se zaměřujeme čistě na projekty, kde se tratilo opravdu ve velkém.

Dvě drobnosti na úvod:

1) Rozpočet je jedna věc, druhá jsou celkové náklady, kam je třeba započítat reklamu a distribuci. Z celkových tržeb jde navíc jen část zpět studiu (něco musí dostat i kina a producenti), takže i když film stál například 50 milionů a vydělal 60, pořád je ve ztrátě. Na to, aby se s jistotou zaplatil, je třeba, aby vydělal minimálně 2x, ideálně 3x víc, než kolik je uváděný rozpočet.

2) Navzdory číslům níže se kinům daří dobře. V posledních letech tržby dokonce rostou a zdá se, že pirátství nakonec nad kinosály nevyhrálo.

A nyní už k největším propadákům roku 2019:

BLÍŽENEC

Rozpočet: 138 milionů dolarů
US tržby: 48 milionů dolarů
Celosvětové tržby: 173 milionů dolarů

Jeden by řekl, že akční blockbuster v kombinaci s Willem Smithem (respektive dvěma) a oscarovým režisérem musí vést k hitu. Jenže to celé přišlo pozdě. Digitální omlazení dnes už málokoho šokuje, na scénáři bylo až příliš znát, že se přes dvacet let povaloval v Hollywoodu a pokud jde o užité technologie, které měly nabídnout revoluční zážitek, i tam Ang Lee minul cíl (v prvé řadě proto, že málokterá kina uměla film vůbec promítat v zamýšlených formátech a za druhé to vlastně diváky vůbec nezajímalo).

CATS

Rozpočet: 95 milionů dolarů
US tržby: 19,9* milionů dolarů
Celosvětové tržby: 40,4* milionů dolarů

Od uvedení prvního traileru měl málokdo z filmových Cats dobrý pocit, protože vypadaly vážně hodně ujetě a podivně sexuálně (a ne takovým tím příjemným způsobem, který by chtěl člověk vidět v kině). Když ale režisér Tom Hooper ustál Bídníky, proč by s rozpočtem 100 milionů nedal i muzikál Kočky? Inu, evidentně to opravdu bylo nad jeho schopnosti. Výsledek je tak divný, jak se zdálo s upoutávek (ale ne dost divný, aby to lákalo davy). Snímek se ještě hraje, takže jeho tržby nejsou definitivní (proto ta hvězdička), ale již nyní je jisté, že se ztráty vyšplhají minimálně na 71 milionů dolarů.

DOKONALÉ REPLIKY

Rozpočet: 30 milionů dolarů
US tržby: 4 miliony dolarů
Celosvětové tržby: 9,2 milionů dolarů

Film, o kterém málokdo slyšel a to navzdory tomu, že si v něm hlavní roli střihl Keanu Reeves. Nadějná sci-fi o vědci, který naklonuje svojí mrtvou rodinu (a přirozeně se to neobejde bez problémů) bohužel potvrdila, že Reeves vždy na jeden dobrý film natočí dva špatné. Oblíbenou hvězdu to každopádně trápit nemusí. V prvé řadě je Reeves známý tím, že mu nejde o úspěch a za druhé má před sebou hned několik komerčních jistot (John Wick 4, Matrix 4), které mu zajistí to, že si vydělá a může dál experimentovat.

PLAYMOBIL VE FILMU

Rozpočet: 40 milionů dolarů
US tržby: 1 milion dolarů
Celosvětové tržby: 13,7 milionů dolarů

Takový nezájem se málokdy vidí. Ale ono už ledasco naznačovalo, jak rychle se divákům okoukaly jiní panáčci - první LEGO® příběh vydělal 468 milionů dolarů, kdežto druhý (též slušně hodnocený) o pět let později už jen 191. Pouhý jeden milion z amerických kin pro Playmobil je nicméně bezprecedentní výsledek pro film, který byl nasazen do široké distribuce.

STEHLÍK

Rozpočet: 45 milionů dolarů
US tržby: 5,3 milionů dolarů
Celosvětové tržby: 9,9 milionů dolarů

Od adaptace úspěšného románu Stehlík se hodně čekalo. Ostatně, kniha získala v roce 2014 Pulitzerovu cenu, Carnegieho medaili za literaturu a filmovou verzi dostali na starost režisér John Crowley (Brooklyn) a scenárista Peter Straughan (Jeden musí z kola ven). Výsledek přesto nepřesvědčil. Když Stehlík přišel do kin, úplně prošuměl. Pravda, neměl nejlepší recenze, ale minimálně Nicole Kidman by nějaký ten zájem u diváků vyvolat měla.

TERMINÁTOR: TEMNÝ OSUD

Rozpočet: 185 milionů dolarů
US tržby: 62 milionů dolarů
Celosvětové tržby: 260 milionů dolarů

Nový Terminátor měl být návratem série na vrchol. A nebyl důvod tomu nevěřit, protože všechny zapadlo na své místo - James Cameron byl (alespoň částečně) zpátky u kormidla, vrátila se Linda Hamilton do hlavní role, k tomu eRkový rating a přímé navázání na milované první dva díly. Možná (vzhledem k charakteru článku) čekáte, že ze slibů nakonec nic nebylo. Ale to není případ Temného osudu! On si opravdu došel pro dobré recenze i reakce fanoušků. A přesto v Americe vydělal komicky málo. Proč? Těžko říct. Nabízí se, že po všech těch mizerných restartech už diváci nad sérií zlomili hůl. Dost možná ale vidíme konec jedné éry, kdy někdejší přední filmové značky patří už minulosti a pár platícím nostalgikům. Ostatně, letos uvedený poslední Rambo také nebyl špatný a v kinech se stěží zaplatil.

X-MEN: DARK PHOENIX

Rozpočet: 200 milionů dolarů
US tržby: 65 milionů dolarů
Celosvětové tržby: 252 milionů dolarů

Neplánované velkolepé loučení se sérii X-Men a současně jediný regulérní propadák série. Když u Disneyho nečekaně koupili Foxe, znamenalo to konečnou pro stávající mutantí sérii. Což nutně nevadilo. Dark Phoenix mohl posloužit jako důstojné rozloučení (a ostatně se o to film i finální scénou snaží). Produkční problémy a mizerné PR nicméně udělalo svoje a výsledkem byl ohromný propadák, který se promítl již do účetních knih Myšího domu. Ztráty? 100-120 milionů. Tenhle nákup vyšel studio draho.

Ankety
Jaký film Alana Parkera máte nejraději?
Bugsy Malone (1976)
Půlnoční expres (1978)
Sláva (1980)
Pink Floyd: The Wall (1982)
Střílejte na měsíc (1982)
Křídla (1984)
Angel Heart (1987)
Hořící Mississippi (1988)
Navštivte ráj (1990)
The Commitments (1991)
Vítejte ve Wellville (1994)
Evita (1996)
Andělin popel (1999)
Život Davida Galea (2003)
Nejnovější články:
Načíst další články
TOPlist