Heffy
Heffy 14. 5. 2019 13:59
Tak nějak úplně nesdílím páně Fukovy recenze. Popravdě jsem jej měl nejraději, když psal hry na ZX Spectrum. Ale od počátku. Karika není vypsaný autor, ale určitě má potenciál a možná i slibnou budoucnost. Kniha se stala kasovním trhákem a zcela oprávněně. Používá totiž některé zcela nové postupy, které digitální věk přinesl a které ještě nikoho nenapadlo použít. Jednoznačným přínosem bylo využití domácího prostředí, mixu fakt a legend a hlavně si dal práci s vybudováním internetového pozadí příběhu před jejím vydáním, což pozvedlo zásadně uvěřitelnost příběhu. Kdyby nic, tak se na Tribeči významně znásobil turistický ruch. Vím o čem mluvím, jel jsem se tam podívat také. A teď zpět k filmu. Není pro mne snadné hodnotit objektivně, protože mám výhodu znalosti knihy. Přesto jsou ve filmu jisté mezery, které by pro neznalé bylo vhodné ve filmu dovysvětlit. Herci by asi šli vybrat lépe, ale je otázkou, zda je ve filmu dostatek prostoru pro významnější seznámení s charaktery ve stylu Kingových adaptací. Stopáž je už tak dlouhá a střihači museli bojovat s nezáviděníhodnými kompromisy. I přes všechny nedostatky je pro mne film určitým fenoménem, který si zaslouží vyšší hodnocení. Jednak jde o žánr, kterému se česká a slovenská filmografie nikdy nevěnovala a pak ztvárnit strašidla v hlavě je mnohem náročnější, než strašidla CGI, vymodelovaná za milióny dolarů. Nejistota v tom, zda se jedná o skutečný příběh nebo jen halucinaci je pak naprosto skvělým zakončením. Ale kdo je zvyklý na jasné, blockbusterové happyendy s přípravou na sequel, může se s tím hůře vyrovnávat. Rozhodně ovšem nejde o film hodný arogantního odsudku zmíněného řemeslného multiinstrumentalisty, jehož největším počinem bylo natočení své dovolené v Japonsku. Tolik můj názor.
1
0
karel-servus