Mají zatracovaní herci a osobité filmy šanci uspět na příštích Oscarech?

Mají zatracovaní herci a osobité filmy šanci uspět na příštích Oscarech?
Zlatokopky | STX Films
Toronto International Film Festival (dále jen TIFF) se řadí k těm předním festivalům a obzvláště pro USA (a Kanadu, pochopitelně) představuje vrchol podzimní přehlídky ambiciózních filmových děl. Výsledky a kritické či divácké ohlasy z kanadského Toronta často pomáhají utvářet věrohodný obrázek toho, jak by to mohlo přibližně vypadat na nadcházejícím oscarovém klání. Osobně jsem si vědom toho, že předávání pozlacených plešounů se v posledních letech stává kritizovanou reklamou na hollywoodský multikulturalismus, feminismus a filmová díla, která jedou na jistotu a nenabízí příliš originální cinefilní exhibice. Dle výsledků letošního ročníku TIFF bychom však prozatím mohli trochu naivně očekávat, že stereotypy konečně ustoupí.
Hlavním argumentem by mohl být hojně diskutovaný snímek JoJo Rabbit
Taika Waititi
Králíček Jojo | 2019 Twentieth Century Fox Film Corporation
režiséra Taiky Waititiho, jenž si z Toronta přivezl prestižní cenu diváků TIFF People's Choice Award. Protiválečná satira, kde polynéský žid Waititi ztvárňuje postavu imaginárního Hitlera, sice nevzbuzuje jednotně nadšené reakce, z necelých šedesáti recenzí na Rotten Tomatoes si drží rating 7,3/10 a někteří hodnotící mluví v souvislosti s filmem o "svévolné blbině", ale její ocenění hovoří jasně - hned devět držitelů této ceny z posledních deseti let skončilo s oscarovou nominací za nejlepší film, přičemž hned tři z těchto snímků na Oscarech v hlavní kategorii také triumfovali (jmenovitě Zelená kniha, 12 let v řetězech a Králova řeč). Kdo přitom zná Waititiho tvorbu, tak ví, že stereotyp je to poslední slovo k jejímu popisu. A co víc, chvála se snáší také na herecké výkony, tudíž není úplně vyloučeno, že by si sympatický Novozélanďan nemohl dojít pro nominaci také za svůj výkon ve vedlejší roli.
Vzhledem k oscarovým ambicím působí neobvykle také další hojně skloňované jméno, jímž není nikdo jiný než Jennifer Lopez. Úspěšná zpěvačka vždy platila za ten typ herečky, která se dokáže prosadit jen díky atraktivnímu vzhledu, ale ve vychvalované novince Zlatokopky prý ve své vedlejší roli nevídaně válí a říká si poprvé v kariéře o hmotná ocenění z ranku těch pozitivních. Snímek, jenž je přirovnávám spíše k progresivní režii Martina Scorseseho nežli k hloupé stryptýzové show, má od kritiků stále úctyhodných 87% a daří se mu nadmíru dobře také finančně.
Velký humbuk panuje také kolem novinky režiséra Noaha Baumbacha
Manželská historie
Manželská historie | Netflix
Marriage Story, v níž se rozvádí Adam Driver se Scarlett Johansson. Palec nahoru otočilo zatím všech 58 kritiků a očekává se, že snímek bude bojovat o Oscary za nejlepší film, režii, originální scénář a zřejmě i za většinu herců. Kromě ústřední dvojice se snáší chvála také na vedlejší postavy v podání Laury Dern (ta si prý dává rozvodového advokáta s obrovským přehledem), Alana Aldy a polozapomenutého Raye Liotty. V People's Choice Award skončil Marriege Story na druhém místě.
Z ranku filmových děl pak dotváří skupinku současných favoritů na nejprestižnější filmové ocenění ještě trojice Joker, Ford v Ferrari a Parazit. Zatímco poslední jmenovaný je žhavým kandidátem na nejlepší neanglicky mluvený snímek, jemuž Nabarvené ptáče bude konkurovat jen těžko, první dva by měly patřit k horkému zboží v hlavní oscarové kategorii. O Jokerovi už bylo i na našich stránkách napsáno dost, a byť jeho rating po kanadském uvedení oproti Benátkám klesl, stále se s ním musí počítat. Minimálně Joaquin Phoenix by měl být jistotou na poli oscarových nominací, zatímco film samotný to bude mít pro obsažené násilí zřejmě trochu složitější. Ford v Ferrari (u nás pod názvem Na plný plyn)rozdával radost už z živelných trailerů a zatím to vypadá, že výsledný dojem z filmu nebude nijak odlišný. Matt Damon i Christian Bale prý válí a jejich postavy jsou stejně dynamické jako sekvence závodů, které James Mangold zvládá na výbornou. Zatímco Rivalové před šesti lety na Oscarech pohořeli, tady se rýsuje značně pozitivnější osud.
Matt Damon, Christian Bale
Le Mans '66 | Walt Disney Studios
No a co se týče herců, kromě zmiňované Jennifer Lopez padají v souvislosti s Oscary další docela zajímavá jména. Diváky i kritiky zaujal Antonio Banderas ve filmu Bolest a sláva od Pedra Almodóvara, podobně jako Adam Sandler v Uncut Gems nebo Jamie Foxx v dramatu Just Mercy, kde ztvárňuje muže čekajícího na rozsudek smrti. Zaujal také snímek Two Popes a herecké výkony veteránů Jonathana Pryce a Anthony Hopkinse, kteří se rovněž objevili na listině potenciálních oscarových uchazečů. A překvapením je také skvěle přijímaný výkon Eddieho Murphyho v komedii Dolemite Is My Name, u něhož se ale přesto očekává, že mezi všemi vážnými polohami nakonec zapadne bez povšimnutí.
Typickou "oscarovkou" pak asi nebude chválená novinka Riana Johnsona Na Nože, byť nejspíše nabízí úrodný materiál minimálně pro ceny herecké. Do souboje o nejlepší film se navíc ještě dopředu počítá s filmy, jejichž oficiální uvedení teprve přijde - s filmy jako The Irishman, 1917 nebo Little Woman. Tak jako tak, letos je nadílka potenciálních oscarových filmů mnohem zajímavější a různorodější než v posledních letech, a pokud si akademie opět nevybere jen sterilní pozlátka na bohatém švédském stolu, mohl by se Oscarům zase trochu navrátit ztracený lesk.