Recenze: Tolkien - Životní příběh otce Pána prstenů

Tolkien | RECONLY.cz
Obsáhlá látka překvapivě připadla do rukou relativně neznámých tvůrců, mezi nimiž (pomineme-li zatím herecké obsazení) nejvíce vyčnívá slavný americký skladatel Thomas Newman. Vedle něj tak nějak vyšumí jména finského režiséra kyperského původu Dome Karukoski, kameramana Lasse Franka nebo scénáristické dvojice Davida Gleesona a Stephena Beresforda. Dle výsledné podoby filmu je však zřejmé, že se nejedná o žádnou bandu nazdárků, neboť Tolkien od začátku vypadá a zní opravdu krásně. Thomas Newman složil další klavírní a smyčcové motivy, při jejich poslechu přebíhá mráz po zádech a které bezchybně zvýrazňují atmosféru příběhu a pomáhají dirigovat jeho rytmus. Karukoski s Frankem pro změnu berou za poctivý konec vizuální stránku, vymýšlejí nápadité kamerové pozice a úhly a umí docílit toho, aby převážně exteriérový snímek nepůsobil chladně a upovídaně.

Tolkien
Scénář asi řadu nadšených tolkienovců trochu zklame, protože se zaměřuje na tu životní etapu spisovatele, která předcházela napsání jeho průlomové knihy. Nedočkáme se tedy příliš zajímavostí ohledně samotného vzniku románů či momentálních událostí, jež ho pomáhaly dotvářet. Zato však dostaneme možnost nahlédnout do nitra mladého muže, který se musí se svým talentem a okolními romantickými vlivy nejprve vypořádat, a příběh systematicky rozvíjí různé životní zkušenosti, v nichž jen trochu pozorný divák rozezná přímé inspirační zdroje a motivace pro Tolkienovy knihy.
Sekvence, které zachycují Tolkienovu představivost uprostřed bitevních
Nicholas Hoult
Nicholas Hoult | Paramount Network
scenérií první světové války, velmi přirozeně propojují epické měřítko scény s poetickým a osobním nádechem vyprávění, zaměřeným jinak převážně na vztahy hlavní postavy s univerzitními přáteli (od nichž se odvíjí hlavní téma jeho knih v podobě přátelství a vzájemné výpomoci) a celoživotní láskou Edith, která mu zase pomůže vdechnout život jeho smyšleným jazykům. Škoda jen, že není přeci jenom více prostoru věnováno Tolkienovi-spisovateli, jenž je především v prostřední části odsunován na úkor Tolkiena-zamilovaného studenta. I tento osobnostní vývoj je samozřejmě důležitý a ústí do zajímavé konfrontace s jazykovým profesorem ve výborném podání Dereka Jacobiho, ale nabízí zkrátka více nudných klišé nežli zásadních dějových posunů.
Je třeba určitě pochválit Nicholase Houlta, jenž podává odměřený, ale přesný a uvěřitelný výkon. A přehnaně kritizovat nemohu ani nikoho jiného, kdo se na filmu podílel. Od krásně vyzdobených exteriérů přes přesnou atmosféru doby až po zvládnuté vizuální efekty a samozřejmě režii a střih – vyprávění totiž na docela velké dějové ploše nezahlcuje a ani nevyvolává dojem zkratkovitosti.
Tolkien
Tolkien | Paste Magazine
Nedostaneme sice kdovíjak strhující životopisné drama a klíčová romantická linie mohla být mnohem silnější, ale zase máme možnost poznat legendárního spisovatele v jeho nejosobnější rovině a obdivovat jeho fantazii, která se formovala v průběhu celého jeho mládí. V závěru opravdu uvěříme, že jsme právě sledovali životní pouť muže, jenž je zrozen a připraven sepsat nejúžasnější knižní dobrodružství celého století, a tím pádem považuji Tolkiena za dílo minimálně zdařilé a zajímavé.
Hodnocení: 75%