Recenze: Plán útěku 3 - další Slyův průšvih nebo důstojné zakončení série?

Plán útěku 3 | Lionsgate
Plán útěku 3
Plán útěku 3 | Lionsgate
Na vině byl hlavně nízký rozpočet (3x menší oproti jedničce), díky němuž se muselo šetřit úplně všude, tvůrčím týmem počínaje a obsazením konče (o žalostné kvalitě triků jak ze stařičkých Strážců vesmírů lepší nemluvit).
Co se vlastně stalo? Inu, jednička byla fajn, ale nevydělala. Respektive nevydělala v Amerických kinech a když přišlo na přetřes pokračování, běželi producenti na čínský trh, protože tam se jí vedlo dobře. To vedlo k poasijštění castingu, což samozřejmě nemohlo uškodit (naopak čínští draci umí v akčním žánru vždy nadělat pro oko pěknou paseku). Jenže se šetřilo. A to extrémně. Dvojka přitom měla scénář, který pracoval s nejvíc high-tech vězením na světě. Blížící se průšvih potvrdilo angažování režiséra Steven C. Miller, což je jeden z těch patlalů, u nichž si Bruce Willis v posledních letech dobrovolně ničí kariéru. A aby těch ran nebylo málo, dokonce i hvězda jedničky byla najednou nepodstatná a Sly se ve filmu ohřál možná nějakých 15 minut.

Plán útěku 3
Nyní přichází třetí díl, který byl natáčen současně s dvojkou. A je to nebe a nudy. Rovnou vás v současném tropickém počasí zchladím - ani tentokrát z toho klasika nekouká. Zatímco však druhý díl je otřesné céčko, které se nezavděčí ani těm největším fanouškům žánru, trojka je "jen" béčkově blbá. A myslím to jako pozitivum, protože až se za pár let budeme k téhle sérii vracet, opáčko v Ďáblově stanici, kam se Ray vydává zachránit dceru vlivného podnikatele (plus vlastní holku), rozhodně nebude nikoho bolet.
Plán útěku 3
Plán útěku 3 | Lionsgate
Třetí díl je v prvé řadě mnohem střízlivější ve svém přístupu. Namísto superluxusního lágru, na který by nebyly peníze, tu máme starou, oprýskanou věznici, v níž se mimochodem kdysi točilo Vykoupení z věznice Shawshank. Úplného diletanta na režijní sesli vystřídal o poznání zkušenější John Herzfeld (15 minut, Drsný a drsnější) a hned je to znát. Jistě, musí pracovat s málem a to má své limity i pro ty nejlepší. Ale Herzfeld alespoň trochu chápe, jak se buduje příběh, případně že akce nemusí být ve stylu "10 střihů za vteřinu". A Sly je konečně za hlavní hvězdu. Je vlastně až s podivem, jak se příběh znovu soustředí na něj, když dvojka tak okatě běžela jiným směrem.
Čímž se dostávám k bodu, který je na Plánu útěku 3 jednoznačně nejlepší (minimálně pro fanoušky). Snímek v originále vynechává číslovku (jmenuje se Escape Plan: The Extractors) a dějově dvojku v podstatě ignoruje. Příběh úzce navazuje na události prvního dílu a skoro to vypadá, jako kdyby si studio po katastrofálních reakcích na druhý díl uvědomilo, že tuhle stopu z filmové mapy raději vymaže. Svým pojetím je The Extractors, na rozdíl od svého předchůdce, přímým pokračováním jedničky. A s takovou bych fanouškům doporučil do budoucna dělat, že žádná dvojka neexistuje.
Třetí díl je sice laciné béčko, ale s několika slušnými (a nečekaně brutálními) momenty, nechybí mu jeden opravdu překvapivý dějový twist a Sly tentokrát není jen do počtu. Nic nového, ale v rámci žánru neurážející kousek. To je něco, v co jsme po otřesné dvojce vážně ani nedoufali.
Hodnocení: 45%