Recenze: Captain Marvel - hezká ženská, která umí stát jako na plakátu s lasery v rukou?

Captain Marvel (detail plakátu) | Marvel Studios
Zde se seznámí s mladým agentem Nicholasem Furym (digitálně omlazený Samuel L. Jackson) a musí odhalit, co znamenají skryté vzpomínky v její hlavě, které dávají tušit, že na téhle planetě už někdy byla a že pilotovala stíhačky...
Tento Marvel film režírovali (a spolunapsali) Anna Bodenová a Ryan Fleck, který dosud natáčeli pouze extrémně nezávislé (a velmi laciné) filmy. To je jistě zajímavý experiment. Ale nevyšel.
Brie Larson
Brie Larson | Marvel Studios
Nejlepší na filmu Captain Marvel jsou drobné okamžiky lidského humoru, kdy se titulní hrdinka (která dostane jméno Captain Marvel až na úplném konci filmu, pokud vůbec) drobně uchechtne, zakření, dětinsky zaraduje a tak podobně. A totéž u mladého Nicka Furyho (který je trikově dokonalý a vtipný). Ale není jich bohužel dost a se zemitým humorem posledního Thora se vůbec nedají srovnávat.
Akční scény jsou pravděpodobně nejméně zajímavé ze všech novodobých Marvel filmů. Jsou extrémně rutinní, bez jakýchkoliv nápadů (scenáristických nebo vizuálních) a je jich také žalostně málo.
Brie Larson
Captain Marvel | Marvel Studios
Většina tohoto filmu ostatně vypadá jako nějaký průměrně výpravný americký televizní seriál, s ruční těkající kamerou a s dlouhými kecy o ničem, které jsou ve filmu proto, že nebylo dost peněz na něco výpravnějšího (neříkám, že to skutečně tak bylo, ale výsledek tak vypadá). Paradoxně by se mi asi film líbil více, pokud by v něm nebyly žádné výpravnější scény a celý by byl jen o tom, jak si spolu jeho hrdinové povídají a dělají vtípky.
Překvapivé je i to, jak málo jsou využité potenciální vtipné narážky na 90. léta. Většina scén se odehrává v ničím nezajímavých standardních mimočasových interiérech (i když ten interiér náhodou je na palubě kosmické stanice). Čtvrt století staré město a jeho obyvatele skoro neuvidíme.

Captain Marvel
Zápletka obsahuje pár originálních zvratů (nevím, jestli převzatých z comicsové předlohy), ale většina děje je totálně předvídatelná (Jude Law a celá jeho podzápletka), a scény, které nezbytně očekáváte, se neodvratně dostaví a jsou přesně tak rutinně nezajímavé, jak jste se báli. Včetně nezbytného závěrečného akčního CGI bordelu (poté co se mnoho desítek filmu nic akčního nestane).
Brie Larson
Captain Marvel | Marvel Studios
Největší chybou filmu ale je, že titulní hrdinka sice má v některých párvteřinových okamžicích svou lidskou stránku, ale jinak je její postava definována pouze tím, že "je to hezká ženská, která umí stát jako na plakátu a má lasery v rukou". Jestli odhalí nebo neodhalí svou minulost a jestli tím zachrání vesmír mi bylo celý film srdečně jedno. Zajímavější / vtipnější jsou některé vedlejší postavy (Nick Fury nebo hlavní Skrull).
Disney/Marvel se snaží vzbudit kolem tohoto filmu jakousi umělou kontroverzi, spočívající v tom, že jde o feministický milník a komu se film nelíbí, ten je sexista/misogyn/troll. K tomu bych jen napsal, že jsem si žádných takových motivů ve filmu nevšiml a že pokud "feministický film" znamená "polovina jeho hlavních postav jsou ženy", pak je na tom naše společnost opravdu špatně.
Hodnocení: 40%
P.S: Dva nejlepší momenty filmu souvisí se Stanem Leem. Jednak speciální verze úvodní Marvel znělky a jednak cameo, ve kterém si "The Man" nacvičuje ve vlaku svou roli pro film Flákači! (1995).
P.P.S: Na potitulkovou scénu se snad ani nevyplatí čekat a nevystupuje v ní žádný herec.