Dnes v TV: Jeden svět nestačí - vzpomínka na dobu, kdy s Bondem ještě byla legrace

Jeden svět nestačí | 1999 MGM
James Bond toho zažil ve své filmové kariéře hodně a když otěže přebral Pierce Brosnan v roce 1995 ve Zlatém oku (přičemž si na něho producenti brousili zuby již mnohem dříve, ale závazky k seriálu Remington Steele Brosnanovu agentskou kariéru zbrzdily), vydal se cestou maximální zábavy.
Zlaté oko se ještě jakžtakž pokoušelo o nějakou tu tíživost a osudovost, Bondova mise do Azerbajdžánu za Robertem "necítím bolest" Carlylem už ale jela čistě na vlně hlášek, akce a roztomile přepálených rozhodnutí - jako když je specialistka na jaderné zbraně nejen extrémně vyvinutá, ale navíc vypadá jak Lara Croft a jmenuje se Christmas, aby "Vánoce byly každý den".

Jeden svět nestačí
Brosnanův Bond, dost možná nejstylizovanější uchopení agenta 007 vůbec, se zvoleným pojetím blíží spíše dnešním komiksovým adaptacím než kouskům s Seanem Connerym a Rogerem Moorem. V devadesátých letech byla větší sázka na komedii a vizuální atrakce správnou volbou, protože Bond - jakkoli už tehdy nepochybně slavný - konečně mohl oslovit diváky v kinech po celém světě. Ostatně i pro české publikum byl Brosnan v podstatě prvním Bondem, jehož opravdu poznali (respektive si ho pořádně mohli užít v kinech a jehož Zlaté oko provázela předzvěst filmové události). A protože Zítřek nikdy neumírá byl možná až moc klasický (což se odrazilo i na slabších tržbách), v Jeden svět nestačí si hlavně autoři hráli. A jak pěkně to vyšlo!
Jeden svět nestačí
Jeden svět nestačí | 1999 MGM
Jde sice hlavně o pečlivě sestavený produkt "na míru" a to v rámci scénáře, režie i produkce, ale to nutně nevadí. Vše je na svém místě a funguje, jak má. Stejné je to s herci - nemají nutně co hrát, ale typově své figurky zvládají bravurně. Postavil bych se i za Denise Richards, které se svého času kritici za její výkon vysmáli (byla též oceněna Zlatou malinou). Ano, žádný hluboký výkon nepředvedla, ale co si budeme povídat - naše fantazie, pokud je o Bond girl, naplnila téměř dokonale.
Jeden svět nestačí nabízí i po dvaceti letech od své premiéry výbornou porci zábavy, kterou bych si s chutí klidně zopakoval na velkém plátně. Současně film ukazuje dva zajímavé trendy. V prvé řadě to, jak moc se posunula hranice úspěchu. Snímek ve své době celosvětově vydělal v kinech "pouhých" 361 milionů, což bylo v rámci série rekordní číslo a producenti to považovali za skvělý výsledek. A pak je tu otázka krátké divácké paměti. Loni hodně internetem hýbala kauza možné další změny Bonda (pohlaví, pleti, případně obojího najednou). Že by šlo o svatokrádež. Ale ruku na srdce, když vedle sebe postavíme Brosnanova Bonda (=elegantní donchuán) s Craigovým (=syrová mašina), ti dva nemají vlastně nic společného. Tak jakápak svatokrádež. Postava slavného agenta se již razantně změnila. A taky jsme to přežili.
Hodnocení: 80%