Recenze: Blíženec - je nová akční sci-fi s Willem Smithem revoluční podívanou?

Blíženec | Paramount Network
Blíženec
Blíženec | Dokina.cz - Tiscali.cz
Nejlepší světový zabiják Henry Brogan (Will Smith) se po splnění své poslední mise dozví informace, které neměl, a stane se tak pro své zaměstnavatele nepohodlným. Je proto potřeba ho odstranit - ale kým, když je ve svém oboru absolutní špičkou? Jedině sebou samým...
Ang Lee (Tygr a drak, Zkrocená hora, Pí a jeho život) zfilmoval scénář, jenž po Hollywoodu putuje údajně už někdy od 90. let. A na příběhu je to (bohužel) docela znát.

Blíženec
Filmů o nepohodlných zabijácích existují spousty - a mnohé z nich jsou dodnes (z různých důvodů) vynikající (Killer, Leon, Ghost Dog - Cesta samuraje). Blíženec se od všech ostatních liší tím, že ústřední postava zde nečelí policii či 'kolegům z branže', ale svému mladšímu klonu, jenž stvořila společnost, pro níž Brogan dosud pracoval.
Will Smith, Mary Elizabeth Winstead
Will Smith | Paramount Network
Blíženec je snímek zajímavý předně dvěma aspekty - prvním jsou vizuální efekty. Digitálně (o cca 30 let) omlazený Will Smith vypadá v každém záběru, v němž je mu tvář zřetelně vidět, dokonale realisticky. Divák tak má pocit, že skutečně sleduje vedle opravdového stárnoucího Smithe jeho autentickou mladou "verzi". Stejně bezchybný 'de-ageing' byl dosud vidění asi jen v Captain Marvel, kde se své výrazně mladší podoby dočkal Samuel L. Jackson.
Druhou nejsilnější stránkou jsou akční scény. Lee je skvělý režisér a jeho žánrový a tematický záběr je obdivuhodně široký - za svou téměř třicetiletou filmařskou kariéru už se s výjimkou hororu dotkl snad všech hlavních filmových žánrů. A v minulosti už nejednou předvedl, že ani akční scény mu nečiní problém, ať šlo o výtečné kung-fu souboje v Tygru a drakovi či velkolepé trikové orgie v jeho vysoce svérázné adaptaci komiksového Hulka z roku 2003. Blíženec je na akci de facto postaven - obsahuje jí hodně a ve dvou případech (honička na motorkách, finální bitka) je vyloženě vynikající. Obě pasáže mají výtečnou kameru, střih, choreografii a hlavně celkovou inscenaci. Rozhodně patří mezi to nejlepší, co akční žánr letos nabídl, a už se nemohu dočkat, až je uvidím znovu (zejména kvůli jejich opojnosti a různým drobnostem, jichž je příliš na to, aby se všechny daly hned napoprvé pochytit a patřičně docenit).
Will Smith
Blíženec | Paramount Network
To však naneštěstí neplatí pro celý film, jenž kromě výše zmíněných pozitiv už dále nemá moc co nabídnout. Když pomineme ústřední zápletku, zbylý děj je vlastně dost banální, řídký a předvídatelný. A atmosférou je určitě mnohem bližší právě odlehčeným akčním filmům 90. let (viz např. Likvidátor s Arnoldem Schwarzeneggerem) než moderním hutným thrillerům (Bourneovská série), natož seriózním sci-fi (tím ale Blíženec snad ani být nechtěl, tedy doufejme).
Smith je ve své netypické dvojroli přinejmenším ucházející, postavy ostatních herců (Mary Elizabeth Winstead, Benedict Wong) jsou ale více či méně zbytečné. Velmi průměrný je i záporák Clivea Owen, neboť i on je pro děj vlastně dosti okrajový a jakž takž zajímavý je pouze svým vztahem k mladému Smithovi a jedinou (jím vyřklou) silnější myšlenkou, již film nabízí.
Blíženec je solidní přímočará akční jízda, která každopádně měla na to být něčím víc (jak námětem, tak jménem režiséra), ale ani tato její výsledná podoba není nikterak tragická, byť exkluzivní žánrová událost se nakonec tak úplně nekoná.
Hodnocení: 65%
Půjdete na Blížence do kina? A jaký film s Willem Smithem máte nejraději? Napište nám do diskuze.