Recenze: To Kapitola 2 je komplexní a intenzivní hororovou podívanou

To Kapitola 2 | Warner Bros.
Isaiah Mustafa, James Ransone, Jessica Chastain, Bill Hader, James McAvoy, Jay Ryan
To Kapitola 2 | Warner Bros.
První To bylo v mnoha ohledech vydařeným filmem, zaslouženě se stalo komerčním hitem, a tudíž se nepřekvapivě dočkalo pokračování, které však naštěstí není pouhou vynucenou nastavovanou kaší, ale adaptací částí Kingovy knihy, na které v prvním snímku nedošlo.
Předchůdce z roku 2017 vynikal především propracovanými a výborně zahranými (dětskými) postavami a atmosférou, blízkou snímkům typu Stůj při mně (zdařilá adaptace knihy Stevena Kinga z roku 1986) či současnému seriálovému hitu Stranger Things, který vznikl jako reakce a pocta právě na obdobně laděné příběhy, které v sobě mixují prvky dobrodružných sci-fi a hororů. Obvykle vyprávějí o skupině dospívajících dětí, jež kromě běžných problémů spojených s jejich věkem potká osudové střetnutí s různými formami nadpřirozena (obvykle mimozemšťané či monstra).

To Kapitola 2
Pokud měl první díl nějakou slabinu, byly to - paradoxně - hororové scény. Ne že by byly nějak vyloženě nepovedené, nudné či dokonce nechtěně směšné. Klaun Pennywise (Bill Skarsgard) je po právu slavnou hororovou ikonou (byť strašidelnější byl přeci jen v podání Tima Curryho v televizní verzi z roku 1990) a jeho rozmanité a nápadité způsoby teroru rozhodně byly poutavé a působivé. Ale k prvotřídnímu filmovému děsu a mrazení, jaké známe z kingovských adaptací - nejlépe asi z legendárního Kubrickova Osvícení - vždy něco málo chybělo. Možná osobitější a invenčnější režisér...
To Kapitola 2
To Kapitola 2 | Warner Bros.
Zřejmě nebude velkým překvapením, že s druhou kapitolou je to vesměs stejné. Neznámé dětské představitele sice vystřídali dospělí v čele s hvězdným Jamesem McAvoyem a Jessicou Chastain (a jejich charaktery nyní pochopitelně čelí strastem dospělého života), ale styl filmu a jeho silné i slabé stránky zůstaly víceméně zachovány.
Herecké výkony jsou tudíž opět skvělé, hlavní postavy mají hloubku, jsou dobře vykreslené a každé je věnován dostatek prostoru, jehož podstatnou část zabírá potýkání se s dlouhodobými traumaty, jimiž hrdinové trpí. Opět tak jsou vkusně nastíněna některá vážná sociální témata (soužití s tyranským rodičem, domácí násilí, coming-out, fóbie atd.). Díky tomu všemu Muschiettiho snímek velmi dobře funguje po stránce emocí i napojení se na ústřední charaktery.
To: Kapitola 2 | Warner Bros.
Zajímavostí je, že Bill (McAvoy) zde funguje jako jakési Kingovo alter ego - v dospělosti se stal úspěšným autorem hororových knih. Jeho blízcí, spolupracovníci i fanoušci mu však vyčítají zpravidla nepovedené závěry... V souvislosti s tímto motivem (a running jokem) je pak divák logicky o to zvědavější na finále - a to naštěstí nepovedené určitě není. Je velmi dlouhé (kolem 30 minut!), ale dostatečně pestré a velkolepé. Je hodně vidět, že si na něm tvůrci dali záležet.
Tentokrát se více dozvíme také o původu titulního zla, ale o úplně jasném a snadno srozumitelném vysvětlení jeho geneze a esence se mluvit nedá (bohužel).
Na své si zde přijdou i milovníci filmových odkazů - jednu scénu jistě ocení obzvláště fanoušci kultovní Věci Johna Carpentera. Za zmínku rovněž stojí, že druhé To (stejně jako první) obsahuje mnoho podařených vtipných momentů a hlášek, které film chvílemi příjemně odlehčují, aniž by přitom kazily celkovou atmosféru. A i když střihač mohl být trochu nekompromisnější (a zejména v prostřední části, v níž jedno specifické dějové schéma vidíme hned v několika variacích, i kreativnější), takřka tříhodinová stopáž není díky příjemnému tempu vyprávění a mnoha silným scénám nikterak nesnesitelná.
James McAvoy
To Kapitola 2 | Warner Bros.
Oba díly (či kapitoly, jak chcete) To, které jako celek tvoří konzistentní pětihodinový kolos, bezpochyby patří mezi nejlepší mainstreamové horory posledních pár let. Rovněž se už teď mohou směle zařadit mezi kvalitní adaptace Kingových knih. A pravděpodobné jediné, co nás v jejich případě může (různou měrou) mrzet, je, že na jejich zrežírování byl najat "pouze" schopný řemeslník, a ne svérázný vizionář, který mohl dát této novodobé románové klasice jedinečný a nezaměnitelný filmový tvar. Kdyby první díl režíroval původně najatý Cary Fukunaga (Temný případ, Bestie bez vlasti), jenž aktuálně točí novou bondovku, mohlo to být ještě výjimečnější…
Hodnocení: 70%