Recenze: The Wandering Earth - Filmová třaskavina s nálepkou Made in China

The Wandering Earth | shanghaieye.com.cn
Jestliže patříte k těm divákům, kteří ujíždějí na filmech jako Armageddon nebo druhý Den nezávislosti, a pořád vyčkáváte, kdy filmový průmysl přijde s něčím ještě více odvázaným a výbušným, tohle by měl být papírově snímek pro vás. Matičce Zemi totiž hrozí pohlcení rozpínajícím se Sluncem a sjednocené lidstvo vybuduje na povrchu rozsáhlý systém obřích pohonných turbín, které vychýlí planetu z její oběžné dráhy a nasměrují ji do nové vesmírné destinace. Lidé přežívají v podzemních městech a dráhu skrze vzduchoprázdno vytyčuje ohromná navigační stanice. Zapeklitá komplikace přichází v okamžiku, kdy se naší malé planety chopí gravitační pole Jupitera a v nejbližších hodinách hrozí osudová srážka s majestátním gigantem. Podaří se skupině odvážných na Zemi a ve vesmírné stanici vymření lidstva zabránit?

Země na zcestí
Ruku na srdce, titulní zápletka koření v nápadu tak vzdáleném realitě, že zmíněný Den nezávislosti můžeme oproti tomu očekávat každou chvilkou. Jelikož ale nemám nejmenší zájem v oblasti všech zde znehodnocovaných věd, byl jsem schopen na dvě hodiny otupit i svůj selský rozum a předhazované atrakce si prostě užívat. A docela jsem se bavil, protože vizuálně to celé vypadá celkem věrohodně (až na několik dost hrozných výjimek) a je vidět, že rozpočet nebyl zrovna zanedbatelný (údajně 50 milionů dolarů, ale u některých sekvencí bych tipl i více). A hlavně se pořád něco děje, postavy se neustále dynamicky pohybují a jsou jim vytyčovány stále nové cíle a překážky. Situace se posouvá od té ustavující (která ale trvá v podzemním městě jen velmi krátce) přes zoufalou až po beznadějnou, doprovázenou povinným deadlinem a křížovými střihy mezi Zemí a vesmírnou stanicí, kde operuje na vlastní pěst otec jednoho z "pozemských" hrdinů.
Země na zcestí
The Wandering Earth | Roger Ebert
Výstavba příběhu tedy navazuje na klasické katastrofické snímky. Jenže zatímco Roland Emmerich dokáže vystavit nesmírně komplexní syžet jen správným rozvrstvením aktérů a postupným dávkováním informací (já osobně jsem velkým fanouškem Dne nezávislosti a 2012), tady se sází vše na křečovité flashbacky a sentimentální monology postav, které se často proměňují v přesahující informativní komentář. Divák se tak na jednu stranu poměrně dobře baví, ale postupně si připadá jako blbeček, když film opakovaně zastavuje a dění mu vysvětluje - tolik počítačem generovaných a umělým hlasem pronášených frází jsem snad nikdy neslyšel.
A zatímco ryze záchranářská dějová rovina šlape dobře a mohutné jupiterovo oko v místech, kde jsme normálně zvyklí vídat modrou oblohu, buduje docela strhující sci-fi kulisu, osobní konflikty a vztahy kvůli předvídatelnosti a hrozným dialogům nefungují vůbec. Postavy jsou vyloženě tuctové a v závěrečném infernu, kdy se kolem nich všechno bortí a zbývající čas neúprosně ubíhá, se o ně ani nemáme důvod strachovat. A to je určitě škoda a další slabina oproti Emmerichovi, jehož aktéři vždy rychle přirostou k srdci (byť mají tu nepopiratelnou výhodu, že dostávají většinou tváře slavných a populárních herců).
Na to, že jde o projekt víceméně začínajícího filmaře, se však jedná o solidní zábavu se slušnou dávkou různorodých akčních sekvencí, které nejvíce škodí její smrtelná vážnost a neumětelské zacházení s lidskými hrdiny. Je vidět, že tvůrci mají katastrofický žánr nakoukaný, disponují skvělými nápady (dlouhý záběr z vnitřku náklaďáku přes ropné vrty až do vesmíru, podporovaný majestátní hudbou, je hrozně super) a chtějí vzdávat upřímný hold, ale občas se nechávají trochu nešťastně unést, vyprávění komplikují a narušují jeho soudržnost.
Země na zcestí
The Wandering Earth | forbes.com
Každopádně tu máme netradiční sci-fi zápletku, která si minimálně o to jedno zhlédnutí hlasitě říká. Kvalitativně sice The Wandering Earth v hollywoodské konkurenci příliš neobstojí a schází mu výrazný moment překvapení a pevnější režijní vedení, ale zase velmi slušně vypadá, je parádně ozvučen a chrlí jednu atrakci za druhou, takže slabí hrdinové a předvídatelné vyvrcholení se dají jakž takž tolerovat. Osobně jsem zvědavý, jak budou příští filmové třaskaviny s nálepkou Made in China vypadat.
Hodnocení: 55%