Recenze: Manželské etudy: Nová generace - něčí vyprávění o tom, jak blbě na tom je

Manželské etudy: Nová generace | Aerofilms
Manželské etudy: Nová generace
U tohoto typu dokumentů je bohužel vždy riziko spočívající v tom, že se po letech natáčení ukáže, že se sledovanému páru nic zajímavého nestalo.
V tomto případě se Jakubovi a Mirce nějaké dramatické věci staly, ale ve filmu z nich bohužel mnoho neuvidíme, což je jeho zdaleka největší problém.
Začněme tím, že film začíná svatbou. V té době spolu ale Jakub a Mirka jsou už 6 let a mají spolu dítě. Z těch šesti předchozích let neuvidíme ani sekundu. Ani amatérské video nebo fotografii. Jen se o nich zběžně mluví.
A podobně to pokračuje zbytek filmu.

Manželské etudy: Nová generace
Vzhledem k tomu, že jde o dokument jednoho manželství a jeho problémů, je s podivem, jak málo je v něm scén, ve kterých jsou Jakub i Mirka společně. Děj skáče o tři měsíce, šest měsíců nebo rok vpřed a ve většině scén vidíme pouze monology jednoho z manželů. Monology, které cosi vypovídají o hlubokých problémech, jsou často ve vzájemném kontrastu (manžel x manželka). Bylo by asi velmi zajímavé slyšet, jak na ty monology reaguje partner. Ale většinou se to nestane.
Manželské etudy: Nová generace
Takže většinou sledujeme, jak si Jakub nebo Mirka stěžují na toho druhého, ale ten druhý na to nijak nezareaguje (protože u toho není), a pak se střihne o několik měsíců dopředu a někdo vysvětluje, co zásadního se během těch měsíců stalo (protože to neuvidíme). Takže dojde k porodu druhého dítěte nebo rozvodu, ale o všem se pouze hovoří. A z posledního roku a půl neuvidíme jediný záběr Jakuba. Jen závěrečný vysvětlující titulek.
Nedá se dost dobře určit, čí je to chyba. Možná tvůrci neměli dost času sledovat své hrdiny častěji. Možná hrdinové neměli náladu tolik obnažovat svá nitra. Ale bohužel je skutečností, že i když je vše zručně sestříháno a sesazeno dohromady, ve filmu není dostatek syrového materiálu a lidských konfrontací na to, aby byl dostatečně zajímavý. Je to pouze něčí vyprávění o tom, jak blbě na tom je. A mohlo by to stejně dobře být vyprávění v rozhlase.
Hodnocení: 50%
P.S: Pokud jsem to dobře pochopil, pod stejným názvem vznikl také televizní cyklus, sledující několik různých párů. Toto je ale celovečerní kinofilm o dvou lidech.
Poznáte herce jen podle jejich očí?