4.7.2019, 12:00

Karlovarské přísliby - Zbraně, nebo kamery?

Karlovarské přísliby - Zbraně, nebo kamery? 2 obrázky v galerii
Týpci a zbraně (2016) | Foto: Freeman Ent.
3.část - Ano, řeč musela přijít i na onu kontroverzní, nechutnou a opovrženíhodnou reklamu České zbrojovky.

Následuje rychlé uvedení do děje. Pár dnů před začátkem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary zhruba čtyřicítka českých filmařů včetně lidí jako Jan Hřebejk nebo Aňa Geislerová poslala vedení festivalu otevřený dopis, v němž se ohrazuje proti tomu, že akci sponzoruje společnost, která podle vyjádření Amnesty International prodává zbraně do zemí s nedemokratickými systémy vlády a tím pádem profituje na potlačování základních lidských práv. Ve stejnou dobu se vznesla vlna kritiky na internetu, která označovala reklamu za neetickou.

Zmiňovaná reklama České zbrojovky na MFF Karlovy Vary. Na Facebooku zveřejněna 26. června 2019. | Foto: Česká zbrojovka

Jak vidíte na obrázku, celý ten poprask je kolem věty „We love shooting.“ Ta se dá přeložit dvěma způsoby stejně jako samotné sloveso „to shoot“. První možnost je „Milujeme natáčení“, zatímco ta druhá, a tady je jádro problému, zní „Milujeme střílení“. Hah. Černohumorná slovní hříčka. Nechci zabřednout do zdlouhavé rozpravy o morálce, etice a sociálních problémech dnešního světa, ale pomlčet o tom nemůžu.

Je sice hezké, že čeští filmaři mají takovou starost o festival, jeho reputaci a odpor proti firmám porušujícím mezinárodní zákony, ale přitom doposud přehlížejí hlavní „neetičnost“ tohoto sponzoringu. To jest, že světový festival, který navštěvují světové hvězdy, který má renomé a který značně pozvedá kulturní úroveň naší republiky a který by se měl řídit jistými morálními a etickými principy, sponzoruje společnost, která prodává zbraně. Společnost zaměřující se na produkci nástrojů umožňujících efektivnější vraždění.
Je to jednoduché. Jsem pacifista, který si uvědomuje nedosažitelnost a neuskutečnitelnost reálného světového míru a uznává nezbytnost několika mála konfliktů a nutnost existence zbraní. Proto beru reklamu jen jako cynický vtip, který dokazuje sebereflexi marketingového oddělení zbrojařské společnosti. Ale pokud se někdo chce ohrazovat proti reklamě nebo sponzoringu, měl by se přinejmenším stejně aktivně veřejně pohoršovat nad existencí takové firmy a vlastně celého zbrojního průmyslu a nad jeho činnostmi a nad střílením kohokoliv, kdekoliv, nehledě na to, zda to je demokratický režim, nebo ne. Jinak je to čiré pokrytectví.

Samotný festival zatím reagoval pouze neutrálním prohlášením, v němž se hájí tím, že nenese odpovědnost za způsob propagace svých sponzorů, což je pravda. A očekávat, že vypoví spolupráci se sponzorem, který vyplnil volné místo po ČEZu, je naivní, protože festivalový rozpočet 135 melounů se sám nezaplatí a jen málokterý průmysl má tak jisté a stálé zisky jako ten zbrojní. Navíc je otázka, zda by vůbec nového sponzora našli.

Nevyhnutelným výsledkem této kontroverze je zbytečné veřejné pohoršení a rozdělení lidí na dva tábory. Naštěstí se ale tato rozmíška do příštího ročníku uklidní a všechno bude zase jinak. A jak už někdo poznamenal - když někomu vadí podpora zbrojařské firmy, další na řadě bude Phillip Morris za podporu závislosti na tabákových výrobcích, potom Pilsner za podporu závislosti na alkoholu a nakonec třeba Sazka za profitování z gamblingu. Kam se to ale pak dostaneme?

Ankety
Těšíte se na nového Batmana?
Ano
Ne
TOPlist